Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi börjar så här istället.
Vad tjänar säljaren på att köpa in sig i besiktningen? Skulle du själv som säljare köpa in sig i besiktningen av ditt eget hus? Troligtvis Kommer du äga huset mån vecka till

Det finns en rejäl skillnad på att betala för en säljarbesiktning
och vara med och betala för köparen.
Att vara med och dela på köparensbesktning
Det ger bara en utgift utan någon fördel.
Att göra en egen besiktning ger än fördel när man säljer.
Sen att mäklaren säljer in besiktningen i olika delar är positiv effekt. Inte ekonomiskt. Men att göra en egen besiktning eller köpa in sig.
Har en stor skillnad. en egen ger ett mervärde för köpare. Att däremot dela med köparen. Det ger ingenting.
Bara en utgift.
Om det finns större problem med huset kan säljaren välja att åtgärda dem, eller inte. Finns det inga problem är det ytterligare ett säljargument - "problemfritt hus".

I fallet med "mitt" hus såldes det inte på en vecka - det tog över ett år och priset hade sjunkit med 20%... i en i övrigt stigande marknad.

Dessutom är en besiktning en avdragsgill försäljningskostnad.
 
  • Gilla
samovar och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Om det finns större problem med huset kan säljaren välja att åtgärda dem, eller inte. Finns det inga problem är det ytterligare ett säljargument - "problemfritt hus".

I fallet med "mitt" hus såldes det inte på en vecka - det tog över ett år och priset hade sjunkit med 20%... i en i övrigt stigande marknad.

Dessutom är en besiktning en avdragsgill försäljningskostnad.
Men finns det inga problem när köparen gör sin besiktning. Så spelar det verkligen ingen roll.
Hur hade du själv gjort om du sålde ett hus. Skulle Du vara med och betala köparens besiktning?
Du gör det enbart för att vara snäll.

Jag vet inte vad du vill komma fram till med din historia? Att göre en besiktning som köpare är viktigt?
Men vad hade säljaren att tjäna på att köpt in sig på köparens besiktning?
 
För säljaren kan en besiktning vara negativ. Det bäst är att inte någon besiktning.
Dolt fel Det råkar man ut för ändå
 
Fairlane
krillek krillek skrev:
Självklart? För mig är det lika självklart att det är ett säljargument att du har besiktigat huset innan du marknadsför det. Det ger spekulanter en bild av skicket på huset och är på samma sätt som radonmätning, areauppmätning, servitut, samfälligheter, osv en del av säljmaterialet.
Som köpare har jag också uppskattat en säljarbesiktning då det ger ett hum om tillståndet iallafall. Sen vill jag ändå genomföra en egen besiktning som köpare.

Som säljare har vi genomfört säljarbesiktningar också, delvis för att de allra flesta husen i området hade det och det kan ändå ge köparen en viss trygghet som kan ge ett högre bud. Dvs jag håller med dig om värdet av den, men det behöver inte vara självklart. Det beror på husets uppskattade värde och skick och hur andra i området gör.

krillek krillek skrev:
Dessutom är en besiktning en avdragsgill försäljningskostnad.
Gäller det även om jag som säljare köper in mig på köparens besiktning (om det ens går!?)?

Jag vet att köpare kan köpa in sig på säljarens besiktning många gånger, men då genom att betala en slant till besiktningsföretaget och därmed få rätten till dokumentet och också möjlighet att klaga på besiktningen om något missats. Om säljaren däremot betalar halva besiktningen till köparen efteråt så undrar jag om det är avdragsgillt. Dessutom lär inte säljaren ha rätt att använda dokumentet o en ny försäljning skulle jag tro, enligt avtal mellan besiktningsföretag och beställare av tjänsten.
 
Om nu köparen backar för att det finns ett större eller mindre problem.
Så skulle jag vid en ny försäljning göra en säljarbesiktning. Dessa har vissa fördelar. det läggs ut tillsammans med huset. Så alla får se felen innan de börjar buda.
Med största sannolikhet som redan tagits upp. Så kommer jag inte kunna åtnjuta några fördelar med den besiktningen. Alla fel och brister på huset får jag reda på vid köparens besiktning utan att betala en krona. Eftersom jag skulle följa med vid köparens besiktning.

Att dela på köparens besiktning är bara välgörenhet från säljarens sida.
Vill jag syssla med välgörenhet Finns det garanterat bättre ställen att lägga pengarna på
 
  • Gilla
Granatäpple och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om nu köparen backar för att det finns ett större eller mindre problem.
Så skulle jag vid en ny försäljning göra en säljarbesiktning. Dessa har vissa fördelar. det läggs ut tillsammans med huset. Så alla får se felen innan de börjar buda.
Med största sannolikhet som redan tagits upp. Så kommer jag inte kunna åtnjuta några fördelar med den besiktningen. Alla fel och brister på huset får jag reda på vid köparens besiktning utan att betala en krona. Eftersom jag skulle följa med vid köparens besiktning.

Att dela på köparens besiktning är bara välgörenhet från säljarens sida.
Vill jag syssla med välgörenhet Finns det garanterat bättre ställen att lägga pengarna på
Eller hur..? PoneraTex: Köparen får inte igenom lånevillkoret… Säljare har 2 andra spekulanter, ska alla 3 potentiella köpare klampa in i säljarens bostad🥴.
Med sina respektive ”besiktnings män”.. sedemera kommer någon äga huset, där radom besiktnings protokoll är på vift hos någon utomstående.
Om protokollet kan likställas som ”värdehandling”, (indirekt sammankopplad med vad potentiell köpare vill/velat buda) blir resultatet märkligt, oavsett vilken anledning den hamnat hos varken tidigare ägare eller nuvarande ägare.
Men, tiderna förändras så nu kanske det är norm?
 
