Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Det känner jag faktiskt inte igen. Menar du i klartext på kvittot? Var handlar du?

Pratar vi näthandel förstår jag dig men i vanliga butiker?
Varför skulle jag handla i butik? Och då särskilt vitvaror.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför skulle jag handla i butik? Och då särskilt vitvaror.
Ingen aning. Många gör det. Jag gör det oftast. Du skrev dock.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker att mitt namn står på nästan allt jag köper numera.
Och jag tolkade ”nästan allt” rätt bokstavligt.
 
Men frågan är väl om namnet på kvittot är av intresse vid ett garantiärende? Jag har köpt saker på nätet och lämnat tillbaks dom i fysisk butik ett par gånger och jag kan inte minnas att jag var tvungen att styrka min identitet.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nä, det spelar nog ingen roll. Viktigare för tråden är väl att köper man ett hus i andra hand så finns inga garantier eller reklamationsmöjligheter. Om man inte särskilt kommer överens om det med säljaren. Man kan ju t ex skriva i köpeavtalet att säljaren ger en viss garanti för vissa vitvaror en viss tid.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Namnet på kvittot kan spela stor roll ifall butiken är på det humöret.

Min pappa köpte en värmepump inkl. montering som började krångla efter något år. Butiken hävdade att garantin inte gällde eftersom varan bytt ägare. Jag hävdade att varan har inte alls bytt ägare, det enda som hänt är att det var min pappas dödsbo som reklamerade varan och krävde reparation enligt garantin som fortfarande gällde.

Det slutade med att jag fick dra Elgiganten till ARN där jag fick rätt efter ett halvår och ändå var det med stor motvilja som de ens skickade ut en reparatör för att felsöka värmepumpen.

edit: https://www.vvsforum.se/2019/08/dodsbo-vagrades-hjalp-med-trasig-varmepump/
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nä, det spelar nog ingen roll. Viktigare för tråden är väl att köper man ett hus i andra hand så finns inga garantier eller reklamationsmöjligheter. Om man inte särskilt kommer överens om det med säljaren. Man kan ju t ex skriva i köpeavtalet att säljaren ger en viss garanti för vissa vitvaror en viss tid.
Det är ju en intressant fråga dock, om man köpt ett nytt hus av en firma, vad är garantitiden på tex en tvättmaskin? På hela huset är det väl 10 år, men det kan det inte rimligen vara på hushållsmaskiner som har en livslängd som är designad mot ca 6-10 år. (jag läser samtidigt jag började skriva här att det som gäller är reklamationstid på 2 år och en "ansvarstid" på 10 år, dvs att om entreprenören agerat ansvarslöst så ska fel rättas).

Om det inte är ansvarslöst att sätta dit äldre vitvaror så borde en entreprenör gå fri. Om de går sönder inom 2 år pga konstruktsionsfel borde entreprenören ersätta varorna. Är huset ett privatköp gäller väl övertröskelngarantin, dvs funkar kylen eller värmepumpen den dag du flyttar in, men går sönder dagen efter, så gäller inga garantier eller utfästelser. Om den var nyköpt så kan man ju mycket riktigt "försöka" få den som sålt den att laga den. I det fallet verkar bäst att helt enkelt inte trycka på att man är ny ägare utan bara be att de lagar den. Rimligen kan ju tex en sambo köpa en värmepump och jag ändå vara den som ringer och släpper in reparatören. Eller att en kompis lämnar in min TV till elgiganten för att jag själv inte har nån bil osv.
 
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Det är ju en intressant fråga dock, om man köpt ett nytt hus av en firma, vad är garantitiden på tex en tvättmaskin? På hela huset är det väl 10 år, men det kan det inte rimligen vara på hushållsmaskiner som har en livslängd som är designad mot ca 6-10 år. (jag läser samtidigt jag började skriva här att det som gäller är reklamationstid på 2 år och en "ansvarstid" på 10 år, dvs att om entreprenören agerat ansvarslöst så ska fel rättas).

