Hejsan Kära Grannar,
Jag har glädjen att meddela att jag nu fått bekräftat av ägare av 15 tomter i boängsåsen Etapp II att de sagt sig komma att ansluta sig till fjärrvärmenätet.

Nu vill jag också poängtera vikten av att ni som bestämt er för fjärrvärme kontakter Dalkia så snart som möjligt så ni är på den säkra sidan att ni hinner få avtalet underskrivet och inskickat innan den 15:e November, on ni inte redan gjort det förståss.

För att det inte skall bli något missförstånd så vill jag klargöra att jag inte har något med Dalkia att göra annat än att jag själv har skrivit på för att ansluta mig till fjärrvärmen och därmed är intresserad av att ha ett så bra pris som möjligt på fjärrvärmen och därför upprättat denna lista för att se hur det ligger till och för att underlätta valet för de som ännu inte hade bestämmt sig. Så återigen Ni måste själva se till att kontakta Dalkia för att skriva på avtalet.

Så vill jag tacka er alla å det varmaste för att ni ställt upp och meddelat mig var ni står i uppvärmningsfrågan!!!

Jag är dock forfarande intresserad av att höra av er som ännu inte har bestämmt er och er jag ännu inte hört av/fått tag i . I teorin är det ju faktiskt så att vi fortfarande kan komma upp i 20 anslutna och därmed få ett ännu bättre pris.

Så den senaste versionen av listan:
Tomt: Uppvärmning:
1:488 bergvärme
1:489 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:490 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:491 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:492 frånluftsvärmepump
1:493 bergvärme
1:494 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:495 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:496 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:497 Ej bestämt sig ännu 1)
1:498 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:499 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:500 Ej bestämt sig ännu 1)
1:501 Jag väntar på svar
1:504 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:505 BEKRÄFTAT fjärrvärme 2)
1:506 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:507 ej bestämt sig ännu
1:508 Ägaren bortrest på långresa enligt förre ägaren. Ej bestämt sig ännu 1)
1:509 ej bestämt sig ännu
1:510 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:511 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:512 ej bestämt sig ännu 1)
1:513 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:514 BEKRÄFTAT fjärrvärme
1:515 har jag ej lyckats kontakta ännu
1:516 Ej bestämt sig ännu 1)

1) kommer troligen inte hinna bestämmas sig innan 15:e November
2) ej ännu lagfarna ägare men kommer att kunna räknas med enligt Dalkia genom ett s.k. letter of intent.

Summerat:
Dvs 15 tomtägare som bekräftat att de kommer att ansluta sig
2 tomtägare som går på bergvärme
1 som går på enbart frånluftsvärmepump
5 bekräftat osäkra varav 3 sannolikt inte kommer att hinna bestämma sig innan 15 november.
1 tomt tillsalu vilken inte kommer att hinna anslutas innan den 15:e november
1 tomtägare som är bortrest och troligen inte kommer att hinna bestämma sig för fjärrvärme innan den 15:november (om de inte redan skrivit på förståss)
2 tomtägare därutöver har jag inte lyckats få kontakt med ännu

Mvh
Richard Abrahamsson, som bygger längs Åsgatan (tomt Vrå 1:498):)
 
Kalle Anka! - grattis till både barn och hus! Huset ser kanonfint ut!
 
Än ne gång fick jag bara otydlig information från Telia. De vill inte skicka någon offert och kan helle rinte säga vad/om det kommer att kosta att ansluta sig. Det enda de kunde säga var att "I nuläget kostar det inget, men vi vet inte om det gör det i vår. Du får en offert om det skulle börja kosta."
Sen fick jag veta att materialet finns "hos dom som gräver" - tydligare riktlinjer än så gick inte att få från sunk-Telia.
 
hej
Nån månad sen jag ringde till telia och fick svar att det kommer kosta 7000 kr! Jag tycker jag har sett 7000 kr i någons tidigare inlägg här på forumet också!

