j.f.s
Köpte en HomeWizard P1 som levererades i måndags 17/4. Tyvärr så funkar den inte ihop med min mätare som är en Kamstrup Omnipower märkt DK-8660. Detta är bekräftat av HomeWizard tyvärr.

Testar att sälja den här så kanske någon annan blir glad och jag slipper returen.

Jag har betalt 572kr ink frakt och säljer den för 550kr ink frakt. Skickar självklart med kvittot.

https://www.homewizard.com/p1-meter/
 
pdov
Lite sent svar på denna tråden men jag har fått min HomeWizard P1 att fungera med kamstrup elmätare om jag använder extern ström till mätaren då Han-porten inte klarar av att driva den.
Fick även säga till nätägaren då de först ställde in deras mätare för Han-NVE (Rj45, norsk standard).
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
@pdov Jag har också Omnipower och precis fått hem min HomeWizard P1. Min nätägare (Miljöteknik) har öppnat porten och enligt Homewizards api kan jag se att jag bara tar emot ett värde från mätaren (1-0:1.8.1) som verkar vara total förbrukning, dock ej listad i Kamstrups manual om P1. Undrar om du får ut fler värden och om du har nåt tips på vad jag ska be dem om för att "låsa upp" momentan effekt per fas osv, som egentligen var enda anledningen till att jag satsade på HomeWizard. Tack!
 
j.f.s
Jag har visst glömt denna tråd 😬

Men jag använder min också. Bytte modul till en med rätt interface och elbolaget kodade om elcentralen.

Den är alltså INTE till salu längre 🙂

Mailade följande till mitt elbolag:
Jag har fått HAN-porten aktiverad men skulle vilja använda en Kamstrup-modul HAN-P1 med RJ12 interface istället.

Jag har en sådan modul som har artikelnummer 6840005.1. Som jag förstått det så kräver den någon av dessa firmware
• 50981173 rev. AK1
• 50981165 rev. AK1
• 50981251 rev. AA1

enligt dokumentationen här: https://www.kamstrup.com/se-se/ellosningar/smarta-elmatare/modules/han-p1/documents

Det krävs också att dessa parametrar ändras tror jag:
HAN-push enabled: Aktiv
Encryption enabled: Ej aktiv
HAN-push list: HAN-P1


Är det möjligt att få till detta?
 
j.f.s j.f.s skrev:
Jag har visst glömt denna tråd 😬

Men jag använder min också. Bytte modul till en med rätt interface och elbolaget kodade om elcentralen.

Den är alltså INTE till salu längre 🙂

Mailade följande till mitt elbolag:
Jag har fått HAN-porten aktiverad men skulle vilja använda en Kamstrup-modul HAN-P1 med RJ12 interface istället.

Jag har en sådan modul som har artikelnummer 6840005.1. Som jag förstått det så kräver den någon av dessa firmware
• 50981173 rev. AK1
• 50981165 rev. AK1
• 50981251 rev. AA1

enligt dokumentationen här: [länk]

Det krävs också att dessa parametrar ändras tror jag:
HAN-push enabled: Aktiv
Encryption enabled: Ej aktiv
HAN-push list: HAN-P1


Är det möjligt att få till detta?
Tack för tipsen! Nätägaren säger att min mätare uppfyller de kraven så jag är tillbaka på ruta ett tyvärr. Börjar bli lätt frustrerad :D

Jag har en HomeWizard P1 och en "active p1 splitter" från samma företag. Strömsätter du din HomeWizard på något annat sätt möjligen?
 
j.f.s
Kör med en gammal USB-laddare till telefon 🙂

Jag använder alltså ingen splitter.
 
  • Gilla
moka666
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Kör med en gammal laddare till telefon 🙂
Bara för att vara helt säker på att jag är på rätt spår, du kör alltså en P1 splitter som du strömsätter med en mobilladdare, RJ12 från port 1 till din mätare, HomeWizard i port 2? Det är iaf min setup just nu. Tack för hjälpen!
 
pdov
N nuls skrev:
Jag har en HomeWizard P1 och en "active p1 splitter" från samma företag. Strömsätter du din HomeWizard på något annat sätt möjligen?
Vad har du mer inkopplat på din splitter? om det är flera enheter inkopplade på splittern så kanske alla dessa inte klara av att drivas av den nätadapter du använder om de tillsammans kräver mer än 1A.

Mitt förslag är att du testar att kopplar bort splittern och strömsätter HomeWizard P1 direkt genom micro-USB-porten och kollar så att den fungerar i det läget först.
Gör den det så kan du återgå till din ursprungliga setup med splittern. Antngen så måste du mata splittern med en kraftigare nätadapter(mobilladdare) som ger mer ampere.
Alternativt kan du ha dubbla mobilladdare, en till splittern och en annan till HomeWizard P1.
 
j.f.s
N nuls skrev:
Bara för att vara helt säker på att jag är på rätt spår, du kör alltså en P1 splitter som du strömsätter med en mobilladdare, RJ12 från port 1 till din mätare, HomeWizard i port 2? Det är iaf min setup just nu. Tack för hjälpen!

Nej, jag har ingen splitter alls.

P1:an strömsätter jag med en gammal telefonladdare. Minns inte exakt hur många Ampere den ger ifrån sig men tror 2A.

