• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Du menar att SE1 inte kan fylla den och smittas därmed av högre pris?
 
  • Haha
Norris2
  • Laddar…
Blir intressant att se hur stor påverkan R4:ans(levererar 1/3 effekt just nu) återinkoppling har på morgondagens priser i de olika elområdena. Prognosen säger lägre temperatur i SE1 iaf..
 
N Norris2 skrev:
Så att SE1 har "sverigepris" nu beror på att snittet mot SE2 inte kan mättas enl. bifogat exempel?
Precis. På nordpools karta kan du välja specifik timme och sedan flippa mellan "Day-ahead flows" och "Capacities". Om det finns mer kapacitet att utnyttja, så innebär det att priset utjämnats och att det inte finns anledning att överföra mer mellan områden. Prisskillnad uppstår bara när överföringen är uppbokad till 100%.

För timmen jag kommenterade (8-9) så var kapaciteten SE1->SE2 3225 MW, men flödet 1969,4 MW. Ergo, samma pris.
P paralun skrev:
Skulle tro att det mer beror på att inte snittet SE1 > FI räcker till?
[länk]
Nu har jag inte hundra procent på fötterna här, men vad jag sett så brukar kapacitetsbegränsningen SE1->FI snarare verka åt andra hållet, dvs öka sannolikheten att prisskillnad uppstår mellan SE1+SE2 kontra SE3+FI.

Detta då Finland i de lägena behöver importera via SE3->FI som har 1200 MW kapacitet. För att få elen från SE1/SE2 dit behöver det passera snittet SE2->SE3 som ofta är hårt utnyttjat, så risken för att det blir fullbokat är hög.

T.ex. kan man se för timmen jag nämnde ovan (8-9) att det bara var 569,5 MW bokat över SE3->FI vilket lämnade 630,5 MW kapacitet över som inte utnyttjats. Så det kunde importerats mer till Finland om priset varit rätt. Likadant fanns det ca 700 MW outnyttjat på snittet SE2->SE3, vilket tyder på att det helt enkelt inte fanns mer billigt prissatt el att få från norr.
 
  • Gilla
JockeHX och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Precis. På nordpools karta kan du välja specifik timme och sedan flippa mellan "Day-ahead flows" och "Capacities". Om det finns mer kapacitet att utnyttja, så innebär det att priset utjämnats och att det inte finns anledning att överföra mer mellan områden. Prisskillnad uppstår bara när överföringen är uppbokad till 100%.

För timmen jag kommenterade (8-9) så var kapaciteten SE1->SE2 3225 MW, men flödet 1969,4 MW. Ergo, samma pris.

Nu har jag inte hundra procent på fötterna här, men vad jag sett så brukar kapacitetsbegränsningen SE1->FI snarare verka åt andra hållet, dvs öka sannolikheten att prisskillnad uppstår mellan SE1+SE2 kontra SE3+FI.

Detta då Finland i de lägena behöver importera via SE3->FI som har 1200 MW kapacitet. För att få elen från SE1/SE2 dit behöver det passera snittet SE2->SE3 som ofta är hårt utnyttjat, så risken för att det blir fullbokat är hög.

T.ex. kan man se för timmen jag nämnde ovan (8-9) att det bara var 569,5 MW bokat över SE3->FI vilket lämnade 630,5 MW kapacitet över som inte utnyttjats. Så det kunde importerats mer till Finland om priset varit rätt. Likadant fanns det ca 700 MW outnyttjat på snittet SE2->SE3, vilket tyder på att det helt enkelt inte fanns mer billigt prissatt el att få från norr.
Jo det skulle vara intressant att se SvK's flaskhalsintäkter i detalj så såg man det enklare.
Hur det än är så uppstog en större brist i Finland och det påverkar ju även sedan FI-EST.
Sen misstänker jag att Fingrids nät har sina begränsningar nu när även OL3 går på full effekt?
 
  • Gilla
Norris2
  • Laddar…
N Norris2 skrev:
Blir intressant att se hur stor påverkan R4:ans(levererar 1/3 effekt just nu) återinkoppling har på morgondagens priser i de olika elområdena. Prognosen säger lägre temperatur i SE1 iaf..
Prognosen imorgon säger 1-2 m/s i vind i Piteå, 1 m/s i Ånge och 2-3 m/s i Vasa. Du kan nog räkna med att Norrland har rätt höga priser, mtp att vattenmagasinen inte är eminenta och vindkraften har fikapaus.

Några hundra MW från R4 är marginellt i sammanhanget.
 
  • Gilla
Norris2
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det skulle vara intressant att se SvK's flaskhalsintäkter i detalj så såg man det enklare.
Hur det än är så uppstog en större brist i Finland och det påverkar ju även sedan FI-EST.
Sen misstänker jag att Fingrids nät har sina begränsningar nu när även OL3 går på full effekt?
Ja, SE1->FI är begränsad till 1200 MW istället för 1500 MW, eftersom 300 MW behövs i reserv ifall OL3 skulle ta en rökpaus. (Gäller om OL3 producerar >1000 MW, har jag för mig.)

Något annat som vore kul att se vore vindkraftproduktionen per elområde, för jag misstänker att våra sisådär 9 GW vindkraft i SE1 och SE2 inte levererar superbra idag. (Man brukar iofs kunna höfta med att kolla Finlands siffror och sen väderleksrapporten i Norrland.)
 
