Angående isbildning så står min Hero på stativ på ett bra sätt. Men det blir rejält med kondens, droppar och is under den ändå. Efter lite andra tips på nätet så köpte jag en murarhink/bygghink och ställde under. Sen får man ha lite koll och välta ut en stor isbit på gräsmattan när den börjar bli full.

Minns jag inte fel så var det denna jag köpte tillslut. https://www.biltema.se/bygg/murning/murhinkar/bygghink-2000046084
Tog bara den största som skulle gå in mellan benen på stativet.

16L räcker ju för granska många droppar men den behövde tömmas ett antal gånger under förra vintern.

Men TS borde väl haft samma problem med sin tidigare pump också?

Förövrigt så stod stativ tydligt med på min offert jag fick så det var inget snack om det. Att hantverkaren sen hade med sig allt förutom just stativet vid installationen är en annan sak. 😆
 
Rimligen borde det ha varit en massa is under utedelen på den tidigare också med tanke på hur mycket is det är under den ganska nyinstallerade.
Framår inte hur det varit tidigare.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
galento
M Förstagångsköparen skrev:
Detta är normalt eller? Att det fryser så mkt is?
Våran LN35 sitter på ett väggstativ och betydligt högre än din. Gjorde en aluplåt
som hänger under och styr ut vattnet från väggen då det kan bli en del is.
Innedelen har gott om luft runt sej och sitter 15 cm under taket.
 
A
M Förstagångsköparen skrev:
Jag frågade kylteknikern om jag skulle köpa LN35 istället för LN25 men han sa att det är overkill för huset jag har. Har han verkligen fel i allt han gjort hittills?
JAA
 
C Comfort Thomas skrev:
Mäta köldmedia går inte om man nu inte tar tömningsaggregat och väger tuben som man kör soppan till.
Du kanske menar mäta arbetstryck och temperaturer och det är lite luddigt i det här då den först gick som den skulle och vid ett senare besök så kanske det skulle fyllas på lite.
Vore kul om säljaren/installatören gav sin syn på,saken då det nu bara är uppgifter från ena parten.
Om maskinen är förfylld så står det i manualen vilken dimension och längd på rör som det är tänkt till.

Om det är läckage ska detta upptäckas genom mätning och visuell kontroll med t.ex. såpvatten. I manualen till den jag installerade så ingick detta innan den togs i bruk.

Om man använder mer rör än det är menat så ska man förvänta sig att behöva fylla på köldmedium.

Att det skulle läckt ur den från fabrik tror jag är väldigt osannolikt. Men kanske inte omöjligt. Men jag hade gissat att läcker den ur fabrik vore den mer eller mindre tom när den kommer till kund. Men visst, inte omöjligt.

Detta är mina slutsatser från YouTube så ta det för vad det är.

Tillägg: i mitt fall stod det också i manualen vilket tryck man kunde förvänta sig i kretsen när man öppnat och fyllt den med köldmedium från utedelen. Så det kunde man ju också reagera på om den mätningen är fel.
 
Redigerat:
galento
M Förstagångsköparen skrev:
Jag frågade kylteknikern om jag skulle köpa LN35 istället för LN25 men han sa att det är overkill för huset jag har. Har han verkligen fel i allt han gjort hittills?
Frågade det samma och de sa att det var bättre att lägga på nån tusenlapp
och få en med bättre kapacitet. Vad är det för företag du handlat hos ?
Är första bokstaven i företagsnamnet ett T ?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om maskinen är förfylld så står det i manualen vilken dimension och längd på rör som det är tänkt till.

Om det är läckage ska detta upptäckas genom mätning och visuell kontroll med t.ex. såpvatten. I manualen till den jag installerade så ingick detta innan den togs i bruk.

Om man använder mer rör än det är menat så ska man förvänta sig att behöva fylla på köldmedium.

Att det skulle läckt ur den från fabrik tror jag är väldigt osannolikt. Men kanske inte omöjligt. Men jag hade gissat att läcker den ur fabrik vore den mer eller mindre tom när den kommer till kund. Men visst, inte omöjligt.

Detta är mina slutsatser från YouTube så ta det för vad det är.

Tillägg: i mitt fall stod det också i manualen vilket tryck man kunde förvänta sig i kretsen när man öppnat och fyllt den med köldmedium från utedelen. Så det kunde man ju också reagera på om den mätningen är fel.
Alla ”vanliga” luft/luft är förfyllda från fabrik , LN HERO är tex förfylld för tex 7,5m .
Tror i och för sig några med såna där snabbkopplingar har slangarna förfyllda istället men har dålig koll på dessa.
har inte framgått hur långa rör det är hos trådskaparen.
Läckage kan man oftast se med typ såpvatten eller så använder man en elektronisk sniffer.
Vet inte hur du menar man ska mäta om det läcker men jag kanske missförstår dig.