Vi ska lämna in bygglov ansökan till kommunen! Känner ni nån bra kvalitetansvarig som ni kan rekommendera?

hälsningar
boang
 
Anslutning av fast telefoni ligger runt 7000:-. Det är anslutningen till Stadsnätet (fiber för bredband / IP-TV / IP-telefoni) som vi hoppas är gratis!
 
Men visst finns det ingen traditionell fast telefoni i området, utan det är bara fiber som gäller? Koppar skulle ju inte dras ut till vårt område.
Eller är 7000 spänn applicerbart även för våra tomter?
 
Nu gissar jag bara, detta är inget jag vet men....finns det inte alltid "vanlig" telefoni?
I Alsike finns i alla vanliga telestationer och det är ju koppar. De flesta här ute kör ju med ADSL, vilket är över kopparlina. Sen vet jag inte vilka förutom Gransäter som har dragit in fiber i husen?

Jag är inte alls säker på detta? Vem ska man kolla med? Kommunen? Telia?
 
Jag tror Telia har slutat dra kopparledningar. Jag tror det har lite med konkurenssituationen förutom att det anses vara "obsolote" teknik. Kopparledningar är de skyldiga att låta andra leverantörer använda (antagligen mot rimlig avgift) för t.ex. ADSL och dess vidareutvecklingar, medan optisk fiber behöver de inte det (det var det svar jag fick i våras av Telia men om jag inte missminner mig så fruktade de en regeländring rörande optisk fiber). Siffran 7000kr känner jag igen på en informationsblad om triple play från telia som vi fick i samband med intresseanmälningarna för tomterna i etapp II och som jag förstod det var det det erbjudandet som gick ut till Etapp I.

Jag har också för mig att jag sett i brevlådan ett erbjudande från telia om Tripple play anslutning med någon bindningstid (och då antagligen gratis anslutning) men det hade inget att göra med tomtköpet/husbygget att göra som jag förstod det. Så det kanske förutsatte att man redan hade tillräckligt brett bredband.

I vilket fall måste jag snart kolla upp med Telia lite mer då det börjar bli dags att lägga grunden så att rören kommer in på rätt sättt.

Mvh
Richard
 
Hej!

Stort tack till Er (Galaxenspresident och Kungkokos) som lagt ned mycket tid för att vi övriga ska spara mycket pengar i vår driftkostnad!! Bra jobbat!!

Nu har vårt hus varit på plats i en vecka... snart är hela huset uppreglat och "enklat". Takpannorna lades på idag. Rörpularen är igång och i morgon fredag skall ventilationsfirman påbörja FTX systemet.

Fick jag för min sambo skulle jag ta med sovsäcken och boa en natt för att känna hur det känns... men tyvärr så har hon förnuft nog att inte släppa iväg mig...
 
Material till teleanslutningen finns att hämta i korsningen brunnbygatan/åsgatan. Jag har pratat med områdesansvarig och han sa att det bara är att ta för sig!
 
Vet inte riktigt om jag förstod exakt vad det var som kunde hämtas. :surprised: Skulle du kunna utveckla det hela lite till? När, vad, var, hur?
 
Rören till teleanslutningen! Men när jag var därute idag för att framföra budskapet till markkillarna tittade de på mig som om jag var från månen. De hade skaffat materialet själva för där fanns inget kvar längre. Det vara bara asfabs grejer och inget som hade med tele att göra. Härligt att man får så tydliga besked hela tiden.

Det skulle alltså ligga oreangea telerör på höger sida om åsgatan på väg mot brunnbyvägen vid korsningen. Pratade med snubbe på ElTele...
 
Byggsamråd idag. Nu börjar det ta fart.

Har ni andra gjort några radonåtgärder innan grundläggningen?

Tidigare har många lagt rör/slangar under grunden i förutbyggande syfte, men enligt min KA så var det nya rön som sa att detta t.o.m. kunde förvärra radonläget. Någon som känner till något?
 
Jag har inga rör under grunden, tydligen har Myresjöhus något som kallas "tät" grund, vilken inte släpper igenom ev. radon. Metoden är godkänd av SP.
 
SP som i statens provningsanstalt eller något sånt, eller hur?

Var in där och letade men hade svårt att hitta någon radon-info. Får leta lite mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.