1 467 357 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Sorry, här gratis: https://www.ey.com/sv_se/news/2023/11/sportbilspionjaren-ar-sodra-sveriges-basta-entreprenor-2023A Alexn72 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Jag slänger in lite diskussionsmaterial.
https://teknikensvarld.expressen.se...ichocken-elbil-billigare-an-gratis-dieselbil/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://teknikensvarld.expressen.se...ichocken-elbil-billigare-an-gratis-dieselbil/
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Helsike vad många muppar i det kommentarsfältet, påminner om många nya skribenter i denna tråd.Stefan N skrev:
Jag stör mig med mest på att killen inte har koll på att Smyge inte är en egen kommun (och Smyge har för övrigt testat att köra bilfritt på turiststråket vilket orsakat mycket gnäll på företagarna och ÄldremäniSUVarsomvillkunnaköraöverallt https://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/intakterna-stortdok-efter-bilforbud-pa-smygehuk/ )
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Fantastiska kommentarer ju. Exempelvis "För den som regelbundet pendlar 60 mil till Stockholm är nog inte elbilen ett bra alternativ".13th Marine skrev:
Det är säkert ett enormt problem med alla dessa personer som regelbundet pendlar 60 mil med bil...
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 586 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 586 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Vaddå, inga problem att bränna 1200kr på soppa varje dag 🙄Fairlane skrev:
Jo det är ju exempel på dessa tramsargument dragna ur arschlet som elbilhatarna kommer med i brist på mer realistiska argument. De vill ha 500 mil räckvid och ladda fullt på 5 minuter, typ.Fairlane skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Visst är det lite lustiga kommentarer. Jag förundras alltid över varför det skall vara ställningstagande och alla som dras till grupptillhörighet när det gäller bilmärken, bränsle, biltyp etc. När man väl köpt en diesel kombi ska man tillhöra "team svartrök" och hacka ner på alla andra alternativ.
Just dom bilarna som tas upp där är billiga av en anledning. Med lite degradering så är det tveksamt om jag tar mig till jobbet och tillbaka på en laddning. Sen kritik till artikeln så tycker jag den räknar lite lågt på däck, service och reparationer. Skulle vara intressant att se lite data på hur kostnaderna brukar se ut generellt.
Jag vill nog i alla fall klara 90% av körningen, dvs allt lokalt pendling vänner etc. med lite marginal utan att behöva ladda så typ 90-10% (80% kapacitet). Även när bilen degraderat batteriet mycket och det jag sett är generellt att just de tidiga elbilarna runt 2013 har haft lite sämre siffror där. Degradering bör stå med i bilannonsen
Gen 1 Leaf är ju riktigt usel i degradering med vissa ner till 50% så det måste man ha koll på
Så för en 2013 Leaf 24kWh (22kWh netto), 70% kapacitet och använda 80% (90-10)
22*0,8*0,7=12,3kWh tillgängligt
172wh/km
12300/172=71km
Jag förväntar mig alltså en vardagspraktisk räckvidd på 71km med en 2013 Nissan Leaf
Just dom bilarna som tas upp där är billiga av en anledning. Med lite degradering så är det tveksamt om jag tar mig till jobbet och tillbaka på en laddning. Sen kritik till artikeln så tycker jag den räknar lite lågt på däck, service och reparationer. Skulle vara intressant att se lite data på hur kostnaderna brukar se ut generellt.
Jag vill nog i alla fall klara 90% av körningen, dvs allt lokalt pendling vänner etc. med lite marginal utan att behöva ladda så typ 90-10% (80% kapacitet). Även när bilen degraderat batteriet mycket och det jag sett är generellt att just de tidiga elbilarna runt 2013 har haft lite sämre siffror där. Degradering bör stå med i bilannonsen
Gen 1 Leaf är ju riktigt usel i degradering med vissa ner till 50% så det måste man ha koll på
Så för en 2013 Leaf 24kWh (22kWh netto), 70% kapacitet och använda 80% (90-10)
22*0,8*0,7=12,3kWh tillgängligt
172wh/km
12300/172=71km
Jag förväntar mig alltså en vardagspraktisk räckvidd på 71km med en 2013 Nissan Leaf