andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Llivet blir helt klart mer spännande om man provar först, mäter sen. Jag gör det hela tiden. :D 😂
Visst är det så, därav man fått lite smällar från tvn, maskiner och annat. Bland annat för 30 år sen när man skulle fixa en trasig säkring i tvn med lite aluminiumfolie :D
 
Danin Danin skrev:
Visst är det så, därav man fått lite smällar från tvn, maskiner och annat. Bland annat för 30 år sen när man skulle fixa en trasig säkring i tvn med lite aluminiumfolie :D
Du är tålig du, hellre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge.😉
 
  • Gilla
Danin och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Biltema har ingen så billig multimeter. Den billigaste kostar 120:- och mäter bara upp till 300 VAC.
Den duger. Om den går sönder när man mäter så ska man anlita en elektriker.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
EN 61010 cat I, är egentligen inte bra för att mäta på nätspänning. För personskydds skull ska det vara minst catII för att mäta i uttag.
Gärna catIII för att mäta i säkringscentral, minst catIII gärna catIV för att mäta i mätarskåp.

Som yrkesman som mäter väldigt ofta, bör man följa detta.
Så vi ska inte hetsa upp oss i onödan över detta nu, men samtidigt får man ju ett bättre mätinstrument på flera vis om man kastar 1-200 kr till på det.
Man kan ju undvika att mäta när det åskar om man inte har rätt klassning.
 
Danin Danin skrev:
Hej! Tappade tålamodet efter att inte fått vårt element installerat. Haft vattenskada och allt är färdig utom elementet som de tog sönder och sen ska byta.

Men idag köpte jag ett nytt ändå 220v och tänkte eftersom eluttagen är skit så drar jag ett nytt från elementaladdarna.
Testar det funkar men lampan går sönder efter en minut.
Vad är fel för de kan inte va annat än 220v väl ?
Kan väl rent spontant säga att, finns det inte i din kuskapsdatabas att verifiera skillnaden mellan 1 fas och 2 fas matning, så skall du inte röra de kablarna över huvudtaget.
Ta dit en elektriker..
 
Rätt riskabelt att köra på enligt devisen:
Friskt vågat hälften vunnet.
 
M Manpower skrev:
Be elektrikern försöka dra i en extra (blå) tråd i röret tillbaka till elcentralen så kan du ta ut 230v där och ändå få ut 400v på nästa.
Detta kan då väl aldrig vara enligt reglerna?

Göra en fördelning i en dosa så att man låter två faser och jorden gå vidare till nästa 400 V 2-fas element (ja, kanske flera rent utav).
Sen dra in en nolla och tjuva 230 Volt till 1-fas element, någonstans på vägen till kablarnas ände.

Nu är man nog ute på fulkoppling typ värre. Inte ens överkurs!
 
H Hybro skrev:
Detta kan då väl aldrig vara enligt reglerna?

Göra en fördelning i en dosa så att man låter två faser och jorden gå vidare till nästa 400 V 2-fas element (ja, kanske flera rent utav).
Sen dra in en nolla och tjuva 230 Volt till 1-fas element, någonstans på vägen till kablarnas ände.

Nu är man nog ute på fulkoppling typ värre. Inte ens överkurs!
Det är ju inte så det brukar göras. Men vore det ett grovt fel?
 
Framför allt vore det helt bortkastade pengar då lösningen är att skaffa ett element för 400 V.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Så Hempularen menar att det händer?

Tror inte försäkringsbolag eller andra skiljer på grovt eller klenare fel vid olycka eller skada.
Då gäller det nog att allt är kopplat enligt starkströmsföreskrifterna om det ska bli ersättning.
Så varför pula med detta utan egen kunskap och behörighet?

TS får ju inte ens pilla i detta, som räknas som fast installation.

Snart kommer nån att förklara närmare som jobbar med detta.

Själv pysslade jag med elektronik.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Behöver inte vara Fluke för det här, Biltemas multimeter för, om jag minns rätt, 59 spänn räcker utmärkt. Det är inte precisionsmätning vi behöver här, ett par volt hit eller dit spelar ingen roll.
Du har absolut rätt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
M Manpower skrev:
Be elektrikern försöka dra i en extra (blå) tråd i röret tillbaka till elcentralen så kan du ta ut 230v där och ändå få ut 400v på nästa.
H Hybro skrev:
Detta kan då väl aldrig vara enligt reglerna?
Göra en fördelning i en dosa så att man låter två faser och jorden gå vidare till nästa 400 V 2-fas element (ja, kanske flera rent utav).
Sen dra in en nolla och tjuva 230 Volt till 1-fas element, någonstans på vägen till kablarnas ände.

Nu är man nog ute på fulkoppling typ värre. Inte ens överkurs!
"Fulkoppling typ värre" ...?
Nja, det tror jag inte.

Jag skulle nog t.o.m drista mig att säga att det är regelmässigt OK, om det är fast inkoppling, dvs inte är några stickproppar inblandade.
Med uttag för stickpropp blir det snabbt betydligt mörkare grått i gråzonen, kan hjälpas upp lite ifall det är flerpolig dvärgbrytare som matar gruppen.

Men OK, det är inte vanligt, det är inte snyggt, och bör väl typ undvikas om det går, just för att det ovanliga blir också otydligt för nästa elektriker. Om inte är väl risken överhängande att när någon kommer med ett gäng nya radiatorer för att byta alla, så kommer åtminstone någon ha fel märkspänning.

Nu är jag lite ute i tassemarkerna och slirar, jag är inte idiotsäker, för då var jag nog bara en idiot, typ ...
Så jag hoppas att någon ordentligt kunnig rättar mig nu, om jag har fel.
Känner sig @Bo.Siltberg @GK100 @elmont eller någon annan sig manad? ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Då gäller det nog att allt är kopplat enligt starkströmsföreskrifterna om det ska bli ersättning.
Och på vilket sätt strider den föreslagna lösningen mot "starkströmsföreskrifterna"? Jag vet inte, möjligt att det gör det. Men det är som sagt inte så man brukar göra, men det behöver inte vara formellt fel för det.
 
Plocka ut 230 V där det passar från nån 400 V fas, samtidigt som denna är inkopplad till annan belastning?

Vet inte detta, men bör det inte då finnas typ undercentral?

Kanske inte är så noga, detta med starkström, bara det funkar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Känner sig @Bo.Siltberg @GK100 @elmont eller någon annan sig manad? ;)
Jag hade tänkt slippa ge mig in i denna tråd? Vad handlar frågan (just nu) om? Det Hybro skriver om att blanda 230 V och 400 V-förbrukare? Det är inte förbjudet, dock inte optimalt och påkallar en kontroll av ledningsdimensioneringen pga fyra belastade ledare.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.