P1:an sitter sedan direkt i mätaren
 
pdov pdov skrev:
Vad har du mer inkopplat på din splitter? om det är flera enheter inkopplade på splittern så kanske alla dessa inte klara av att drivas av den nätadapter du använder om de tillsammans kräver mer än 1A.

Mitt förslag är att du testar att kopplar bort splittern och strömsätter HomeWizard P1 direkt genom micro-USB-porten och kollar så att den fungerar i det läget först.
Gör den det så kan du återgå till din ursprungliga setup med splittern. Antngen så måste du mata splittern med en kraftigare nätadapter(mobilladdare) som ger mer ampere.
Alternativt kan du ha dubbla mobilladdare, en till splittern och en annan till HomeWizard P1.
Som jag förstått det så behövs splittern för att strömförsörja själva mätaren/P1-modulen genom RJ12-kabeln, men ska se om det gör nån skillnad med microUSB-porten. Tack!
 
pdov
N nuls skrev:
Som jag förstått det så behövs splittern för att strömförsörja själva mätaren/P1-modulen genom RJ12-kabeln, men ska se om det gör nån skillnad med microUSB-porten. Tack!
Nej, splittern behövs inte om du strömförsörjer P1-modulen via micro-USB-porten utan splittern är om du vill ha flera olika P1-mätare inkopplade samtidigt till den enda porten på elmätaren. Du kanske behöver koppla in en lastballanserare till elbilsladdaren samtidigt som din HomeWizard och då ska splittern fungera.
Jag har ingen splitter själv men det jag läst är att den ska fungera som du tänkt och kunna strömförsörja HomeWizard P1.
Får du något liv i HomeWizard P1 när du koppar in den i splittern, lyser den i någon färg?

Kamstrup Omnipower ger inte tillräckligt med ström via P1-porten men flera andra mätare gör det och då behövs ingen extern strömförsörjning.
Ett tipps till andra som läser denna tråden och inte får sin HomeWizard P1 att fungera är att strömförsörja den med ett batteripack/powerbank för att testa så att det inte är brist på ström som är felet.
 
pdov pdov skrev:
Nej, splittern behövs inte om du strömförsörjer P1-modulen via micro-USB-porten utan splittern är om du vill ha flera olika P1-mätare inkopplade samtidigt till den enda porten på elmätaren. Du kanske behöver koppla in en lastballanserare till elbilsladdaren samtidigt som din HomeWizard och då ska splittern fungera.
Jag har ingen splitter själv men det jag läst är att den ska fungera som du tänkt och kunna strömförsörja HomeWizard P1.
Får du något liv i HomeWizard P1 när du koppar in den i splittern, lyser den i någon färg?

Kamstrup Omnipower ger inte tillräckligt med ström via P1-porten men flera andra mätare gör det och då behövs ingen extern strömförsörjning.
Ett tipps till andra som läser denna tråden och inte får sin HomeWizard P1 att fungera är att strömförsörja den med ett batteripack/powerbank för att testa så att det inte är brist på ström som är felet.
Så långt är jag med, jag har bekräftat att jag får data från mätaren men datan består av endast ett fält och saknar alltså alla "göttiga" fält som nuvarande effekt per fas etc. Detta får jag ut om jag kollar rådatan via HomeWizard-apiet:
/KAM5

1-0:1.8.1(00644914.806*kWh)
!E428

Den fångar alltså upp 1-0:1.8.1 som inte ens är listat i Kamstrups dokumentation, så någon slags mismatch av mjukvara känns det som att jag har. Ska kolla med HomeWizards support och se om de har någon idé.
 
pdov
N nuls skrev:
Så långt är jag med, jag har bekräftat att jag får data från mätaren men datan består av endast ett fält och saknar alltså alla "göttiga" fält som nuvarande effekt per fas etc. Detta får jag ut om jag kollar rådatan via HomeWizard-apiet:
/KAM5

1-0:1.8.1(00644914.806*kWh)
!E428

Den fångar alltså upp 1-0:1.8.1 som inte ens är listat i Kamstrups dokumentation, så någon slags mismatch av mjukvara känns det som att jag har. Ska kolla med HomeWizards support och se om de har någon idé.
Vad får du för information i HomeWizards app? Samma fel där?
Min nätägare öppnade först upp HAN-porten för HAN-NVE (RJ45-modul), din nätägare kan ha gjort något likande?
 
pdov pdov skrev:
Vad får du för information i HomeWizards app? Samma fel där?
Min nätägare öppnade först upp HAN-porten för HAN-NVE (RJ45-modul), din nätägare kan ha gjort något likande?
I appen är det samma problem, den visar ingen realtidsförbrukning och kollar jag på historisk förbrukning så visar den typ 6000 kwh per dag senaste veckan :D Så jag är fortfarande inne på spåret att mätaren skickar fel data. Jag har mailat nätägaren så många gånger nu att de i stort sett bett mig sluta fråga.

Om någon av er skulle tycka det var skoj får ni gärna posta här vad ni får ut från HomeWizards lokala API, skulle vara intressant att se hur det ser ut när det fungerar. http://[homewizard_p1_ip] /api/v1/telegram

Stort tack för engagemanget!
 
j.f.s
Svartvit bild på text, troligtvis energiförbrukningsdata eller utläsning från elmätare, med olika värden och enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.