Så ZGP är alltså en delstandard som beskriver envägskommunikation, d.v.s. du lär en router/gateway att kunna lyssna på den, men inte ge routern möjlighet att på egen hand kunna fråga ZGP-enheten något. Borde ju vara så med tanke på att många ZGP-kontrollytor är spänningslösa tills man använder dem.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
"Waiting for home-assistant CLI to be ready" eller nåt sådant, minns inte den exakta formuleringen.

Hm, vad menas med "paket" i det här sammanhanget?
Ah, så HAOS? Jag har inte kört det, men har inte den också någon möjlighet att flytta all data till SSDn?
 
S sjoelund skrev:
Ah, så HAOS? Jag har inte kört det, men har inte den också någon möjlighet att flytta all data till SSDn?
Du tänker kanske på "Data disk"?
Det är en hybridlösning där man kör med både SD och USB-lagring
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så ZGP är alltså en delstandard som beskriver envägskommunikation, d.v.s. du lär en router/gateway att kunna lyssna på den, men inte ge routern möjlighet att på egen hand kunna fråga ZGP-enheten något. Borde ju vara så med tanke på att många ZGP-kontrollytor är spänningslösa tills man använder dem.
Det är någonting liknande. Men man måste svara med paket inom ett visst antal millisekunder, etc också. Så det är nog ett litet fönster där man måste svara eller para för resten av tiden ska den kunna vara spänningslös. Men det känns också helt fel att en elmätare eller puck i vägg använder ZGP för de skulle lika gärna kunna vara en vanlig router.

Use-caset med Friends of Hue trådlösa batterifria brytare som man bara sätter upp på en vägg är riktigt coolt dock och värt extra piller.
 
Kan jag använda vanlig gul för att göra en styrning till värmeshunten?
Eller vad ska jag använda?

Tänker ungefär så här

Utetemp -10 +-2.5
Radiator vatten börvärde 38 +-2 (kallar det för rv hädanefter)
Är rv 35 öppna shunt 3sek (38-35)
Är rv 42 stäng shunt 4sek (42-38)
Vänta 20min kolla igen

Sen behöver det ju vara värden på -5 -15 -20 osv samt en max shunt temp på 52

Jag vet att det finns färdiga lösningar att köpa men vill prova.

Mäter med Shelly1 och addon
Styr shunten med Shelly 2.5 roller shutter mode

Kan man skriva i Phyton eller nåt annat språk?
 
nino nino skrev:
Kan jag använda vanlig gul för att göra en styrning till värmeshunten?
Eller vad ska jag använda?

Tänker ungefär så här

Utetemp -10 +-2.5
Radiator vatten börvärde 38 +-2 (kallar det för rv hädanefter)
Är rv 35 öppna shunt 3sek (38-35)
Är rv 42 stäng shunt 4sek (42-38)
Vänta 20min kolla igen

Sen behöver det ju vara värden på -5 -15 -20 osv samt en max shunt temp på 52

Jag vet att det finns färdiga lösningar att köpa men vill prova.

Mäter med Shelly1 och addon
Styr shunten med Shelly 2.5 roller shutter mode

Kan man skriva i Phyton eller nåt annat språk?
Svarar först med en motfråga 😳
Vågar du lita på Shelly + Addon - jag har det i undercentral, som iofs står lite taskig WiFi-mässigt, men där "dör" Addon:en titt som tätt. Hoppar visserligen igång när jag bryter strömmen till pucken. Det räcker inte med att boota om innefrån HA, men för stunden är min batteridrivna zigbee-termometer mycket mer driftsäker, ligger i samma utrymme som undercentralen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har en Shelly +i4 med addon som har gått i tre månader utan problem...
 
  • Arg
fam-lundborg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har en Shelly +i4 med addon som har gått i tre månader utan problem...
Orättvist 😆
 
nino nino skrev:
Kan jag använda vanlig gul för att göra en styrning till värmeshunten?
Eller vad ska jag använda?

Tänker ungefär så här

Utetemp -10 +-2.5
Radiator vatten börvärde 38 +-2 (kallar det för rv hädanefter)
Är rv 35 öppna shunt 3sek (38-35)
Är rv 42 stäng shunt 4sek (42-38)
Vänta 20min kolla igen

Sen behöver det ju vara värden på -5 -15 -20 osv samt en max shunt temp på 52

Jag vet att det finns färdiga lösningar att köpa men vill prova.

Mäter med Shelly1 och addon
Styr shunten med Shelly 2.5 roller shutter mode

Kan man skriva i Phyton eller nåt annat språk?
Det är fullt möjligt.
Det du får fråga dig är hur du vill hantera fel.
Behöver du på något vis acc'a (bekräfta mottaget) alla meddelanden till aktuatorer eller är det OK att det inte svarar tillfälligt?

Personligen hade jag hellre skrivit en fristående lösning som kunde ta emot events om höjning/sänkning etc. och acc'at dessa events.
 
