Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ett SD-kort som bara läses inte ”slits” alls. Det är enbart skrivning och därmed radering, som kan inverka negativt på livslängden. Ett read-only SD-kort med enbart den låsta boot-partionen är säkert.
Delvis rätt.

Det är ju ungefär samma teknik i SD-kort som i en SSD, men i en SSD skriver controllern om block när de lagrats ett tag så att man inte förlorar data. För både SD och SSD gäller att de kan tappa data om de ligger på hyllan ett längre tag.

I ett SD-kort borde en sektor skrivas om ifall data korrigeras med hjälp av ECC, men det kan bara göras om kortet används. Och vissa kort är bättre än andra.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
…de kan tappa data om de ligger på hyllan ett längre tag.
Ett akademiskt problem! 🤓
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ett akademiskt problem! 🤓
Nja, jag har fått två usb-stickor av frun som är havererade, plus en min. Väldigt verkligt problem. 🤔
CD/DVD har jag däremot inte varit med om att de kraschat av ålder, bara någon CD med synliga repor som bara fungerade i vissa läsare.

Bäst är väl gamla snurrande diskar , som inte snurrar när de inte används. Viktig inställning i NASen. Ger längre livslängd och lägre strömförbrukning i NASen.
 
D djac skrev:
Bra poäng men jag har HA till "allt" och kanske inte i första hand för att spara ström
Lite värmetillskott är bara bra när man FLVP. 😂😇
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Bäst är väl gamla snurrande diskar , som inte snurrar när de inte används. Viktig inställning i NASen.
Och som i värsta fall stått still så länge att de inte rör sig mer när man väl vill…
 
blackarrow blackarrow skrev:
Nja, jag har fått två usb-stickor av frun som är havererade, plus en min. Väldigt verkligt problem. 🤔
CD/DVD har jag däremot inte varit med om att de kraschat av ålder, bara någon CD med synliga repor som bara fungerade i vissa läsare.

Bäst är väl gamla snurrande diskar , som inte snurrar när de inte används. Viktig inställning i NASen. Ger längre livslängd och lägre strömförbrukning i NASen.
Det finns särskilda arkivvarianter av DVD/bluray-skivor (MDisc) som förväntas ha betydligt längre livslängd än vanliga DVD-skivor. Om man har tänkt att spara faktiskt viktiga saker är det en rimlig pryl. (Fast knappast som backup till HA-instansen...)
 
Hur lång tid tar det för er med lite kraft att köra en backup? Jag tycker det tar förbannat lång tid, men kan inte riktigt bedöma vad som är rimligt. Idag blev filen 823 MB och tog en styv kvart att få till 😒
 
Strip Strip skrev:
Hur lång tid tar det för er med lite kraft att köra en backup? Jag tycker det tar förbannat lång tid, men kan inte riktigt bedöma vad som är rimligt. Idag blev filen 823 MB och tog en styv kvart att få till 😒
Oj, du vill kanske kolla till vad det är som tar så mycket utrymme.

Har du musik/film lokalt sparat?

Jag har väl ett normalstort system, och mina klockar in på under 30Mb
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Hur lång tid tar det för er med lite kraft att köra en backup? Jag tycker det tar förbannat lång tid, men kan inte riktigt bedöma vad som är rimligt. Idag blev filen 823 MB och tog en styv kvart att få till 😒
På mina två installationer är backupen på runt 50MB styck.

Här har du den officiella dokumentationen och "clean the database" är nog aktuellt för dig.
https://www.home-assistant.io/more-info/free-space/#clean-the-database
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Inget sparat lokalt, inte ens en liten bild.
Jag har väl 50-60 fysiska enheter och har satt instruktioner för städning i config:
recorder: commit_interval: 30 purge_keep_days: 366 auto_purge: true auto_repack: true
30-50 MB är ju ganska långt från mina 800..

Men hur lång tid tar er backup då? Hårdvara?
 
Redigerat:
Default sparas väl historik 10 dagar? Vill man ha nytta av den så drar man upp gränsen till ett eller två år och då blir det såklart mycket mer data.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Default sparas väl historik 10 dagar? Vill man ha nytta av den så drar man upp gränsen till ett eller två år och då blir det såklart mycket mer data.
Jo men mätvärden vill jag ha kvar och med HA 12.0 kommer man lättare åt mätvärdena. Sen händelser spelar ju ingen roll. Har själv aldrig behövt städa men Strip¨s databas är helt klart stor.

Ska labba lite vid tid, sen finns det massvis med svar från Google hur man städar men nu länkade jag då till den officiella dokumentationen.
 
Precis. Vill man ha kvar mätvärden så tar det plats. Det är den krassa verkligheten. Sen kan man kanske spara lite genom att städa upp i databasen, men om det ska ha någon större effekt måste man konsolidera äldre värden, men då får man sämre upplösning och svårare att jämföra år för år.
 
Jag kanske skulle kika lite på vad jag egentligen vill ha kvar och inte. Loggar på när en knapp har blivit tryckt på kanske inte behöver finnas kvar i flera år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.