Tryck vid öppnande av serviceventil om det är det du menar med mätning beror lite på temperatur så svårt att gå på den uppgiften.
Om man är osäker på fyllnadsmängd så är det säkrast att tömma , vacumsuga och fyll på enligt spec på märkylten på höger sida om utedelen.
 
C Comfort Thomas skrev:
Alla ”vanliga” luft/luft är förfyllda från fabrik , LN HERO är tex förfylld för tex 7,5m .
Tror i och för sig några med såna där snabbkopplingar har slangarna förfyllda istället men har dålig koll på dessa.
har inte framgått hur långa rör det är hos trådskaparen.
Läckage kan man oftast se med typ såpvatten eller så använder man en elektronisk sniffer.
Vet inte hur du menar man ska mäta om det läcker men jag kanske missförstår dig.

Tryck vid öppnande av serviceventil om det är det du menar med mätning beror lite på temperatur så svårt att gå på den uppgiften.
Om man är osäker på fyllnadsmängd så är det säkrast att tömma , vacumsuga och fyll på enligt spec på märkylten på höger sida om utedelen.
Jag har bara erfarenhet av en installation men manualen var väldigt bra (mycket bättre än jag föreställde mig).

Min poäng var i alla fall att om man installerar med kyltekniker så ska den inte behöva fyllas på.
Antingen läcker den och det ska den såklart inte göra om man installerar rätt eller så användes för mycket rör vilket ju man vet om när man installerar så det är inte heller rätt.
Har ingen erfarenhet av snabbkoppling eller fyllda rör. Jag fick tömma mina rör med pump.
 
S
C Comfort Thomas skrev:
Ja då är det märkligt att han monterade med dom förutsättningarna!
Gjuta en platta om det inte redan finns en för att bulta fast markstativet i är det inte riktigt förutsättningar för nu men en konsoll på fasad och kompletterad med bra stålfjäderdämpare kan vara ett bra alternativ.
En konsoll på fasad bör dock ej vara på en yttervägg om det är sovrum bakom.
Jag lät installera en Mitsubishi HR35 på väggkonsol på sovrumsväggen i våras. Bara för kylning så använder den inte nu men när den gick på maxkylning så lät det ingenting från utedelen. Fasadtegel på plankstomme.
 
S sinuslinus skrev:
Jag lät installera en Mitsubishi HR35 på väggkonsol på sovrumsväggen i våras. Bara för kylning så använder den inte nu men när den gick på maxkylning så lät det ingenting från utedelen. Fasadtegel på plankstomme.
Dom jobbar inte lika hårt vid kyldrift och inget motstånd av frost/is på utedelens baksida så för kyldrift fungerar det oftast att montera på yttervägg mot sovrum men bör komplettas med stålfjäderdämpare för att minska risken för stomljud och allra helst undvika sovrumsväggar med utedelar
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
C Comfort Thomas skrev:
Dom jobbar inte lika hårt vid kyldrift och inget motstånd av frost/is på utedelens baksida så för kyldrift fungerar det oftast att montera på yttervägg mot sovrum men bör komplettas med stålfjäderdämpare för att minska risken för stomljud och allra helst undvika sovrumsväggar med utedelar
Okej, jag blev i alla fall impad. Innedelen låter ju betydligt värre. 😉

Alternativet var att göra en ful installation i marknivå. Nu sitter den en våning upp ovanför altantaket.
 
  • Utomhusenhet för luftvärmepump monterad vid tegelvägg, rör och kablar, soptunna i bakgrunden, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Förstagångsköparen skrev:
Svårt att veta hur man gör exakt det du menar. Men såhär har jag haft innan och det har inte hjälp speciellt mkt.
Kan du inte prova att stänga av i-see funktionen så det inte är den som på något sätt påverkar temperaturen, samt ställ vane samt wide vane så att du får ut värmen så bra som möjligt i huset. eller har du redan testat det?

Hoppas det löser sig.

Folo
 
S sinuslinus skrev:
Okej, jag blev i alla fall impad. Innedelen låter ju betydligt värre. 😉

Alternativet var att göra en ful installation i marknivå. Nu sitter den en våning upp ovanför altantaket.
Har installerat väldigt få HR så dålig koll på ljudnivån men borde väl inte låta så förskräckligt även om det är en ganska liten innerdel.
Gummikabeln på utedelen kanske kunde varit lite kortare 😉
 
M Förstagångsköparen skrev:
Är det någon som vet vad syftet med denna är?
Det är en alkotest som installatören skall blåsa i och få grönt ljus innan installation.
 
  • Haha
Mjärn
  • Laddar…
S
C Comfort Thomas skrev:
Har installerat väldigt få HR så dålig koll på ljudnivån men borde väl inte låta så förskräckligt även om det är en ganska liten innerdel.
Gummikabeln på utedelen kanske kunde varit lite kortare 😉
Kör man full fräs på fläkten så låter det ju av all luft som ska förflyttas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.