Finns det bra metallborr?

  • Nej alla går sönder.

    44 Röster 16,1%
  • Ja, det finns riktigt bra.

    230 Röster 83,9%
  • Antal röster
    274
Senast köpte jag ett sett från Biltema i plåtask som jag nu tänkte mig att uppgradera med dyrare borr när dessa ger upp. Har tröttnat på dessa plaströr som sprider borr omkring sig.
Helt klart som många skriver. Rätt hastighet och rätt tryck är tricket för att få borr att hålla.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
Bara öva mera 😉
Min kollega som jobbat i 2 år knäcker borrar hela dagarna.
Jag som jobbat i 40 knäcker sällan nån.
Här om dagen gav jag honom uppdraget att borra ur 20 st 3,2 poppnintar "ha inte av borren nu"
Efter 7 poppnintar och 2 avbrutna borrar tog jag över jobbet då vi bara hade en borr kvar.
Jag kan också borra rakt uppifrån, det behöver jag inte öva på. Det var mer när man borrar nåt med ”krum-tag”. Och blindnit touchar man väl eventuellt bara, annars avverkar jag dom med ett dorn.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är lite osäker nu, tror inte jag har förpackningen kvar. Det var någon alpen-variant, antagligen hss nånting. Tänkte det var enklare att du länkar till det som fungerar än att jag länkar till det som inte fungerar.
Det var inte någon länk som jag frågade efter utan vad det är för klassning på borren som du köpte.
Skulle tro att det står i mikroskopisk text på dina borr.
Vet åtminstone med säkerhet att det står på förpackningen.
HSS är inte bra nog för hårda metaller då krävs PZ.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alla metallborr jag köper klarar typ tre hål sen är de bara att kasta


Jag kan tänka mig lägga en bra slant på högkvalitativa metallborr som håller.

Vilka är de bästa metallborr som är rimliga att införskaffa?

Budget ett par tusen.
Skärvätska? - Jag använder vanlig rapsolja vid borrning i stål - då ser man också när borret börjar gå varmt
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
HSS är inte bra nog för hårda metaller då krävs PZ
Jag hittar inga borrar som heter något med PZ på hornbach. Googlar jag fritt så verkar det som att PZ-borr har 5% kobolt, dvs motsvarar de borrar som kallas M35. Allt detta är ju dock olika varianter av "HSS", eller hur?
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har använt lite olika. Men oftast typ nåt set med fem-tio borr. Har testat skit typ Jula/Biltema och sånt men också Bosch t.ex. men det är samma skit.
julas billigaste är knappast avsedda för stål. Den runda asken med borrar 1-10 mm klarar iallafall enklare stål. Bättre är de bronsfärgade borrarna från Lidl. Har borrat bycketbi höglegerat stål med dem
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Olika! Ibland nån mm och ibland 4mm?
Lågt varvtal och skärvätska. 5-56 funkar ofta bra, om du kör i aluminium är t-röd bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Du är helt enkelt totalt kass på att borra hål i metall.

Ett borr (om man gör rätt) håller utan problem till att borra iaf hundra hål (om man inte träffar på härdad kornstruktur i materialet)

Rätt varvtal, ganska mycket tryck och kylvätska när man borrar är nödvändigt om man inte vill sabba sina borr på en gång. Tunnplåt (max 3mm) går oftast bra utan skärvätska.

Som skärvätska kan man använda olja (typ symaskinsolja), wd40, specialblandad skärvätska eller skärgel.

Sen ska du ha ett bra HSS hårdmetallborr, märken som Dormer, Würth och Gühring är bra skit.

Sabbar du dem så är du riktigt dålig
Varför så tråkig ton i ditt inlägg?
 
  • Gilla
  • Haha
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Grejen här är då att du får 7 set från Jula för ett set av de som är bäst i test.
Jula-borren klarar typ två hål sen är dom slut.
Så för att det ska vara ekonomiskt att köpa de dyrare behöver dom klara 7 gånger så många hål.
Gör dom det ?
Mina Dormer borrar brukar klara 100 hål i tunnare i tjockare ca 60
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Wurth Smart step.
Helt överlägsna allt annat.
Sen dessa kom ut på marknaden använder jag inget annat.
Borrar dagligen i stål, alu och rostfritt.
Smart step håller minst 20 gånger längre än en vanlig borr av högsta kvalite när man borrar med handhållen maskin och det går 10 gånger så fort.
Jag vet inte vad de kostar (köper på jobbet) men med tanke på hur överlägsna de är, är de nog billiga.
Nja! Kanske "lite" överdrivet minna Dormer borrar håller ca 100 hål i tunnare matreial detta x 20 = 2000 är dom verkligen så bra???
 

Vet inte om det är denna video eller en där han testar borr, men från att inte kunna borra ens ett hål utan skärvätska till att kunna borra dussintals. Personligen trodde jag bara det var vid industriella applikationer som det krävdes oljor men efter att tittat på videor liknande den jag länkat har jag köpt mig en liten flaska hem också.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
LasseLund LasseLund skrev:
Varför så tråkig ton i ditt inlägg?
Läser du ts svar i de flesta trådar så förstår du varför

Hon får svar i den ton hon brukar ge svar i själv

Sen är det ingen mening att "linda in det heller", sabbar man ett borr på att borra ett hål eller två så är man kass
 
  • Gilla
  • Haha
LasseLund och 13 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alla metallborr jag köper klarar typ tre hål sen är de bara att kasta


Jag kan tänka mig lägga en bra slant på högkvalitativa metallborr som håller.

Vilka är de bästa metallborr som är rimliga att införskaffa?

Budget ett par tusen.
Dormer är kanon. Använd också skärvätska om du borrar i stål. Tänk också på hur du kör. Det går att förstöra alla borrar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En sak som är bra att ha med sig om när man borrar är att man vill hålla rätt varvtal så att borret skär istället för smälter, gäller främst metall.
Det Absolut viktigaste är LÅGT VARVTAL 😀
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Jag brukade köpa Clas Ohlson borrkassett och liknande, de höll också 2-3 hål för mig, så jag är väl lika urusel som du på att borra antar jag. Sedan köpte jag ett set Dormer A095 No. 201 på rabatt för ca 35 år sedan, där har ett (1) borr gått sönder sedan dess, 3 mm, jag skaffade ett nytt Dormer i den storleken igen. Alltså typ denna antar jag https://www.toolab.se/dormer-borrkassett-1-10mm-a095201.

Det finns säkert andra borr som är minst lika bra, men jag skulle absolut köpa samma igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.