D Dilato skrev:
Det är helt sjukt att var och en individ ska behöva ha ett energilager hemma, sånt borde väl kunna ske mycket effektivare centralt...typ en dammanläggning med vatten som producerar el vid behov till ett vettigt pris 🤔
I Sundsvall håller man på att omvandla några gamla bergrum som varit oljelager till att i stället lagra hetvatten till fjärrvärmen. Kan värmas när elen är billig och ge värme till fjärrvärmenätet när kylan slår till och elen är dyr. Har man sedan ett fungerande värmelager kan man rätt enkelt och billigt även värma det med solvärme. Solvärmefångare är enklare och billigare än solceller för elproduktion. Det är ganska fånigt att gå omvägen över el för något så simpelt som värme.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Då kan vi summera november och konstaterar att de superlåga elpriserna vi haft under hösten är över.

Priserna andra halvan av november rusade och det var tur för de med rörliga avtal att priserna inledningsvis var mycket låga.

Totalpriset för SE3, södra Mellansverige inklusive Stockholm, kommer att landa på ca 2 kr.

Gissar att de flesta även har haft en högre förbrukning november i år jämfört med november förra året.

Själv landar jag på ca 1200 kWh jämfört med ca 1000 kWh 2022. 20% ökning alltså.

Vad ligger ni andra på för förbrukning under november?
Dubblerat förbrukningen Nov -23 jämfört med -22, men förra året bodde vi inte hemma större delen av november då vi hade pågående husrenovering. Det var ca 16-17 grader inne då hantverkarna gillade det var svalt och sprang in/ut hela tiden. Hamnade på 1100kwh då och 2200kwh nu, men då har en hybridbil tillkommit med detta året som laddats för 420kwh. 700kwh mer i förbrukning om man bortser från bilen är lätt värt betala för att ha 24 grader inne och leva bra. Finns många andra saker dra in på än att behöva frysa.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
G
B bjorn.abelsson skrev:
I Sundsvall håller man på att omvandla några gamla bergrum som varit oljelager till att i stället lagra hetvatten till fjärrvärmen. Kan värmas när elen är billig och ge värme till fjärrvärmenätet när kylan slår till och elen är dyr. Har man sedan ett fungerande värmelager kan man rätt enkelt och billigt även värma det med solvärme. Solvärmefångare är enklare och billigare än solceller för elproduktion. Det är ganska fånigt att gå omvägen över el för något så simpelt som värme.
I Enköping finns det numera också ett sådant lagringsrum har jag för mej. Värmeverk som kan producera fjärrvärme och eller el, men när det är som kallast får man välja då man redan är på max effekt, då väljer man bort el normalt. Men om man har buffrat värme i lager kan man kapa effektopparna och producera el under kalla perioder. Frågan är om verkningsgraden och om det kommer finnas effekt eller "billig el" om några år...
Jag gillar också solvärmefångare men de fungerar väl inte så bra i Sundsvall nov-feb? Några enstaka dagar kanske?
 
Skulle lagt in ett par bilder/minnen igår, men glömde..
Så de kommer här istället..

Dagens:

Elpris 381 öre mellan 17:00 och 18:00; inkluderar skatter och avgifter; snittpris 244 öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



.. och så förra årets dagstopp!

Diagram visar elpris på 643 öre mellan 14:00 och 15:00, med dagsmedelpris på 542 öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förhoppningsvis startar ringhals upp i helgen igen och så blir priserna lite bättre/lägre nästa vecka!
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Vinden levererar 9 GW i skrivande stund vilket är ganska nära max vad den kan leverera rent praktiskt, ändå är priset 210 öre /kWh inkl skatt osv i SE3.

Bådar inte gott för framtiden. Men känns sjukt skönt att ha bergvärme nu istället för LVVP iaf.
LLVP ligger idag inte alls långt ifrån VP i årsutbyte. Räknar man in investering och återinvestering efter 10 respektive 15-20 år så kan LLVP tom vara billigare ibland sett till totalkostnaden.
 
Daniel Andreas Sjöblom Daniel Andreas Sjöblom skrev:
LLVP ligger idag inte alls långt ifrån VP i årsutbyte. Räknar man in investering och återinvestering efter 10 respektive 15-20 år så kan LLVP tom vara billigare ibland sett till totalkostnaden.
Årsmedelverkningsgraden för LLVP och LVVP (de båda värmepumpstyperna verkar ofta förväxlas här) är helt beroende av utomhustemperaturen.