K krfsm skrev:
Ja, SE1->FI är begränsad till 1200 MW istället för 1500 MW, eftersom 300 MW behövs i reserv ifall OL3 skulle ta en rökpaus. (Gäller om OL3 producerar >1000 MW, har jag för mig.)

Något annat som vore kul att se vore vindkraftproduktionen per elområde, för jag misstänker att våra sisådär 9 GW vindkraft i SE1 och SE2 inte levererar superbra idag. (Man brukar iofs kunna höfta med att kolla Finlands siffror och sen väderleksrapporten i Norrland.)
Ok angående OL3...

Jo och vi ser ju Finlands vindkraftsproduktion och samma väder som SE1 o 2.
https://www.fingrid.fi/en/electricity-market/power-system/
Just nu hela 82MW, sen har solen börjat skina så hela 23 MW från den 😂

Men vindkraftsproduktion per elområde i Sverige skulle nog vara pedagogiskt?
 
B Boende45 skrev:
Under 900 kWh för den storleken på hus i november är riktigt bra!

Vi hade ca 1 000 kWh i november om jag räknar bort elbilen.

Det man ska tänka på är att bergvärme får en ganska annorlunda förbrukningsprofil jämfört med LLVP och LVVP.
Det bergvärmen vinner vid minusgrader tar de andra två värmesystemen igen vår och höst om huset finns i södra Sverige. Stockholm och söderut.
Nu drar elpriset iväg. Ångrar nästan jag inte band det...

Måste starta upp min HA server igen, så jag kan börja knuffa förbrukningen mot billiga timmar...

Funderar på om man på ett enkelt sätt kan mäta när LLVP börjar tappa effekt så man kan låta bergvärmen "ta allt"... Det bästa vore ju att "mäta" detta i realtid, inte sätta en tempbrytgräns...
 
nikasp
G OMathson skrev:
Under högtryck generellt blåser det mindre, högtryck sommar = varmt, högtryck vinter = kallast, ingen nederbörd och väldigt lite vind, så jo när det är som kallast och mest uppvärmning behövs så blåser det minst. Kolla gärna
F fixarmicke skrev:
Microsoft har nu bekräftat inköpet av 95 000 m2 mark i Malmö för att börja etablera sitt nyaste datacenter.

[länk]

Enligt Energimyndigheten ligger medelförbrukningarn för dessa på 100MW vid 50% användning, men det gäller för alla datacenter över 10MW vilket de kallar för "hyper". Microsoft är väldigt tysta med deras faktiska förbrukning men det som jag har hört är att denna kommer ligga lite över detta i förbrukning på grund av kraftigare hårdvara för AI, skulle gissa på 150-300MW.

Så elpriserna kommer förmodligen stabilisera sig på denna goa och mysiga nivån i SE4, som tack får Malmö ett 20-35st vaktmästartjänster om man drar ett snitt mot deras hallar i Sandviken och Gävle då all IT personal kommer att flygas in vid behov eller styra remote.

Ta hand om er i kylan
Och förmodligen väldiga subventioner. Samma som med Facebook i Luleå och Amazon i Katrineholm.
 
K krfsm skrev:
Prognosen imorgon säger 1-2 m/s i vind i Piteå, 1 m/s i Ånge och 2-3 m/s i Vasa. Du kan nog räkna med att Norrland har rätt höga priser, mtp att vattenmagasinen inte är eminenta och vindkraften har fikapaus.

Några hundra MW från R4 är marginellt i sammanhanget.
Något högre snittpris imorgon samt ett enhetligt pris för hela Sverige. Eftersom vindkraftsproduktionen inte bidrar med något signifikativt den här årstiden så kan man väl anta att prisutjämningen mellan elområdena närmar sig 100% och att den s.k. "inlåsningseffekten" är ett minne blott?
 
N Norris2 skrev:
Något högre snittpris imorgon samt ett enhetligt pris för hela Sverige. Eftersom vindkraftsproduktionen inte bidrar med något signifikativt den här årstiden så kan man väl anta att prisutjämningen mellan elområdena närmar sig 100% och att den s.k. "inlåsningseffekten" är ett minne blott?
Ja, när vindkraftverken står stilla och kraftverksdammarna är tomma så finns det ingenting kvar att låsa in.
Se det som en repövning inför att järnsvampsproduktionen drar igång.

(Och för oss andra är det ett av de få tillfällen man kan tänka "vore det inte skönt med Tysklandspriser ändå?")
 
  • Haha
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
Och vindkraften levererar ju generellt som bäst under november/december, bara så att vi tar med oss det i diskussionen.
Ser att en del har missat att det faktiskt är så.
Sedan om den levererar det på ett bra sätt, det är en annan sak, men energimängden är som störst då.
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Och vindkraften levererar ju generellt som bäst under november/december, bara så att vi tar med oss det i diskussionen.
Ser att en del har missat att det faktiskt är så.
Sedan om den levererar det på ett bra sätt, det är en annan sak, men energimängden är som störst då.
Den levererar det inte på ett bra sätt, då den levererar som mest de dagar som det inte är som kallast. Det blåser desto mer de varmare dagarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.