Om det mot förmodan i stridens hetta skulle vara så att pulversläckare knorrar så var inte rädda för att ge den en rejäl kyss i golvet

Tror det var på någon heta arbeten kurs Jag provade en släckare med dålig fart och då sa instruktören till mig att damma till den ordentligt mot asfalten och då släppte det och gav bra
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
Om det mot förmodan i stridens hetta skulle vara så att pulversläckare knorrar så var inte rädda för att ge den en rejäl kyss i golvet

Tror det var på någon heta arbeten kurs Jag provade en släckare med dålig fart och då sa instruktören till mig att damma till den ordentligt mot asfalten och då släppte det och gav bra
Vill minnas jag själv fått samma råd på hetarbete utb. 👍
 
  • Gilla
John Karlsson
  • Laddar…
H
M Mickebandsåg skrev:
Om det mot förmodan i stridens hetta skulle vara så att pulversläckare knorrar så var inte rädda för att ge den en rejäl kyss i golvet

Tror det var på någon heta arbeten kurs Jag provade en släckare med dålig fart och då sa instruktören till mig att damma till den ordentligt mot asfalten och då släppte det och gav bra
Därför du ska följa rådet att vända på den ofta.
Lägger man örat mot den när man vänder den ska man höra att pulvret rinner i den.
Är det som klumpar eller att man inte hör något när man vänder.
Då kan man vända den upp och ned och banka i botten med en gummi klubba så det släpper.
Så lyssnar man medans man vänder ett par gånger tills man hör en jämn ström i släckaren, då har man frigjort pulvret.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
F
Sådär.
 
  • Skärmdump av en mobil enhet som visar kalenderhändelse med påminnelse att "vänd på brandsläckaren" den 1 december 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Bra initiativ. Från en som fyllt/servat fler pulversläckare än jag skulle önskat så stämmer det att pulvret gärna klumpar sig i botten av släckaren. Den består i princip av ett tryckkärl med pulver i botten och en patron med trycksatt gas som används för att driva ut detta genom munstycket. Ligger pulvret som en kaka i botten så blir det bara gas som kommer ut och det släcker inte något vidare.

Vänd släckaren upp och ned och skaka den så att du känner att pulvret skiftar. Kolla sedan att tryckmätaren står i det gröna fältet.
Jag har också fyllt en del släckare. Visserligen bara en modell. Men de som har tryckmätare har väl aldrig en gaspatron? De är trycksatta i sig själva. Förr var det vanligt med patron, men då var det ingen mätare och man var tvungen att tömma hela släckaren om den aktiverades.
 
H
possum77 possum77 skrev:
Bra initiativ. Från en som fyllt/servat fler pulversläckare än jag skulle önskat så stämmer det att pulvret gärna klumpar sig i botten av släckaren. Den består i princip av ett tryckkärl med pulver i botten och en patron med trycksatt gas som används för att driva ut detta genom munstycket. Ligger pulvret som en kaka i botten så blir det bara gas som kommer ut och det släcker inte något vidare.

Vänd släckaren upp och ned och skaka den så att du känner att pulvret skiftar. Kolla sedan att tryckmätaren står i det gröna fältet.
Man ska inte bara kolla att mätaren står i det gröna fältet.
I glaset finns det ett litet hål där man kan trycka in en nål för för att påverka mätaren så man kan se att den rör sig och inte sitter fast.
Ibland kanske inte hålet i glaset finns då värmer man nålen med en tändare så trycker igenom.
Jag har vart med om släckare som står på grönt men är tomma.
Så mätaren kan ljuga.
Minst lika viktigt att se att mätaren rör sig som att få pulvret att släppa.
Men nu kanske folk börjar gå från pulver till skum hemma istället.

Tror de brukar säga att för var 1 kg av pulver man använder vid en släckning brukar det kosta 100000 i saneringskostnad.
Så skum är att föredra.

Drivgas patron till släckare är inte så vanligt längre och inte till privat personer.
 