Det innebär naturligtvis att verkningsgraden (elförbrukningen för uppvärmning) över året blir helt olika för ett hus i norra Sverige och ett hus i södra.

Men från Stockholm och söderut ligger båda typerna (med rätt modeller och effektstorlekar) på ungefär samma verkningsgrad som bergvärme över året.

En ovanligt kall månad som november i år lär bergvärme ha högre verkningsgrad, COP dock.
 
B Boende45 skrev:
Årsmedelverkningsgraden för LLVP och LVVP (de båda värmepumpstyperna verkar ofta förväxlas här) är helt beroende av utomhustemperaturen.

Det innebär naturligtvis att verkningsgraden (elförbrukningen för uppvärmning) över året blir helt olika för ett hus i norra Sverige och ett hus i södra.

Men från Stockholm och söderut ligger båda typerna (med rätt modeller och effektstorlekar) på ungefär samma verkningsgrad som bergvärme över året.

En ovanligt kall månad som november i år lär bergvärme ha högre verkningsgrad, COP dock.
Jag kompletterade med en llvp då min bergvärme börjar bli gammal, jag vill ha nån mer (prisvärd) backup än ved och elpatron. Samt kyla sommartid.

Nu märker jag att llvp är mkt snabbare på att finjustera innetemp (iallafall på den våning den sitter på ;)) så den får stå på jämnt.

Bvp är inte smart men jag har ändå styrt vv med Home Assistant på elpris.

Llvp kan jag nog styra jättelätt.

Frågan är om man kan optimera så llvp drar ett tyngre lass när det är varmt ute och bvp kör varmvatten, basvärme och när det är kallt... Och få bättre cop än med bara bvp?

Jag funderar på
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag kompletterade med en llvp då min bergvärme börjar bli gammal, jag vill ha nån mer (prisvärd) backup än ved och elpatron. Samt kyla sommartid.

Nu märker jag att llvp är mkt snabbare på att finjustera innetemp (iallafall på den våning den sitter på ;)) så den får stå på jämnt.

Bvp är inte smart men jag har ändå styrt vv med Home Assistant på elpris.

Llvp kan jag nog styra jättelätt.

Frågan är om man kan optimera så llvp drar ett tyngre lass när det är varmt ute och bvp kör varmvatten, basvärme och när det är kallt... Och få bättre cop än med bara bvp?

Jag funderar på
Självklart går det att optimera så att enbart LLVP värmer upp huset vid temperaturer över ca 7-8 plusgrader. De bästa modellerna av LLVP har högre verkningsgrad än BVP vid dessa utomhustemperaturer.

Då bör dock LLVP vara placerad på nedre plan eftersom varm luft inte sjunker.
 
B Boende45 skrev:
Årsmedelverkningsgraden för LLVP och LVVP (de båda värmepumpstyperna verkar ofta förväxlas här) är helt beroende av utomhustemperaturen.

Det innebär naturligtvis att verkningsgraden (elförbrukningen för uppvärmning) över året blir helt olika för ett hus i norra Sverige och ett hus i södra.

Men från Stockholm och söderut ligger båda typerna (med rätt modeller och effektstorlekar) på ungefär samma verkningsgrad som bergvärme över året.

En ovanligt kall månad som november i år lär bergvärme ha högre verkningsgrad, COP dock.
Med bergvärme har jag hållt 22 grader inne och närmat mig de 20% mest effektiva husen enligt Tibber. Innan låg jag runt genomsnittet och då hade jag sänkt inomhustempen till runt 20 grader och då eldade jag betydligt oftare också. Halva huset är plankstomme utan isolering och källaren är betongväggar direkt på berg utan isolering.

Luft-luft är riktigt bra i Skåne, och kan kyla hus på sommaren, men när minusgraderna kommer och elen är som dyrast så är det inte lika roligt längre.

Plus att den inte ger någon golvvärme, en av de saker jag ser fram emot som mest på vintern. Finns inget bättre än att gå barfota inomhus på varma golv medans det är snö och massa minus ute.
 
J JockeHX skrev:
Med bergvärme har jag hållt 22 grader inne och närmat mig de 20% mest effektiva husen enligt Tibber. Innan låg jag runt genomsnittet och då hade jag sänkt inomhustempen till runt 20 grader och då eldade jag betydligt oftare också. Halva huset är plankstomme utan isolering och källaren är betongväggar direkt på berg utan isolering.

