Danin Danin skrev:
Hej! Tappade tålamodet efter att inte fått vårt element installerat. Haft vattenskada och allt är färdig utom elementet som de tog sönder och sen ska byta.

Men idag köpte jag ett nytt ändå 220v och tänkte eftersom eluttagen är skit så drar jag ett nytt från elementaladdarna.
Testar det funkar men lampan går sönder efter en minut.
Vad är fel för de kan inte va annat än 220v väl ?
Om det går vidare till flera element därifrån så är nog jag benägen att säga att det är 230 volt där men med fel färg på 0-ledaren som ska vara blå. Eftersom det sitter två trådar i varje plint och förmodligen suttit en tredje till elementet som är borttaget, så då måste en av trådarna i varje plint var inkommande och en som går vidare till nästa element. Skyddsjord gul/grön, fas = brun och vit borde då vara 0-ledaren som ska vara blå.
 
  • Arg
  • Wow
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
RoTe
B Bengt Svejdur skrev:
Om det går vidare till flera element därifrån så är nog jag benägen att säga att det är 230 volt där men med fel färg på 0-ledaren som ska vara blå. Eftersom det sitter två trådar i varje plint och förmodligen suttit en tredje till elementet som är borttaget, så då måste en av trådarna i varje plint var inkommande och en som går vidare till nästa element. Skyddsjord gul/grön, fas = brun och vit borde då vara 0-ledaren som ska vara blå.
Ursäkta va? Är du på riktigt?
 
  • Gilla
  • Haha
Lamu och 4 till
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Om det går vidare till flera element därifrån så är nog jag benägen att säga att det är 230 volt där men med fel färg på 0-ledaren som ska vara blå. Eftersom det sitter två trådar i varje plint och förmodligen suttit en tredje till elementet som är borttaget, så då måste en av trådarna i varje plint var inkommande och en som går vidare till nästa element. Skyddsjord gul/grön, fas = brun och vit borde då vara 0-ledaren som ska vara blå.
Sluta ge helt felaktiga råd om något du uppenbarligen inte har någon aning om.
 
  • Gilla
Byggsurfaren och 8 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det är runt 1000v dc på solcellsinatallationer. Så visst finns det 1000v i vart och vartannat hem nuförtiden.
lite kraftigare kraftaggregat har likspänningar väl ovanför 500 V....
 
RoTe RoTe skrev:
Ursäkta va? Är du på riktigt?
En av trådarna i varje plint går vidare till nästa element, enligt ts, då måste rimligen en av trådarna i varje plint vara inkommande. Varifrån skulle då 400 volt komma? Du kan ju inte få 400 volt i en tråd och du kan ju inte få ett element att fungera utan en 0-ledare som ska vara blå.
 
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
Kurtivan och 7 till
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
En av trådarna i varje plint går vidare till nästa element, enligt ts, då måste rimligen en av trådarna i varje plint vara inkommande. Varifrån skulle då 400 volt komma? Du kan ju inte få 400 volt i en tråd och du kan ju inte få ett element att fungera utan en 0-ledare som ska vara blå.
Mellan två faser är det 400 Volt. Behövs ingen nolla för det. Bara två faser.
 
  • Gilla
Anders Broman och 9 till
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
En av trådarna i varje plint går vidare till nästa element, enligt ts, då måste rimligen en av trådarna i varje plint vara inkommande. Varifrån skulle då 400 volt komma? Du kan ju inte få 400 volt i en tråd och du kan ju inte få ett element att fungera utan en 0-ledare som ska vara blå.
Nu är du ute och cyklar.

400V kommer från två faser, och ett 400V element matas då med två faser, och kommer inte att fungera om det får en nolledare.
En nolledare kan fö i stort ha vilken färg som helst genom historien, i en sedan början på 70-talet nylagd installation ska den vara blå men innan dess är den ofta svart eller vit, eller någon annan färg.
Mät och kontrollera.

Tåtarna på bilden är högst troligt två faser+jord, mät och kontrollera...

Sluta upp att sprida felaktigheter.
 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
En av trådarna i varje plint går vidare till nästa element, enligt ts, då måste rimligen en av trådarna i varje plint vara inkommande. Varifrån skulle då 400 volt komma? Du kan ju inte få 400 volt i en tråd och du kan ju inte få ett element att fungera utan en 0-ledare som ska vara blå.
Vilket märkligt resonemang!
Men om du till exempel skulle koppla ett element mellan två faser? Vad skulle hända då?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Här ser man varför el är omgärdat med enhel del regler....

//
Eller så ser man bara att regelverket inte fungerar.
 
RoTe
B Bengt Svejdur skrev:
En av trådarna i varje plint går vidare till nästa element, enligt ts, då måste rimligen en av trådarna i varje plint vara inkommande. Varifrån skulle då 400 volt komma? Du kan ju inte få 400 volt i en tråd och du kan ju inte få ett element att fungera utan en 0-ledare som ska vara blå.
Du vet att himlen är grön också va? Jorden är platt!
 
  • Gilla
  • Haha
Nilstyko och 4 till
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
du kan ju inte få ett element att fungera utan en 0-ledare som ska vara blå.
Jo det går alldeles utmärkt. Du är ute och cyklar och ger direkt felaktiga och farliga råd!
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Vilken härlig tråd, som att sitta med en 🍿 och kolla 🎥
 
  • Gilla
  • Haha
HökMartin och 4 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Det är nog som ni säger ! Men om jag köper ett 400v element så är det bara och koppla in det på den lediga kontakten på varje wago kontakt? Det är ändå bara tre sladdar som ska in väl ?
Tur jag inte sabbade elementet också då, hade ju varit typiskt.
Regel nummer ett. Att alltid mäta kablarna, det är en döds synd att inte mäta, kan få otroliga konsekvenser.
 
Rockers Rockers skrev:
Regel nummer ett. Att alltid mäta kablarna
Det är bättre att mäta spänningen än att mäta kablarna...





Ja, jag vet att det var en onödig kommentar, men tråden har redan spårat ur.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Fluke är din vän
Behöver inte vara Fluke för det här, Biltemas multimeter för, om jag minns rätt, 59 spänn räcker utmärkt. Det är inte precisionsmätning vi behöver här, ett par volt hit eller dit spelar ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.