K Klass0n skrev:
Tidigare i tråden har det länkats till info om 20-25 öre/kWh i prod kost.
Nu ska vi se om matten hänger med..
Om kk el kostar 20 öre och får 7 öre skatt så är det en ökning med 35%
Och 25öre ger 28%.
Ironiskt nog så ger nedläggningen att de faktiskt hade varit bärande i sina kostnader.
Men hade de funnits kvar så tror jag faktiskt att de hade burit sig själv ändå eftersom där går så mycket till utlandet.
Men dagar då det blåser mycket måste mer el förbrukas för att kk ska kunna bära sig.

Om staten går in till mc Donalds och säger att de ska betala 30% extra i skatt på sina burgare men Burger King slipper denna skatt så kanske det blir tydligare. Burgare på mcd kostar 100kr medans bk tar 78kr...
 
Redigerat:
Men när reaktorerna lades ner hade vi väl helt andra elpriser än de senaste åren?

Tyskarna köpte ju t.ex billig naturgas och allt var "frid och fröjd".

Som vindarna blåser nu kan man ju argumentera för att kärnkraft är systemkritiskt och subventionera den med t.ex 20 öre de närmaste 20 åren.
Då borde man få fart på byggandet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Klass0n skrev:
Tidigare i tråden har det länkats till info om 20-25 öre/kWh i prod kost.

Ny kärnkraft verkar vara betydligt dyrare.
Enligt följande
[länk]

kostar ny kärnkarft 50-110 öre/kWh.
Sen kanske en del ser länken som propaganda mot kärnkraft.

Jag är generellt för, men tycker att man ska vara ärlig med att det blir väldigt dyrt. Nya reaktorn i Finland kostade ca 100 miljarder (beräknat 30) och lär visst kvala in på top 10 listan över världens dyraste byggnader.
Det här ju inte bara ett kärnkraftsproblem utan att vi i norra Europa inte tycks veta hur man driver stora och komplexa byggprojekt längre. Ta t ex Berlins flygplats. Ett annat administrativt totalmisslyckande. Och det är nog så illa att det som är ett projektmisslyckande i själva verket för medarbetarna som var de som misslyckades är enskilt mycket lyckosamt. Det spelar ju ingen roll för dem och deras fortsatta karriärer att projektet som helhet gick åt helsike. Inget som belastar deras CVn. Tvärt om så kan de sälja det som att de lärde sig av detta haveri, vilket ökar deras chanser att få nytt förtroende på nya arbetsplatser.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
7 öre per kWh var den mig veterligen. 0,07 kronor.

Om det är det som gör att kärnkraften inte klarar sig så förstår jag att ingen pensionfond vill investera i kärnkraft.
Dom 7 örena får väl ställas mot att man kunde binda elpriset ett år runt 30-35 öre på den tiden. Ganska märkbart med andra ord.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Att elpriser periodvis är mycket lågt är inte ett problem för kärnkraften. Vad som är intressant är snittpriset under produktionstiden. Dvs räkna bort revisonsperioden.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
inte klaga på olk3 top5 dyraste momonument i världen.. strax innan igång körning fick man byta ut en massa kyldelar m.m för dom hade passar 10år och inte används 1min från installation :D
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Jaha så jag körde kupévärmare för 14 kr igår. Tur att man inte har timdebitering ...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Problemen med kk är att det är en oerhört komplex teknik som behöver mycket logistik för att fungera. Man behöver komplexa säkerhetsteknik, Uran från någonstans, och en fungerande lösning för säkert förvaring av avfall. Allt detta kostar mycket pengar. Där finns studier som visar att en rigerös utbyggnad av förnybara energikällor är mer lönsamt än traditionella kraftkälla som kolkraft och kärnkraft https://www.forbes.com/sites/energy...on-is-worth-589-billion-mostly-in-red-states/ .

Ärlig talad tror jag att lösningen är en kombination av solkraft, vindkraft, vattenkraft, batterier och smarta algoritmer som styr elkraft - förbruk i relation till elkraft - produktion.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S har påpekat att elpriser inte beror på kärnkraft

Att S la ner 4 reaktorer har ingen påverkan och den som säger nått annat är en fähund och går Åkessåns ärenden /Magda
 
  • Gilla
  • Älska
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Skämt åsido är väl orsaken att vi har så små marginaler i nnätet. Förr hade vi både kraftvärmeproduktion vid effekttoppar men även en kärnkraft som var spridd över lander.

Sen la Skåne ner all sin kraftproduktion och nu är det illa
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vad kostar det per kwh att producera?
Som jag fattat det var man tvungen att garantera 1,3kr/kWh för att få nån som ville bygga ny kärnkraft i England.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Fördelen med bränsle-kraftverk är att den kan köras när du behöver kraften.
Ett väderkraftverk har sin egen vilja.

Alla kraftverk fyller sin roll, men det känns som ett steg bak i utvecklingen att varenda kulle och kustremsa ska prydas av en ful bullrande snurra.

Det finns en god poäng i att industriverksamhet sker på geografiskt små områden.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C curzondax skrev:
Där finns studier som visar att en rigerös utbyggnad av förnybara energikällor är mer lönsamt än traditionella kraftkälla som kolkraft och kärnkraft [länk] .
Kärnkraft nämns inte i din länk, vilken studie syftar du på?
 
Appendix Appendix skrev:
S har påpekat att elpriser inte beror på kärnkraft

Att S la ner 4 reaktorer har ingen påverkan och den som säger nått annat är en fähund och går Åkessåns ärenden /Magda
Magda hade dock framsynta föregångare som såg till att vi hade goda förutsättningar till att bygga kärnkraften, synd bara att vi sen skulle lägga ner fullt fungerande (och renoverade reaktorer) trots att ingen ny baskraft byggts.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Sen la Skåne ner all sin kraftproduktion och nu är det illa
Det var väl ynkryggarna i Stockholm som vek ner sig för dansken som la ner, ingen skåning valde detta frivilligt vad jag vet.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.