Luft-luft är riktigt bra i Skåne, och kan kyla hus på sommaren, men när minusgraderna kommer och elen är som dyrast så är det inte lika roligt längre.

Plus att den inte ger någon golvvärme, en av de saker jag ser fram emot som mest på vintern. Finns inget bättre än att gå barfota inomhus på varma golv medans det är snö och massa minus ute.
Man skulle dock vilja veta alla parametrar som används för jämförelsen.. Många verkar göra åt extremt mycket el om det stämmer att de endast jämför hus med samma uppvärmningskälla och antal personer i hushållet)

(mitt resultat med en snittemperatur på 22,5grader inne)
Energiförbrukningsjämförelse; November, 50% lägre än genomsnitt; Husillustrationer; 899 vs 1 165 vs 1 813 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Man skulle dock vilja veta alla parametrar som används för jämförelsen.. Många verkar göra åt extremt mycket el om det stämmer att de endast jämför hus med samma uppvärmningskälla och antal personer i hushållet)

(mitt resultat med en snittemperatur på 22,5grader inne)
[bild]
Under 900 kWh för den storleken på hus i november är riktigt bra!

Vi hade ca 1 000 kWh i november om jag räknar bort elbilen.

Det man ska tänka på är att bergvärme får en ganska annorlunda förbrukningsprofil jämfört med LLVP och LVVP.
Det bergvärmen vinner vid minusgrader tar de andra två värmesystemen igen vår och höst om huset finns i södra Sverige. Stockholm och söderut.
 
C Cerb skrev:
Man skulle dock vilja veta alla parametrar som används för jämförelsen.. Många verkar göra åt extremt mycket el om det stämmer att de endast jämför hus med samma uppvärmningskälla och antal personer i hushållet)

(mitt resultat med en snittemperatur på 22,5grader inne)
[bild]
Det jag tycker är bra med jämförelsen är att det är enkelt att jämföra förändringar före/efter man gjort åtgärd. Sen spelar det också roll om man antingen har barn som gamear, eller även en förälder, och då har datorer med 750W nätaggregat och feta grafikkort ;) Men det bidrar till uppvärmningen av huset om inte annat...
 
B Boende45 skrev:
Under 900 kWh för den storleken på hus i november är riktigt bra!

Vi hade ca 1 000 kWh i november om jag räknar bort elbilen.

Det man ska tänka på är att bergvärme får en ganska annorlunda förbrukningsprofil jämfört med LLVP och LVVP.
Det bergvärmen vinner vid minusgrader tar de andra två värmesystemen igen vår och höst om huset finns i södra Sverige. Stockholm och söderut.
Elpriserna drar iväg åt skyn när minusgraderna kommer. Som nu när kylan slog till i november. Jag är rädd att så kommer det vara många många år framöver.

Man kan ju alltid hoppas på milda vintrar, och jisses vad tur vi hade förra vintern. Men uppenbarligen kan man inte hoppas att så sker varje år direkt...

Jag kan inte beskriva i ord hur skönt det är att slippa elpatron-tillskott med bra COP nu när minusgraderna kommit.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
1,90 kr per kWh i samtliga elområden i morgon trots återstart av Ringhals reaktor.

Visst, det ska bli ordentligt kallt, men nu har ju de s k experterna lovat låga elpriser i vinter.

Eller menade de att priserna skulle bli lite lägre än förra året?
 
B bjorn.abelsson skrev:
I Sundsvall håller man på att omvandla några gamla bergrum som varit oljelager till att i stället lagra hetvatten till fjärrvärmen. Kan värmas när elen är billig och ge värme till fjärrvärmenätet när kylan slår till och elen är dyr. Har man sedan ett fungerande värmelager kan man rätt enkelt och billigt även värma det med solvärme. Solvärmefångare är enklare och billigare än solceller för elproduktion. Det är ganska fånigt att gå omvägen över el för något så simpelt som värme.
"Bergvärme" får en ny betydelse 😀

Det är ganska fånigt att gå omvägen över el för något så simpelt som värme.
med el kan du öka effektiviteten med en värmepump, ingen annan metod klarar det.
1 kW fjärrvärme-varmvatten är just det, 1kW men 1kW el kan lätt bli 3-4 kW värme.

Så egentligen borde fjärrvärmeverken vara kraftverk i stället och generera el 😉
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.