MultiMan MultiMan skrev:
På bilden ser man att fibern kommer in i den lilla boxen längst till höger (med en laservarningstriangel på). I den sitter fibern ansluten till en hona och sedan går en fiberpatchkabel till Intenon längst till vänster som sedan pluggas in i själva omvandlaren, eller vad det heter. Så ser det ut på många ställen här. Jag har samma med skillnaden att min fiberbox sitter på utsidan och patchkabeln går genom väggen, inte markfibern.

Intenon är normalt sett bara en tjänstefördelare så det behövs en router med WiFi om man vill ha WiFi. Precis som det verkar varit tidigare. Den måste anslutas i rätt uttag på Intenon. Bara att läsa på utifrån vilken modell det gäller.

Att det inte funkar nu beror antagligen på att ni kopplat fel och normalt sett får man bara en IP-adress från ISP:n. Nu kräver ni två och då krockar det. Koppla routern rätt så kommer det fungera. Normalt sett WAN-anslutning på routern till rätt uttag på Intenon (läs på vilket för "vanligt" internet) och sedan ska WiFi kunna delas ut till 254 adresser inom ett normalt segment. Routern sköter översättningen till den enda IP:n som man får via fibern, därav namnet. Man kan också köra via kabel från LAN-uttagen på routern för stabilare överföring. Jag kör både och.

Edit igen: Inte någon villainstallation i mina trakter sätter in någon någon patchpanel eller uttag, utan det får villaägaren själv fixa isf. Man får fibern direkt in via väggen, kortast möjliga väg och sedan en Inteno på väggen i direkt anslutning, gärna nere vid golvet som här.. Router får de flesta från internetleverantören (t ex Telia). Sedan kör man, efter att ha läst på det grundläggande, förhoppningsvis.
Detta låter ju precis som mitt hus. Jag hade antagit att routern egentligen bara möjliggjorde WiFi, men om den kan påverka nätet i de fasta uttagen, då får jag försöka installera om/ ändra något. Patchpanel tycker jag verkligen att jag borde ha hittat om det fanns. Tack.
 
  • Gilla
Peerty
  • Laddar…
En router har inget med wifi att göra. Det är bara vanligt att de byggs ihop med en accesspunkt.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Patchpanel tycker jag verkligen att jag borde ha hittat om det fanns.
Kan det finnas någon panel på vinden eller i krypgrunden?
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan det finnas någon panel på vinden eller i krypgrunden?
Kommer förstås leta, men intenolådorna på bilden är det enda jag hittat i nätverks väg i hela huset.
 
D Daniel 109 skrev:
En router har inget med wifi att göra. Det är bara vanligt att de byggs ihop med en accesspunkt.
Där ser man, jag var helt inställd på att routern är det som ger WiFi, inget mer. Jag borde väl installera om den om det kan göra någon skillnad.
 
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Där ser man, jag var helt inställd på att routern är det som ger WiFi, inget mer. Jag borde väl installera om den om det kan göra någon skillnad.
I det här fallet så skapar routern ditt wifi. Sedan kan du komplettera med accesspunkter för att utöka räckvidden på ditt wifi
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Kommer förstås leta, men intenolådorna på bilden är det enda jag hittat i nätverks väg i hela huset.
Eller ring upp föregående ägare och fråga vart nätverkskablarna är dragna så slipper du leta.
Sen att placera Inteno "blinkfyrarna" på vardagsrumsväggen isf mer undanskymt tyder på att ägaren inte funderade särskilt mycket. Kan ha varit någon mer tidigare ägare inblandad som drog närverkskablarna.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
J
Limpan Lars Limpan Lars skrev:
Där ser man, jag var helt inställd på att routern är det som ger WiFi, inget mer. Jag borde väl installera om den om det kan göra någon skillnad.
Nej nej gör inte det, Daniel är bara väldigt noga med att man väljer rätt namn på rätt saker, eftersom en router i princip inte behöver tillhandahålla wifi, även om man i konsumentsammanhang brukar säga det lite slarvigt. Det vara samma sak när "minidatorerna" dök upp, då dök det upp passgående farbröder i labrock, och sa att nä, minidatorerna fanns redan på 60talet och är stora som vitvaror eftersom stordatorerna tar upp en hel datahall. Dessa killar fick oftast inte pussa tjejerna på skoldiscot om man säger så.

