Vad är era erfarenheter av Polarpumpen? Beställde luft/vattenvärmepump av dem i början av november, de levererade pumpen som kostade 100k men nu vet de inte när de kan installera pumpen och menar att de måste bli nästa år. De menar att de inte finns några installatörer i Göteborg?
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Fick du inget besked om väntetid vid beställning?
Fick du ett besked om installationsdag och det är betydligt längre väntetid än överenskommet så är det väl bara att avbeställa och anlita en firma i er någorlunda närhet.
Har dom inga tillgängliga installatörer för installation i dina trakter så kanske du får fundera på hur lång väntetid det är på eventuell garantireparation ?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det verkar vara ett skojarföretag så tyvär är det nog inte sista gången du får problem med dom, det är nog högtryck för värmepumpinstallatörerna nu, Polarpumpen samarbetar nog med installatörer som inte kostar dom så mycket. Dom två faktorerna resulterar nog i dålig tillgång på installatörer, att det dröjer någon månad att få tag på en rörmokare är ju inte ovanligt och detta är nog ännu värre.

Misstänker att du även har bvetalat så det finns ingen anledning för dom att stressa för du sitter i skiten om du avbryter köpet och ska försöka få tag på en ny leverantör.
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
pumpen står i mitt garage så allt är levererat. Därefter bestred jag fakturan som de nu accepterat att jag bestrider. Tänkte mest om detta är ett vanligt fenomen hos Polarpumpen
 
R Rolle85 skrev:
pumpen står i mitt garage så allt är levererat. Därefter bestred jag fakturan som de nu accepterat att jag bestrider. Tänkte mest om detta är ett vanligt fenomen hos Polarpumpen
Är nog rätt vanligt hos många postorderföretag att har man ”slåt” produkten/tjänsten så är hälften vunnet även fast dom vet att eventuella tidsplaner inte håller, kan i och för sig förekomma hos andra också.

Har man köpt så billigt som möjligt så kan man få service därefter.
Då det är luft/vatten så borde det även framgå vid köp hur lång tid företaget har som absolut maxgräns på att man får hjälp med tex nöddrift då det inte är så spännande att stå utan värme och varmvatten för tex en barnfamilj om det är smällkallt ute.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Vad är era erfarenheter av Polarpumpen? Beställde luft/vattenvärmepump av dem i början av november, de levererade pumpen som kostade 100k men nu vet de inte när de kan installera pumpen och menar att de måste bli nästa år. De menar att de inte finns några installatörer i Göteborg?
Mina erfarenheter av Polarpumpen är mycket dåliga - alltifrån leverans till installation och därpå följande reklamationer. Dock ska jag tillägga att den senaste rekl löste sig förvånansvärt snabbt.
Jag tror att de har goda ambitioner men ej har tillsatt tillräckliga resurser för att handha logistik etc. För övrigt så har de en väldigt bra kunskapsbank på sin hemsida men den är förstås inget som motiverar ett köp hos dem.
 
  • Gilla
Vghui och 3 till
  • Laddar…
Jag har köpt både luft/vatten och luft/luft från polarpumpen med gott resultat. Genomgående för de som är missnöjda är att de inte förstått konceptet och att man måste lusläsa villkoren för förutsättningarna som gäller för installation...
Surt dock att de inte har koll på installatörer när de sålde till dig..
 
  • Gilla
  • Haha
guiness och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Jag har köpt både luft/vatten och luft/luft från polarpumpen med gott resultat. Genomgående för de som är missnöjda är att de inte förstått konceptet och att man måste lusläsa villkoren för förutsättningarna som gäller för installation...
Surt dock att de inte har koll på installatörer när de sålde till dig..
ska väl inte behöva vara så krångligt.
Ta hem några olika återförsäljare som på plats ser alla förutsättningar och sen får man offert på vad som installeras med totalpris installerat och klart.
Dom flesta ger nog även en kalkyl från tillverkaren på vilken ungefärlig förbrukning man får med modellen ihop med fastighetens och familjens behov.
Borde inte kräva någon lusläsning av villkoren att jämföra olika offerter.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M mrPersson67 skrev:
Mina erfarenheter av Polarpumpen är mycket dåliga - alltifrån leverans till installation och därpå följande reklamationer. Dock ska jag tillägga att den senaste rekl löste sig förvånansvärt snabbt.
Jag tror att de har goda ambitioner men ej har tillsatt tillräckliga resurser för att handha logistik etc. För övrigt så har de en väldigt bra kunskapsbank på sin hemsida men den är förstås inget som motiverar ett köp hos dem.
Det tror inte jag eftersom dom tillhör BHG Group med Outl1 och div. andra usla bolag.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
ska väl inte behöva vara så krångligt.
Ta hem några olika återförsäljare som på plats ser alla förutsättningar och sen får man offert på vad som installeras med totalpris installerat och klart.
Dom flesta ger nog även en kalkyl från tillverkaren på vilken ungefärlig förbrukning man får med modellen ihop med fastighetens och familjens behov.
Borde inte kräva någon lusläsning av villkoren att jämföra olika offerter.
Lokala firman skulle ha 30kkr mer än polarpumpen för samma jobb. Gav inget mervärde i övrigt. Så varför skulle jag ge de en månadslön extra!?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S swirve skrev:
Lokala firman skulle ha 30kkr mer än polarpumpen för samma jobb. Gav inget mervärde i övrigt. Så varför skulle jag ge de en månadslön extra!?
Är nog inte så att det är den skillnaden överallt eller om ens dom alltid är billigast i slutändan.
Om det blir något strul som behöver åtgärdas inom rimlig tid så misstänker jag att den lokala firman om dom har bra rykte kan hjälpa till med eventuella problem smidigare vilket kan vara värt nog så mycket om det är luft/vatten eller motsvarande.

På luft/luft är det inte lika viktigt då det är ett komplement och det finns andra värmekällor.
Men rekommendationen även på luft/luft är att ta hem några återförsäljare om man inte har full koll.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
A
S swirve skrev:
Lokala firman skulle ha 30kkr mer än polarpumpen för samma jobb. Gav inget mervärde i övrigt. Så varför skulle jag ge de en månadslön extra!?
För att det fungerar
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 8 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Lokala firman skulle ha 30kkr mer än polarpumpen för samma jobb. Gav inget mervärde i övrigt. Så varför skulle jag ge de en månadslön extra!?
Samma här. Ville gynna det lokala men lokala installatören skulle ha totalt 45.000 för en LLVP ink installation. När webbshopparna (som har samma firma som UE) tar 28.000-30.000

Med det sagt så är det väl uppenbart att lokala firman prioriterar de egensålda uppdragen när de lägger schemat.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Samma här. Ville gynna det lokala men lokala installatören skulle ha totalt 45.000 för en LLVP ink installation. När webbshopparna (som har samma firma som UE) tar 28.000-30.000

Med det sagt så är det väl uppenbart att lokala firman prioriterar de egensålda uppdragen när de lägger schemat.
Vad tusan är det för luftvärmepump som kostar 45000:- med installation ?
jag måste bo på fel ställe för dom summorna går inte att få här 😂
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu är det visserligen ett år sen jag fick min Hero LN35 installerad av en lokal firma men jag betalade "bara" totalt 26.345.

Måste vara en dyr pump om man får offert på 45k, eller kanske inte särskilt lokalt så det inbegriper 10k i resekostnader?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.