Äntligen tog man sig tid att börja lagerbytet då fläkten lät så illa att vi inte vågade ha den igång. Demonteringen gick bra förutom att jag drog av en av de rostfria bultarna som fäster motorn i adapterplåten. Efter mycket om och men borrades majoriteten av bulten ur och hålet gängades om. Hade på gänglåsning på nya bulten som en extra försäkring att den kommer att sitta bra.

Innanmätet av en taklampa med synlig märkning, skruvar och bärfästen. Oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd yta, silverfärgad kant, skugga, suddig bakgrund, närbild, möjlig del av en större apparat eller föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter montering av fläkthjulet var den helt tyst. Hela enheten sitter nu på plats i aggregatet men det var tydligt att även den andra fläktens lager behöver bytas. Nu vet jag ju hur man gör så det borde gå snabbt!
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 5 till
  • Laddar…
D Dros skrev:
Äntligen tog man sig tid att börja lagerbytet då fläkten lät så illa att vi inte vågade ha den igång. Demonteringen gick bra förutom att jag drog av en av de rostfria bultarna som fäster motorn i adapterplåten. Efter mycket om och men borrades majoriteten av bulten ur och hålet gängades om. Hade på gänglåsning på nya bulten som en extra försäkring att den kommer att sitta bra.
[video]
[bild]
[bild]

Efter montering av fläkthjulet var den helt tyst. Hela enheten sitter nu på plats i aggregatet men det var tydligt att även den andra fläktens lager behöver bytas. Nu vet jag ju hur man gör så det borde gå snabbt!
Kul att du fick ihop det, enligt min erfarenhet blev lagerbytet i FTXn en ny nivå på vad man kan fixa själv!
 
  • Gilla
Dros och 1 till
  • Laddar…
S Seglarvännen skrev:
Kul att du fick ihop det, enligt min erfarenhet blev lagerbytet i FTXn en ny nivå på vad man kan fixa själv!
Mycket mycket bra gjort!!!!!
 
  • Gilla
Dros
  • Laddar…
S Seglarvännen skrev:
Kul att du fick ihop det, enligt min erfarenhet blev lagerbytet i FTXn en ny nivå på vad man kan fixa själv!
Eller hur! Det var inte alls svårt heller men det underlättade något oerhört att ha rätt verktyg 👍

Imorse var det så tyst att jag var tvungen att öppna dörren till kattvinden där aggregatet står bara för att kolla om det var igång 😆
 
  • Gilla
Seglarvännen och 1 till
  • Laddar…
Det är alltid kul att kunna fixa själv. Sist jag kollade så kostade en fläktmotor runt 6000kr st
 
Bra jobbat! Glöm inte att skriva vilken modell och storlek på lagret det är.

Har själv bytt en hel del lager på hyfsat nya maskiner och framtida problem verkar försvinna permanent. Irriterade mig sist på att SystemAir som trots allt gör kvalitetsprodukter, inte ens gjorde det möjligt att öppna fläkten och byta lagret på en dyr kanalfläkt. Vinkelslipen fick hjälpa till.
 
  • Gilla
Dros
  • Laddar…
J jerk skrev:
Det är alltid kul att kunna fixa själv. Sist jag kollade så kostade en fläktmotor runt 6000kr st
Har endast hittat just denna motor på Ebay för över 8000:- med en frakt på ca 3500:-. Antar att jag saknar rätt kontakter.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Bra jobbat! Glöm inte att skriva vilken modell och storlek på lagret det är.

Har själv bytt en hel del lager på hyfsat nya maskiner och framtida problem verkar försvinna permanent. Irriterade mig sist på att SystemAir som trots allt gör kvalitetsprodukter, inte ens gjorde det möjligt att öppna fläkten och byta lagret på en dyr kanalfläkt. Vinkelslipen fick hjälpa till.
Lagren är SKF 6000 2Z C3 i storlek 10x26x8.

Det är stundvis bedrövligt och hade jag inte hittat denna tråd hade jag blivit bra många tusenlappar fattigare.
 
  • Gilla
jerk och 1 till
  • Laddar…
Gör ett försök att byta lager i vår VM2. Det ser dock lite annorlunda ut här jämfört med de bilder som postats i tråden. Lyckas inte komma längre än så här. Någon som har några idéer? 🤔
 
  • Hand håller ett metalliskt föremål över en diskbänk, möjligen en mekanisk del, med text och siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläktdel med metallblad, märkning, sannolikt teknisk utrustning, ligger på tidningar, verkstadsomgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tobbe__a tobbe__a skrev:
Gör ett försök att byta lager i vår VM2. Det ser dock lite annorlunda ut här jämfört med de bilder som postats i tråden. Lyckas inte komma längre än så här. Någon som har några idéer? 🤔
Du borde kunna sprätta bort plåtlocket genom att sticka ner och bräcka med en kniv eller ett knivblad mellan godset och locket.

Metallisk del märkt "Made in Germany", med text och pilar, sannolikt en komponent från maskinell utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du borde kunna sprätta bort plåtlocket genom att sticka ner och bräcka med en kniv eller ett knivblad mellan godset och locket.

[bild]
Tack, jag lyckades till sist. 😃
 
Håller på att byta lager och fått ett problem. Två av skruvarna som håller fast själva fläkten i plåtsnäckan ser ut så här. De släppte från undersidan när jag skulle montera bort dem. Går de att laga eller ser de trasiga ut? Vad kan de tänkas heta om man ska försöka få tag på nya?
Närbild av ett rundat objekt, möjligen en elektronisk komponent, mot suddig textbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hål i en grå yta, eventuellt metall, med synliga slitage- och repmärken runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De där kan du låsa på nytt genom att vrida dem tillrätta och straffa de fyra spåren genom att slå ut dem med en gammal sliten spårskruvmejsel. Vidga dem lite alltså.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
De där kan du låsa på nytt genom att vrida dem tillrätta och straffa de fyra spåren genom att slå ut dem med en gammal sliten spårskruvmejsel. Vidga dem lite alltså.
Tyvärr svårt att få skruvarna att sitta riktigt bra. Den ena gick dessutom av. Vet du möjligen om dessa har något namn och kan gå att beställa någonstans? Eller är det specialskruvar?

Trist att fastna på det här när lagerbytet i övrigt gick ganska smidigt... 🤔

Hand i skyddshandske håller metallstycke med bultar, ofokus bakgrund med tekniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallbult med mutter, distanshylsa, tvättare, grå bakgrund. Fästdon för konstruktioner eller maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borra och gänga i fästet. Försänkning i plåten. Fästet har ju en fot mot insidan av samma plåt. Sedan en skruv med försänkt skalle.
Alternativt slipa av elförsinkningen på plåten och fästa med cyanakrylatlim + aktivator.

Edit: Nu ser jag vad som har gått av. Det blir värrre. Går det att trixa ihop med en delgängad skruv kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.