Bra uppmärksammat. Då gränsen 400 V / 16 A nämns i en fråga borde den finnas med i alla frågor som handlar om byte av uttag, dimmers och strömbrytare.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Samma gräns på spänning och ström gäller för uttag, eller anslutningsdon som föreskrifterna kallar det. Det är samma paragraf som för elkopplare.

Detta leder ju till gråzoner... Om t.ex en tvättmaskin är fast ansluten i en anslutningsdosa så krävs ju behörighet för att koppla loss den. Men om det istället sitter en tvättmaskinsbrytare där, då kan man tolka föreskriften som att man får byta denna brytare utan behörighet trots att det innebär att man både losskopplar och fast återansluter TM ;)
Men att klippa kabeln skulle teoretiskt innebära att garantin upphör. Eller har man justerat det?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Konstigt, det har inte jag heller. ;)

Vilket får den märkliga konsekvensen att jag får driva egen elinstallationsfirma men inte ta anställning i en sådan om den har kollektivavtal med SEF. :cool:
Jag älskar facket.... eller inte
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 8 356 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Trodde inte att man behövde behörighet för att byta en dimmer. Har inte behörighet fast jag har jobbat med el hela livet inom olika områden, bl.a haft kurser för elektriker, så jag känner mig trygg med att fuska med det mesta... ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men om det istället sitter en tvättmaskinsbrytare där, då kan man tolka föreskriften som att man får byta denna brytare utan behörighet trots att det innebär att man både losskopplar och fast återansluter TM ;)
Hej, lite gammalt men ser att flera vrider o vänder på vad som är fast inkoppling till en tvättmaskin.

Här tror jag du tolkat fel😉
En tvättmaskinsbrytare är ingen strömställare som till ex. En belysningsarmatur.

Tror inte det är tanken att man ska tolka så att ej auktoriserad eller person icke under EKP ska vare sig losskoppla eller återinkoppla en tvättmaskin i en tvättmaskinsbrytare för den brytaren är en dosa som kan frånskilja apparat från nätet.

Dessutom är det stickpropp på nästan alla nya tvättmaskiner om man inte köpt nåt begagnat på blocket ed.

Se koppla säkert på elsäkerhetsverkets hemsida.

https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/tvättmaskin/tvättstuga

Skulle fallet med en tvättmaskinsbrytare vara tillåten att frånkoppla och återinkoppla så skulle det stå där.

Finns säkert någon paragraf eller regel ni finner som går att töja o dra i men det är nog inte tanken med en tvättmaskinsbrytare.

Jag har flera gånger (för länge sedan) bytt dosa till just tvättmaskinsbrytare och med det, är tvättmaskinen fortfarande fast inkopplad men med möjligheten att frånskilja TM från elnätet vid annan tid än just när man ska tvätta, precis som kranen för vattnet till tvättmaskinen fungerar, de är båda avslagna när man inte tvättar och i dagens läge så blir det krångligare då uttag ska sitta där istället.

Kryphål går alltid att finna men vill man inte orsaka person eller egendomsskada så bör man nog betrakta ovan nämnd brytare som fast inkopplad.
 
Jag håller med fullständigt. Folk verkar ha en rädsla från barndomen om att inte bryta mot behörighetskravet, men har samtidigt inga betänkligheter att bryta mot övriga paragrafer i elsäkerhetslagen genom att söka kryphål och t.ex göra "lösa" installationer med grenuttag. ESV har uppenbarligen lyckats väl med att lära folk behörighetskravet men totalt missat innehavarens övriga skyldigheter.

Det där kryphålet med att byta elkopplaren till TM har ESV bekräftat muntligen på ett möte. Men man får inte samtidigt byta TM.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag håller med fullständigt. Folk verkar ha en rädsla från barndomen om att inte bryta mot behörighetskravet, men har samtidigt inga betänkligheter att bryta mot övriga paragrafer i elsäkerhetslagen genom att söka kryphål och t.ex göra "lösa" installationer med grenuttag. ESV har uppenbarligen lyckats väl med att lära folk behörighetskravet men totalt missat innehavarens övriga skyldigheter.

