B Bamsefar skrev:
Som jag skrev, fungerade helt 100% perfekt tidigare - det enda som skiljer är bytet till Home Assistant.

Så i all ära, rent statistiskt är det klockrent vems "fel" det är.

Och som jag skrev, jag skiter i det eftersom det ändå är helt värdelöst vetande när man inte kan lita på det. Om det nu är så att det kräver "specialskrivna" templates, så står det Home Assistant gänget fritt att släppa nya som då klarar av det ni beskriver som fel. Vad stoppar dom?

Tills vidare så skiter jag i energiförbrukningen, jag bor ju ändå i lägenhet så inte mycket värt att bråka om.
Är det upp till dom att försöka laga dina trasiga enheter?

Visst, det är "nice to have", men lite sansad världsbild får du väl ha.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det finns en ”feature request” sedan ett tag om att kunna ställa rimliga min och max-värden. Jag har ett glappande NTC-motstånd i värmepumpen som HA plockar upp tokfelaktiga värden från. Nu använder varken pumpen eller HA om detta så problemet är kosmetiskt. Får väl löda om skiten…
Jo och det är nog angeläget men "feature requesten" kommer oftast i HA's forum och det läser nog utvecklarna minimalt. Sen att styra har nog varit mer prioriterat än att mäta. Nu börjar många användare få långa dataserier av sitt boendes "big data" så det kommer garanterat.
Den här lilla ändringen kom med i 12.0 och mer kommer säkert.
https://github.com/home-assistant/frontend/pull/18945
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
B Bamsefar skrev:
Som jag skrev, fungerade helt 100% perfekt tidigare - det enda som skiljer är bytet till Home Assistant.

Så i all ära, rent statistiskt är det klockrent vems "fel" det är.

Och som jag skrev, jag skiter i det eftersom det ändå är helt värdelöst vetande när man inte kan lita på det. Om det nu är så att det kräver "specialskrivna" templates, så står det Home Assistant gänget fritt att släppa nya som då klarar av det ni beskriver som fel. Vad stoppar dom?

Tills vidare så skiter jag i energiförbrukningen, jag bor ju ändå i lägenhet så inte mycket värt att bråka om.
Det går väl att se exakt vad som har tagits emot från prylen?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Ny tråd - Multiple site

Är det någon som kör med mer än en HA-installation och dessutom på två olika platser?

Jag kör med Cloudflared-lösningen på min än så länge installation, men överväger att sätta ut en RPi hos föräldrarna.
Skulle det funka att sätta upp ett nytt bbb.yyy.zzz-record i Cloudflare som komplement till min nuvarande aaa.yyy.zzz?
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Ny tråd - Multiple site

Är det någon som kör med mer än en HA-installation och dessutom på två olika platser?

Jag kör med Cloudflared-lösningen på min än så länge installation, men överväger att sätta ut en RPi hos föräldrarna.
Skulle det funka att sätta upp ett nytt bbb.yyy.zzz-record i Cloudflare som komplement till min nuvarande aaa.yyy.zzz?
Ja jag har en hemma och en i hyreshuset.
Kör tailscale på båda, tycker det funkar fint.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Är det någon som kör med mer än en HA-installation och dessutom på två olika platser?
Jag kör en installation i serverrummet på jobbet och en hemma. Inte sammanlänkade på något sätt av bra anledning.
 
useless useless skrev:
Det finns ett addon, [länk], som kanske kan vara intressant att titta på?
Njae - den verkar ignorera problemet kring hur man kommunicerar med slaven, dvs den förutsätter att det är löst på valfritt sätt.
Har inte heller något praktiskt behov av att få in föräldrarnas enheter i mitt system.
 
F Fideliox skrev:
Har den en egen integration i HA sen då eller? 🤓

Typ denna [länk]
Den går in som någon sorts "Generic Homekit device" och det funkar som det ska. Lite konstigt upplägg kan man tycka...
 
B Bamsefar skrev:
Som jag skrev, fungerade helt 100% perfekt tidigare - det enda som skiljer är bytet till Home Assistant.

Så i all ära, rent statistiskt är det klockrent vems "fel" det är.

Och som jag skrev, jag skiter i det eftersom det ändå är helt värdelöst vetande när man inte kan lita på det. Om det nu är så att det kräver "specialskrivna" templates, så står det Home Assistant gänget fritt att släppa nya som då klarar av det ni beskriver som fel. Vad stoppar dom?

Tills vidare så skiter jag i energiförbrukningen, jag bor ju ändå i lägenhet så inte mycket värt att bråka om.
Min energiförbrukning har stämt utan några som helst problem sedan jag började mäta för något drygt år sedan. Så jag skulle gissa att det är en kombination av dina prylar och HA som framkallar problemet.
 
K karlmb skrev:
De ska ju ut ur huset om de bara funkar med vissa GW... inte första gången man läser detta om Aquara.
Beror ju på hur man ser det och hur mycket pengar en eller en annan lösning skulle kosta för att lösa problemet. Men det är ju helt klart värt att tänka på om man ska börja köpa sina första sensorer.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja jag har en hemma och en i hyreshuset.
Kör tailscale på båda, tycker det funkar fint.
Kanske kan vara något att kika på...
Måste bara klura ut hur jag på ett praktiskt sätt får tag på deras router IP bakom CGNAT.
Men det kanske tailscale löser...?
 
S sjoelund skrev:
Jag kör en installation i serverrummet på jobbet och en hemma. Inte sammanlänkade på något sätt av bra anledning.
Misstänker att iaf jobbet står bakom fast eller publik IP, här är det CGNAT på bägge ställena.
Hemma-vid bytte jag just från DuckDNS + Port Forward till Cloudflared, men då jag är helt borta på det där med nätverk så har jag inge koll på om Cloudflared-tunnel under min domän går att köra mot två olika CGNAT-adresser.
Dessutom verkar det det som .perm-filen som instalelras gäller per Cloudflare-konto, inte per tunnel man skapar. Vet inte om det inverkar på det tänkta scenariot.
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Kanske kan vara något att kika på...
Måste bara klura ut hur jag på ett praktiskt sätt får tag på deras router IP bakom CGNAT.
Men det kanske tailscale löser...?
Jo men jag är också bakom cgnat
Tror det funkar så här
Ha kopplat sig mot tailscale servern och upprättar kontakt, du kopplar upp dig mot tailscale och blir vidareskickad till din ha.
 
  • Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.