Har en automation för att få en liten varning om när mina batteri-enheter kan komma att behöva batteribyte. Här är den relevanta biten:
trigger: - platform: numeric_state id: "Lågt batteri knapp 1" entity_id: sensor.button_1_battery below: 45 - platform: numeric_state id: "Lågt batteri knapp 2" entity_id: sensor.button_2_battery below: 45 - platform: numeric_state id: "Lågt batteri knapp 3" entity_id: sensor.button_3_battery below: 45 - platform: numeric_state id: "Lågt batteri knapp 4" entity_id: sensor.button_4_battery below: 45 action: - service: notify.mobile data_template: message: "{{ trigger.id }}"

En notis jag får från detta ger alltså exempelvis: "Lågt batteri knapp 4". Jag vet då att värdet är lägre än 45%. Men jag vet inte om det är 2% eller 44%.
Jag kan skicka med värdet för en enskild knapp med "{{ states('sensor.button_4_battery') }}", men då skulle jag behöva en automation för vardera knapp istället för en för alla som nu.
Vad finns det för bra sätt att även skicka med detta värde och behålla bara en automation?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Har en automation för att få en liten varning om när mina batteri-enheter kan komma att behöva batteribyte. Här är den relevanta biten:
trigger: - platform: numeric_state id: "Lågt batteri knapp 1" entity_id: sensor.button_1_battery below: 45 - platform: numeric_state id: "Lågt batteri knapp 2" entity_id: sensor.button_2_battery below: 45 - platform: numeric_state id: "Lågt batteri knapp 3" entity_id: sensor.button_3_battery below: 45 - platform: numeric_state id: "Lågt batteri knapp 4" entity_id: sensor.button_4_battery below: 45 action: - service: notify.mobile data_template: message: "{{ trigger.id }}"

En notis jag får från detta ger alltså exempelvis: "Lågt batteri knapp 4". Jag vet då att värdet är lägre än 45%. Men jag vet inte om det är 2% eller 44%.
Jag kan skicka med värdet för en enskild knapp med "{{ states('sensor.button_4_battery') }}", men då skulle jag behöva en automation för vardera knapp istället för en för alla som nu.
Vad finns det för bra sätt att även skicka med detta värde och behålla bara en automation?
Den snabba och "fula" lösningen vora att göra som du gör nu... dvs. skicka meddelande med vilken enhet som triggade notisen, men att också skicka med batterinivå för samtliga enheter i samma notis.

Typ:

"Lågt batteri knapp 4"
"knapp 1: 56%"
"knapp 2: 70%"
"Knapp 3: 54%"
"Knapp 4: 18%"
 
tveksamt tveksamt skrev:
Har en automation för att få en liten varning om när mina batteri-enheter kan komma att behöva batteribyte. Här är den relevanta biten:
trigger: - platform: numeric_state id: "Lågt batteri knapp 1" entity_id: sensor.button_1_battery below: 45 - platform: numeric_state id: "Lågt batteri knapp 2" entity_id: sensor.button_2_battery below: 45 - platform: numeric_state id: "Lågt batteri knapp 3" entity_id: sensor.button_3_battery below: 45 - platform: numeric_state id: "Lågt batteri knapp 4" entity_id: sensor.button_4_battery below: 45 action: - service: notify.mobile data_template: message: "{{ trigger.id }}"

En notis jag får från detta ger alltså exempelvis: "Lågt batteri knapp 4". Jag vet då att värdet är lägre än 45%. Men jag vet inte om det är 2% eller 44%.
Jag kan skicka med värdet för en enskild knapp med "{{ states('sensor.button_4_battery') }}", men då skulle jag behöva en automation för vardera knapp istället för en för alla som nu.
Vad finns det för bra sätt att även skicka med detta värde och behålla bara en automation?
Finns Blueprints för att hålla kolla på batterinivåer 😉
Tex https://community.home-assistant.io...n-notification-for-all-battery-sensors/258664
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Svarar först med en motfråga 😳
Vågar du lita på Shelly + Addon - jag har det i undercentral, som iofs står lite taskig WiFi-mässigt, men där "dör" Addon:en titt som tätt. Hoppar visserligen igång när jag bryter strömmen till pucken. Det räcker inte med att boota om innefrån HA, men för stunden är min batteridrivna zigbee-termometer mycket mer driftsäker, ligger i samma utrymme som undercentralen.
Jag har inte märkt av nåt strul, har mätt över ett år.
Men det är klart man kan ju ha backup mätare
 
  • Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Det är fullt möjligt.
Det du får fråga dig är hur du vill hantera fel.
Behöver du på något vis acc'a (bekräfta mottaget) alla meddelanden till aktuatorer eller är det OK att det inte svarar tillfälligt?

Personligen hade jag hellre skrivit en fristående lösning som kunde ta emot events om höjning/sänkning etc. och acc'at dessa events.
Det är ett mindre hyreshus så jag kommer ju att få reda på om värmen strular ganska omgående 😄
Har även en bv som sköter värmen till 90% och kör oljepannan när elen är som dyrast och jag har fått tag på nån slatt olja, men det är väl snart bara jag som kör olja för det blir svårare och svårare att hitta nån med tank 😬

Med det sagt så behöver det inte vara ett skottsäkert system, jag har även termometrar i snart alla lgh som går via Zigbee, just för att snabbt kunna kolla så allt är ok även om bara bv kör, ibland är dom lite sega att rapportera om det är kallt...
 
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Och där fick man lära sig något nytt. Ovanstående ”fasta fjärrkontroll” är en Friends Of Hue (FOH)-modell som kör Zigbee Green Power (ZGP) och kan inte hanteras av HAOS inbyggda Zigbee-stack med ZHA. Finns (fanns) andra modeller som har ZHA. Måste köras via en Philips Hue, så det var ju tur att den var kvar. Knapparna är inte den ordning man förväntar sig heller, men det är ju bara att konfigurera om.
Tanken med fjärkontrollen är att styra olika scenarier via en liten knappanel i köket.
FOH... tack för varningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.