Det där kryphålet med att byta elkopplaren till TM har ESV bekräftat muntligen på ett möte. Men man får inte samtidigt byta TM.
Aha så de menar att just en tvättmaskinsbrytare är att betrakta som en strömställare lika som till en ljusarmatur där den ska bryta en last på några watt och till en tvättmaskin ca 2300W. Bra att jag inte sa du hade fel utan trodde😉
Inte konstigt att vi installatörer har lite synpunkter på regelverket att det finns för mycket kryphål. Varför täpper de inte till dem eller lättar på kraven på oss installatörer så vi kan göra lite billiga installationer😉 ex. Att varför ska vi dra ut en kontinuitetstråd o kalibrera bort för att kunna göra en sån kontroll av skyddsjorden av ett uttag vi installerat medan en privatperson glatt kan byta ett uttag utan denna vetskap eller att ha ett sånt instrument. Förr tog vi spänningsprovaren men det dög inte. Ibland är det väldigt långt till sann jord...
Dubbelmoralens Sverige, nä snart dags för en fredagsbärs efter lite eldning för vi har ju dåligt med el i elektrifieringens tid, så elen är dyr och en bristvara. Återigen, vad håller vi på med i ett av världens bästa el-land, skål🍺
 
Ja, föreskriften använder ordet elkopplare och det innefattar vad jag förstår precis allting mellan en belysningsströmställare till en effektbrytare! Däremellan finns t.ex dvärgbrytare och JFBer men det kanske jag inte borde säga...

Man ska inte glömma ordet utbyte i sammanhanget, byte mot en liknande elkopplare med samma förbrukare ansluten.

Jag är dålig på att kräva kontroll av skyddsjorden när jag svara på diverse frågor på forumet. Det bör även hempulare göra utan undantag. I en bostad finns oftast skyddsjord på en annan grupp i närheten. Och varför skulle inte spänningsprovaren duga för kontinuitetskontrollen? Men du kanske menar en förenklad spänningskontroll? Jag praktiserar det själv om det finns en JFB, dvs
  1. Mät 230 V L-N och och L-PE.
  2. Mät 0 V mellan N-PE
  3. Lös ut JFBn med spänningsprovaren.
  4. Mät att det inte är någon kontinuitet mellan N-PE
Det tycker jag är en tillräckligt bra kontroll på att PE är ok, och är det ett enskilt uttag så kan man driftsätta med tillräcklig säkerhet. Det är bara vid större jobb med ett antal nya kopplingspunkter som jag rullar ut testsladden.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag är dålig på att kräva kontroll av skyddsjorden när jag svara på diverse frågor på forumet. Det bör även hempulare göra utan undantag. I en bostad finns oftast skyddsjord på en annan grupp i närheten. Och varför skulle inte spänningsprovaren duga för kontinuitetskontrollen? Men du kanske menar en förenklad spänningskontroll? Jag praktiserar det själv om det finns en JFB, dvs
Hej, ja de där utbytena som diskuteras här, ex nyinstallation av dimrar från strömställare osv. Inte rätt😉
Man ska kontrollera med 200mA och till säker jord. Uttag intill duger absolut inte. Har själv gjort arbete i gästhus ca +70m kabelvägen från villan/matarcentralen. Fick för mig att dra just en mättråd över tomten till mätarskåpet och tjoff så löstes jfb ut i villan. Hm varför? Jo en stjärna hade matat 70+ meter EKKJ 3*2,5/2,5 och lagt PEN på nollskenan efter jfb, så när jag gjorde en kontmätning på nyinstallerat uttag i gästhuset så trippade jag då jfb i villan. Alltså låg noll/jord (PEN) över jfb och därmed bruten. Visst löser jfb så ska faserna bortkopplad men det blir fel på jfb och då hade skyddsjord saknats om faser ändå matats på. Ej sannolikt men omöjligt för mig att bortse ifrån. En PEN-ledare får inte ligga på nollskenan. Hittade dessutom två skarvar på huvudledningen (EKKJ 3*2,5/2,5) så det blev att gräva för kund och ny matning i markrör, rörgravsgrus och gul folie mm. Nu en så bra och grov med rätt antal ledare på huvudledningen till gästhuscentralen att de kan ha solceller på gästhuset om de önskar. Hade jag använt intilliggande uttag som jordref. Är det inte säkert att jag upptäckt felet. Ibland har man en känsla av att göra rätt och det då blir bra. Tips! Spänningsprovaren drar ofta bara några mA och det är den ström du då mätt att din skyddsjord klarar. Det kan i ogynnsamma fall tom vara avbrott på skyddsjord och att markpotentialen på den markkabeln som du mäter skyddsjord på som då indikerar de uppmätta 230V till jord eftersom ditt instrument endast drar så lita att fukt vid kabelskadan räcket för att "mäta upp" 230V, så därför ska 200mA användas vid jordkontroll eller kontroll av skyddsjords kontinuitet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.