Om det inte är ansvarslöst att sätta dit äldre vitvaror så borde en entreprenör gå fri. Om de går sönder inom 2 år pga konstruktsionsfel borde entreprenören ersätta varorna. Är huset ett privatköp gäller väl övertröskelngarantin, dvs funkar kylen eller värmepumpen den dag du flyttar in, men går sönder dagen efter, så gäller inga garantier eller utfästelser. Om den var nyköpt så kan man ju mycket riktigt "försöka" få den som sålt den att laga den. I det fallet verkar bäst att helt enkelt inte trycka på att man är ny ägare utan bara be att de lagar den. Rimligen kan ju tex en sambo köpa en värmepump och jag ändå vara den som ringer och släpper in reparatören. Eller att en kompis lämnar in min TV till elgiganten för att jag själv inte har nån bil osv.
Om man köper tjänsten att bygga ett småhus så gäller ju konsumenttjänstlagen. Jag antar att man normalt avtalar om garantier och liknande vad gäller ingående vitvaror. Att dessa garantier i avtal är bättre än bara lagens reklamationsrätt.

Om man köper en fastighet med en småhus på som ägs av ett företag så gäller jordabalken. Även om huset byggdes så nyligen som för ett halvår sedan. D v s det är samma som att köpa från en annan privatperson rent juridiskt. Man köper ett hus i andra hand.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om man köper tjänsten att bygga ett småhus så gäller ju konsumenttjänstlagen. Jag antar att man normalt avtalar om garantier och liknande vad gäller ingående vitvaror. Att dessa garantier i avtal är bättre än bara lagens reklamationsrätt.

Om man köper en fastighet med en småhus på som ägs av ett företag så gäller jordabalken. Även om huset byggdes så nyligen som för ett halvår sedan. D v s det är samma som att köpa från en annan privatperson rent juridiskt. Man köper ett hus i andra hand.
Kan misstänka att en "byggare" vet hur sånt här funkar och ser till att böka runt så det företag som säljer i värsta fall kan konka utan att det för den skull drar med sig det bolag där entreprenören lägger sin själ. Så skulle jag nog iallafall gjort. Lubbes Bygg och Entreprenad AB samt Snubbes Husförsäljning AB. Den första säljer tjänster dyrt till den andre. Den andre är den som säljer huset till slutkund, utan någon större vinst.
 
  • Gilla
  • Arg
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har det att göra med det jag skriver som du citerar? 🤔
öh..
 
MultiMan
D Dilato skrev:
Visst, möjligtvis, men dessa detaljer åldras oerhört mycket mer vid användning där dom utsätts för variationer i temperatur och tryck och mekaniskt slitage än under lagring i rumstemperatur.

Min värmepump är från 2012 och inga gummidetaljer har blivit skadade då vitt jag vet (finns det ens några?).
Mina gummiupphängningar vittrade sönder efter 1,5 år.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Mina gummiupphängningar vittrade sönder efter 1,5 år.
I kartongen eller under drift (kanske till och med utomhus)?
 
MultiMan
D Daniel 109 skrev:
Vad hittar du bäst före datum på ett däck?
Korrekt förvarat så fungerar de bra väldigt länge.
Om du inte förvarar vinterdäck i syrefri miljö så är det inget man vill köpa nytt efter 2-3 år. Naturgummit hårdnar rejält och fästet minskar drastiskt. Det har mig veterligt blivit ett ännu större problem när man förbjöd HA-oljorna bl a.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker att mitt namn står på nästan allt jag köper numera. Digitaliseringens underverk.
Mitt namn står inte skivet på någonting nästan. Inte bilen, inte huset, inga kyskåp eller frysar, och inte heller några kläder. Så jag känner inte alls igen det du skriver.
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Mats-S Mats-S skrev:
Jo ett stort fel, den har sämre verkningsgrad än en från 2023. Stor skillnad. speciellt när det är -20 som det var i förrgår.
Min Mitsubishi FH35 som kom redan 2010 (enligt någon annan i tråden) har visat ha bättre verkningsgrad vid -20C än grannarnas knappt 2 år gamla Daikin. Har diskuterat detta i en annan tråd. Nej, det är inget fel mer än möjligen lite sämre placering av inne- och utedelar, men inget direkt felaktigt.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om du inte förvarar vinterdäck i syrefri miljö så är det inget man vill köpa nytt efter 2-3 år. Naturgummit hårdnar rejält och fästet minskar drastiskt. Det har mig veterligt blivit ett ännu större problem när man förbjöd HA-oljorna bl a.
Nja, däckhandlarna säger att det bara är att slita av det yttersta lagret och att däcken sedan inte är farliga längre. Jag tycker det stämmer med egna erfarenheter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.