Redigerat:
Med den logiken kan ”potentiella köpare” dyka upp med avsikt att att förhala försäljningen..
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om nu köparen backar för att det finns ett större eller mindre problem.
Så skulle jag vid en ny försäljning göra en säljarbesiktning. Dessa har vissa fördelar. det läggs ut tillsammans med huset. Så alla får se felen innan de börjar buda.
Med största sannolikhet som redan tagits upp. Så kommer jag inte kunna åtnjuta några fördelar med den besiktningen. Alla fel och brister på huset får jag reda på vid köparens besiktning utan att betala en krona. Eftersom jag skulle följa med vid köparens besiktning.

Att dela på köparens besiktning är bara välgörenhet från säljarens sida.
Vill jag syssla med välgörenhet Finns det garanterat bättre ställen att lägga pengarna på
En grej du kan beakta är att om du ska teckna dolda fel-försäkring kommer dom vilja ha besiktningsprotokollet och om köparen betalar den ensam kanske du inte får protokollet.
 
G Granatäpple skrev:
Eller hur..? PoneraTex: Köparen får inte igenom lånevillkoret… Säljare har 2 andra spekulanter, ska alla 3 potentiella köpare klampa in i säljarens bostad🥴.
Med sina respektive ”besiktnings män”.. sedemera kommer någon äga huset, där radom besiktnings protokoll är på vift hos någon utomstående.
Om protokollet kan likställas som ”värdehandling”, (indirekt sammankopplad med vad potentiell köpare vill/velat buda) blir resultatet märkligt, oavsett vilken anledning den hamnat hos varken tidigare ägare eller nuvarande ägare.
Men, tiderna förändras så nu kanske det är norm?
Jag förstår inte din logik? Menar du att det är nytt att köpare gör besiktning?
 
Hur kan ett protokoll vara en värdehandling?
Det är ett utlåtande om vad en person tycker om huset. Inget annat. Det gör inget om det finns sådana dokument.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Dokumentet som sådant är ingen värdehandling. Värdet är egentligen noll. Eftersom det är besiktningsmannen som äger rättigheterna. Att säljaren för ta del av det är en självklarhet? Mäklaren har ingen naturlig rätt.
Däremot ett värde? Kanske om säljaren vill utnyttja besiktningen. om köparen hoppar av. Jag har ingenting emot att säljaren tar del av det. Men han ska inte åka snålskjuts... Om säljaren inte ber väldigt snällt. Men besiktningsmannen måste ändå godkänna användningen
 
D Daniel 109 skrev:
Hur kan ett protokoll vara en värdehandling?
Det är ett utlåtande om vad en person tycker om huset. Inget annat. Det gör inget om det finns sådana dokument.
Om jag läser in det i ett bankfack så blir det väl värdepapper 😉
Om tar med det till toa blir det skitviktigt😋
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
G Granatäpple skrev:
Eller hur..? PoneraTex: Köparen får inte igenom lånevillkoret… Säljare har 2 andra spekulanter, ska alla 3 potentiella köpare klampa in i säljarens bostad🥴.
Med sina respektive ”besiktnings män”.. sedemera kommer någon äga huset, där radom besiktnings protokoll är på vift hos någon utomstående.
Om protokollet kan likställas som ”värdehandling”, (indirekt sammankopplad med vad potentiell köpare vill/velat buda) blir resultatet märkligt, oavsett vilken anledning den hamnat hos varken tidigare ägare eller nuvarande ägare.
Men, tiderna förändras så nu kanske det är norm?
Du menar att Vinnare nr 1 gör en besiktning för att sen inte få köpa huset? Det händer säkert då och då.
Då kommer vinnare nr 2 in och vill besiktiga huset. Självklart vill även vinnare nr 2 göra besiktning. Efter den här besiktningen så trillar även vinnare nr 2 av. Då kommer vinnare tre in och besiktigar och sen köper huset. Jag så kan det bli. Dock är är det nog väldigt ovanligt att två vinnare hoppar av.
Men besiktningen görs inte förrens vinnaren innan kastat in handduken. Då kommer nästa in.
Då har man otur men ett välbesiktigat hem. Dessutom så kommer du mindre pengar än du först trodde.
Så fungerar en normal marknad. köparna får göra sin besiktning och säljaren få följa med ännu en gång!
Många besiktningar blir det. Men kul att få jämföra
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En grej du kan beakta är att om du ska teckna dolda fel-försäkring kommer dom vilja ha besiktningsprotokollet och om köparen betalar den ensam kanske du inte får protokollet.
Gar-bo har tydligen em dolda fel försäkring för köparen. Dessa vill göra en egen besiktning. Jag tycker det låter rimligt. Så det blir lagom mycket friskrivningar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Gar-bo har tydligen em dolda fel försäkring för köparen. Dessa vill göra en egen besiktning. Jag tycker det låter rimligt. Så det blir lagom mycket friskrivningar.
Jag fattar inte riktigt den?
Den försäkrar mot vadå? Man slipper processa mot säljaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.