Det lär ha blivit en dyr nota för sanering av den medeltida kyrkan på norra Gotland som någon kulturfientlig marodör tömde två pulversläckare i och orsakade att de tidigare olåsta kyrkorna på Gotland inte längre är det. Är inte kolsyra skonsammare på alla sätt, förutom att de är dyra?
 
De är väldigt skonsamma, men samtidigt väldigt ineffektiva. Där jag sett dem sitter de tillsammans med pulver. Tanken är att man börjar med kolsyra, lyckas inte det går man på med pulvret.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det lär ha blivit en dyr nota för sanering av den medeltida kyrkan på norra Gotland som någon kulturfientlig marodör tömde två pulversläckare i och orsakade att de tidigare olåsta kyrkorna på Gotland inte längre är det. Är inte kolsyra skonsammare på alla sätt, förutom att de är dyra?
Kolsyra är jättebra ur saneringssynpunkt. Det blir inga följdskador alls. Tyvärr fungerar de inte alls på trä och textilier. De är bara bra till brand i vätskor och elanläggningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Pulversläckare kostar mycket att sanera, men jag har inte hört talas om ett enda fall där försäkringsbolagen knorrar på att ersätta det (om det inte varit ren okynnes-användning utan brand dvs)
En kollega var tvungen att använda pulversläckare för ett antal år sedan, fb berömde hur han hade använt släckaren.
Men det hade egentligen räckt med en liten kolsyresläckare, finns sedan närmare fem år en liten smidig kolsyresläckare som använder utbytbar kolsyrepatron.

https://www.byggahus.se/forum/threads/overkill-med-10-brandvarnare.357774/post-3475532

https://www.byggahus.se/forum/threads/overkill-med-10-brandvarnare.357774/post-3471740
 
Mikael_L
Jag har arbetat på ett ställe där man i många labb hanterade rätt mycket eldfängda lösningsmedel.
På de ställena fanns det alltid två släckare bredvid varandra, en kolsyre och en pulver.

Vid brand i lösningsmedel, så är kolsyre bra, rätt hanterade. Även om det är rätt stora ytor, t.ex över flera kvadratmeter golv.

Vi hade även täta brandlarmsprovningar, utrymningsövningar och periodiskt återkommande släckningsutbildning
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
Men det hade egentligen räckt med en liten kolsyresläckare, finns sedan närmare fem år en liten smidig kolsyresläckare som använder utbytbar kolsyrepatron.
Gäller bara att ha kunskapen och sinnesnärvaron att tillämpa den i en potentiell paniksituation så att man inte försöker använda den för att släcka bränder den inte rår på och därmed förlora väldigt värdefull tid.

I en miljö där utbildning och erfarenhet inte nödvändigtvis finns kan det definitivt finnas en poäng att hålla sig till pulver.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
C cpalm skrev:
I en miljö där utbildning och erfarenhet inte nödvändigtvis finns kan det definitivt finnas en poäng att hålla sig till pulver.
👍

Jag är en individ som är väl utbildad i området via mitt yrke.

I mitt hem finns endast flera 6kg pulver.

Vi har brandövning när vi byter ut pulversläckarna var 8-10:e år.
Köp nya och öva på dom gamla.

Man måste alltid tänka in sig i situationen vid brand och stressen som tillkommer vid en brand. Panik är ett annat ord för detta för gemene man.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hos oss är det pulversläckare som gäller. Flera av dem står i utrymmen som inte är uppvärmda och så finns det en hel del trefas elektricitet här och där.
2 st 12 kg i snickeriet
2 st 6 kg inne hos oss
1 st 3 kg inne hos föräldrarna
1 st 6 kg i pappas garage
1 st 6 kg i lidret
1 st 2 kg i traktorhytten
1 st 12 kg i verkstaden hos föräldrarna
Vart tionde år lämnar vi in dem på provtryckning och helrenovering och efter det räknas de tekniskt som nya. Den äldsta är över 40 år. Varje år lämnar vi in dem på gratis granskning som ett lokalt försäkringsbolag ordnar.

Skumsläckare marknadsförs massivt men när man frågar försäljarna om man får spruta direkt på en brinnandre trefaskabel eller hur de fungerar i minusgrader får man inget svar av samma personer som minuterna innan förklarade att det är skum man skall ha.
Det verkar onekligen litet skumt.
 
C cpalm skrev:
I en miljö där utbildning och erfarenhet inte nödvändigtvis finns kan det definitivt finnas en poäng att hålla sig till pulver.
För ca 20 år sedan var jag ute för ett brandtillbud när jag var hos svärföräldrarna (typ 3:e gången jag träffade dom), det var en ljuslykta liknande uppbyggnad som denna, som började brinna. Jag hämtade en kökshandduk som jag blötte under kökskranen och sen la jag handduken över ljuslyktan.
På den tiden så hade jag inte gått någon specifik utbildning eller liknande om hur man släcker, utan bara vanlig allmän information i grundskolan 15+ år tidigare samt massmedia. Jo har kanske fått lite "utbildning" när jag var barn och var med i friluftsfrämjandet.
En keramisk jultomtefigur bakifrån med en öppning, troligen för ett ljus, mot en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har försökt lära barnen lite vett och etikett angående bl.a. släckning med olika redskap som tex grytlock, blöt handduk.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Man måste alltid tänka in sig i situationen vid brand och stressen som tillkommer vid en brand. Panik är ett annat ord för detta för gemene man.
Jag vet av erfarenhet att när man väl står där och det brinner så tar man sig inte riktigt tid att läsa instruktionen på släckaren. Då går det undan.
 
Krilleman
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag vet av erfarenhet att när man väl står där och det brinner så tar man sig inte riktigt tid att läsa instruktionen på släckaren. Då går det undan.
Instruktioner behövs ej vid löpande handhavande som jag beskrev ovan.
 
Jag tog hem lite filmer från brandkåren och visade barnen när de var små.
Jag frågade även vad de skulle göra om det började brinna, ena sonen sa att han skulle leta upp brandsläckaren och börja släcka, men jag förklarade att se till att alla kommer ut ordentligt och låt det brinna.
Mi pulversläckare som är 30 år gammal står på grönt, men jag har aldrig vänt på den...... hmmmm....
 
F Fideliox skrev:
Sådär.
Hur många har du om du schemalägger en heldag på att vända dem?
 
Krilleman
P Pligg85 skrev:
Hur många har du om du schemalägger en heldag på att vända dem?
Heldag är bara en åminnelse. Det betyder inte med automatik att det behöver ta en hel dag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.