Till och med Google har alltså fel, så dessa killar har mycket att göra:

https://support.google.com/googlenest/answer/6274087?hl=sv

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Minidator

Har du följt upp vart kablarna från uttagen i olika rum tar vägen än? Bifoga gärna bilder!
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 5 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nej nej gör inte det, Daniel är bara väldigt noga med att man väljer rätt namn på rätt saker, eftersom en router i princip inte behöver tillhandahålla wifi, även om man i konsumentsammanhang brukar säga det lite slarvigt. Det vara samma sak när "minidatorerna" dök upp, då dök det upp passgående farbröder i labrock, och sa att nä, minidatorerna fanns redan på 60talet och är stora som vitvaror eftersom stordatorerna tar upp en hel datahall. Dessa killar fick oftast inte pussa tjejerna på skoldiscot om man säger så.

[länk]
Nu är du nog lite orättvis eftersom TS tolkar router som enbart en enhet som möjliggör wifi,
vilket är ett steg ganska lång från sanningen.

Och den feltolkningen leder ju uppenbart också till förvirring för TS som inte förstår att den har med "de fasta uttagen" att göra.
 
  • Gilla
  • Haha
tomas.egnerfors och 4 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nej nej gör inte det, Daniel är bara väldigt noga med att man väljer rätt namn på rätt saker, eftersom en router i princip inte behöver tillhandahålla wifi, även om man i konsumentsammanhang brukar säga det lite slarvigt. Det vara samma sak när "minidatorerna" dök upp, då dök det upp passgående farbröder i labrock, och sa att nä, minidatorerna fanns redan på 60talet och är stora som vitvaror eftersom stordatorerna tar upp en hel datahall. Dessa killar fick oftast inte pussa tjejerna på skoldiscot om man säger så.

Till och med Google har alltså fel, så dessa killar har mycket att göra:

[länk]

[länk]

Har du följt upp vart kablarna från uttagen i olika rum tar vägen än? Bifoga gärna bilder!
Nej de sitter i väggen så jag har svårt att se hur de är dragna. Det är lilla dosan på bilden där det kommer upp en kabel från hålet i golvet som jag har antagit är startpunkten.
 
J Jocke Best skrev:
Har du följt upp vart kablarna från uttagen i olika rum tar vägen än? Bifoga gärna bilder!
Jo men det kan vara klurigt om det varit någon tidigare ägare som dragit nätverkskablarna i plaströr.
Sen kom det någon ny ägare som placerade "blinkfyren" - mediaomvandlaren på vardagsrumsväggen.
(sen routrar finns då både med eller utan WiFi)
 
  • Gilla
Limpan Lars
  • Laddar…
J
C Cerb skrev:
Nu är du nog lite orättvis eftersom TS tolkar router som enbart en enhet som möjliggör wifi,
vilket är ett steg ganska lång från sanningen.

Och den feltolkningen leder ju uppenbart också till förvirring för TS som inte förstår att den har med "de fasta uttagen" att göra.
Och Daniels svar leder till att TS tänkte installera om sin router. När man påpekar ett fel är det bra att tydliggöra sin poäng istället för att bara få in en oneliner. Hur rätt man än har.
 
  • Gilla
Puffen Ingarö och 9 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Nu är du nog lite orättvis eftersom TS tolkar router som enbart en enhet som möjliggör wifi,
vilket är ett steg ganska lång från sanningen.
P paralun skrev:
Jo men det kan vara klurigt om det varit någon tidigare ägare som dragit nätverkskablarna i plaströr.
Sen kom det någon ny ägare som placerade "blinkfyren" - mediaomvandlaren på vardagsrumsväggen.
(sen routrar finns då både med eller utan WiFi)
Är det draget i vp-rör alt. slang är det superenkelt att spåra. Bara att sätta dammsugaren mot röret och sedan gå och lyssna i väggen vart andra änden på röret finns.
 
  • Gilla
arneri68 och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Och Daniels svar leder till att TS tänkte installera om sin router. När man påpekar ett fel är det bra att tydliggöra sin poäng istället för att bara få in en oneliner. Hur rätt man än har.
Absolut, men att försöka förlöjliga honom är väl kanske inte den mest lämpliga åtgärden oavsett, utan kanske borde du då istället lagt till informationen som saknades i det inlägget för att hjälpa TS på vägen?
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 2 till
  • Laddar…
Oavsett om det står en router, accesspunkt eller nånting annat i det där hörnet så måste ju TS leta upp andra änden av ethernetkabeln. Så routerdiskussionen känns ganska irrelevant?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.