pacman42 pacman42 skrev:
Den levererar det inte på ett bra sätt, då den levererar som mest de dagar som det inte är som kallast. Det blåser desto mer de varmare dagarna...
Så kan det vara, men produktionsmånaderna november/december är trots allt dom bästa när det gäller vindkraft, och då är det ju per definition alltid "kallt" skulle jag säga.
Det vill säga att det finns ett värmebehov i de flesta hushållen.
Men det finns absolut dagar under denna period med nollproduktion, så det är en parameter att ta med i elsystemets funktion.
 
G
Hannuse Hannuse skrev:
Så kan det vara, men produktionsmånaderna november/december är trots allt dom bästa när det gäller vindkraft, och då är det ju per definition alltid "kallt" skulle jag säga.
Det vill säga att det finns ett värmebehov i de flesta hushållen.
Men det finns absolut dagar under denna period med nollproduktion, så det är en parameter att ta med i elsystemets funktion.
Har man problem med tätheten på huset så behöver man mycket el även när det blåser.

Att dagarna är "varma" betyder inte att man inte behöver el, varma dagar betyder att det kanske är nollgradigt istället för -10.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har man problem med tätheten på huset så behöver man mycket el även när det blåser.

Att dagarna är "varma" betyder inte att man inte behöver el, varma dagar betyder att det kanske är nollgradigt istället för -10.
Så är det.
Ville bara slå hål på myten att vindkraften inte producerar på vintern, för det är då den levererar sin största energimängd.
Att den inte kan lösa det energibehov vi har är en annan sak, det beövs fler produktionsslag av många anledningar, som till exempel nätstabilitet och effektbehov.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Priserna på elmarknaden har i det tysta rusat senaste veckan!

Elpriset för November som alldeles nyligen såg ut att bli lika lågt som tidigare under hösten blir nu en kalldusch med räkningsbetalning lagom till nyår.

Bild visar priset för SE1, billigaste elområdet i norra Sverige, för november.

Ni har väl sett över ert värmesystem?
Men för att återkoppla till trådstarten, så...
Jag har automatiserat så mycket jag kan med smarta-hem prylar, loggat under lång tid, och försökt att optimera allt från belysning, motorvärmare till värmesystem.
Loggningen ger ju också att det enda som har riktigt stor effekt ar själva uppvärmningen av huset med tillbyggnader, allt annat är mer eller mingre knappt lönt att påverka, inte ens varmvattnet var någon stor del att bry sig om.
Så luftvärmepump till både huset och garaget gjorde en halvering av energin för att värma upp byggnaderna.
Fast elavtal blev det också, räknade mycket på detta och när våren kommer får jag se hur mycket vinna eller förlora det var.
Men nu vet jag i alla fall ganska exakt vad det kommande året kommer att kosta.
 
Jag gillar inte alls den här utvecklingen

Histogram i blått som visar en ökande trend, etiketterad med kronor (kr) och numrerad skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar av huset behöver faktiskt inte egentligen vara speciellt uppvärmda. Jag gör ett experiment med draperier.

Rum med flyttkartonger, soffa, bord med tavlor, mörkläggningsgardiner och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
Hej, här är morgondagens elpriser!
Imorgon uppnår vi ett nytt prisrekord för året då vi går över 300 öre kWh i alla elområden. Mellan klockan 08:00-09:00 kommer spotpriset vara så högt som 375 öre kWh. En anledning till det höga priset är dels det kalla vädret samt det oplanerade driftstoppet av Ringhals 4.

Läs mer om detta: https://elpriset.nu/hogre-elpriser-till-foljd-av-tillfalligt-produktionsstopp-pa-ringhals-4/
Tänk därför på att spara på din elförbrukning om du har möjlighet.

Genomsnittliga priser:
SE 1: 180.82 öre kWh
SE 2: 180.80 öre kWh
SE 3: 180.80 öre kWh
SE 4: 180.80 öre kWh
 
Ringhals 4 är ju i gång, i morgon är det full produktion. Så det verkar konstigt att det ska vara en orsak till högt pris.
 
Fast dom skulle väl inte köra full effekt ikväll och i morgon?
 
Hannuse Hannuse skrev:
Men för att återkoppla till trådstarten, så...
Jag har automatiserat så mycket jag kan med smarta-hem prylar, loggat under lång tid, och försökt att optimera allt från belysning, motorvärmare till värmesystem.
Loggningen ger ju också att det enda som har riktigt stor effekt ar själva uppvärmningen av huset med tillbyggnader, allt annat är mer eller mingre knappt lönt att påverka, inte ens varmvattnet var någon stor del att bry sig om.
Så luftvärmepump till både huset och garaget gjorde en halvering av energin för att värma upp byggnaderna.
Fast elavtal blev det också, räknade mycket på detta och när våren kommer får jag se hur mycket vinna eller förlora det var.
Men nu vet jag i alla fall ganska exakt vad det kommande året kommer att kosta.
Jag har också automatiserat allt, men det blir lite jobbigt när det är kallt och bägge bilarna måste laddas (laddhybriden laddas varje natt och elbilen en till två gånger per vecka), 20A räcker bara så långt...
 
B
  • Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[länk]

Imorgon så är de i full drift, ungefär halv drift just nu. De blev några h försenade. 550MW nu. Men det är ju inte ringhals 4s fel att elpriset är högt imorgon, de ska ju vara i full produktion under dagen.
Varför förstöra en story som låter bra med sanningen …?🧐
 
B BSOD skrev:
[länk]

Imorgon så är de i full drift, ungefär halv drift just nu. De blev några h försenade. 550MW nu. Men det är ju inte ringhals 4s fel att elpriset är högt imorgon, de ska ju vara i full produktion under dagen.
Buden för imorgon är säkert en aning försiktiga, kärnkraften slår nog igenom på priserna i övermorgon.
 
Hur menar du nu, bjöd inte R4 ut sin produktion för att de inte räknade med att komma igång som de sagt? Det låter konstigt.
 
Om de inte skulle kunna skala upp enligt plan blir det dyrt, då håller man gärna igen en aning och ökar långsammare än vad man kan. Så hade jag gjort i alla fall. Man får ju bra betalt ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.