  • Manometer på brandsläckare, röd zon, behöver kontroll eller underhåll, siffra 353770, möjlig smuts eller korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumsläckare kallar väl inte skum längre?
Fördelen med pulver är att de är mer förlåtande för felanvändning. Skum har ju nackdelen att de i stället orsakar fuktskador. Pulver medför en massa jobbig städning.
 
H
D Daniel 109 skrev:
Skumsläckare kallar väl inte skum längre?
Fördelen med pulver är att de är mer förlåtande för felanvändning. Skum har ju nackdelen att de i stället orsakar fuktskador. Pulver medför en massa jobbig städning.
Pulver är även aggressivt mot metall.
 
Krilleman
Försäkringsbolagen rekommenderar pulver.

Ger mer förödelse i form av sanering, men är enklare i handhavandet.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H
Krilleman Krilleman skrev:
Försäkringsbolagen rekommenderar pulver.

Ger mer förödelse i form av sanering, men är enklare i handhavandet.
Nja,
Va på kurs förra veckan.
Försäkringsbolagen säger att pulver är bäst ja.
Men de vill gärna nu att man gärna har två typer hemma.
Det som blev sagt på kursen är att ha brandfilt skum lätt tillgängligt sist gå på med pulver.
Men sen ska man tänka på vad som brinner med.
Gärna skum inne och ett pulver apparat i garaget.
Har man bara tillgång till 1 typ så ha pulver.

Skum ska ju ha service vart 5 år medans pulver har service intervall vart 10 år.
 
C
Krilleman Krilleman skrev:
Ger mer förödelse i form av sanering, men är enklare i handhavandet.
Pulver är också mycket mer effektivt, funkar i minusgrader och för bränder i alla material.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Pulver är också mycket mer effektivt, funkar i minusgrader och för bränder i alla material.
Det är nog ovanligt med minusgrader så länge vi pratar om släckare för hemmet.
 
C
E Eld skrev:
Det är nog ovanligt med minusgrader så länge vi pratar om släckare för hemmet.
Jo, just det kanske inte är en avgörande egenskap i sammanhanget, men man får ju som @Hallerudsbo är inne på se upp så att en skumsläckare inte hamnar i något kallställt utrymme som garage, bil eller liknande.
 
E Eld skrev:
Det är nog ovanligt med minusgrader så länge vi pratar om släckare för hemmet.
Nja, jag har en, eller rättare sagt två pulversläckare i garaget, en vid porten, en vid dörren (Samt i anslutning till ingångar på varje våningsplan). Även om det är en brand inne, hos mig eller grannen kan det ju mycket väl vara en släckare som står i garaget som jag enklast kommer åt snabbt. Är det då minusgrader i garaget så är det väldigt trevligt om det är en pulversläckare som fungerar som jag får tag på och inte en isklump.

Pulversläckare kostar mycket att sanera, men jag har inte hört talas om ett enda fall där försäkringsbolagen knorrar på att ersätta det (om det inte varit ren okynnes-användning utan brand dvs)
 
H
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nja, jag har en, eller rättare sagt två pulversläckare i garaget, en vid porten, en vid dörren (Samt i anslutning till ingångar på varje våningsplan). Även om det är en brand inne, hos mig eller grannen kan det ju mycket väl vara en släckare som står i garaget som jag enklast kommer åt snabbt. Är det då minusgrader i garaget så är det väldigt trevligt om det är en pulversläckare som fungerar som jag får tag på och inte en isklump.

Pulversläckare kostar mycket att sanera, men jag har inte hört talas om ett enda fall där försäkringsbolagen knorrar på att ersätta det (om det inte varit ren okynnes-användning utan brand dvs)
Vi har på maskiner gått från pulver till en speciell skum som även är på tur in på handsläckare, nu ett tag tillbaka. Tål lite minusgrader.
Vid ett utlöst system med pulver på en maskin kan vi ha 1 miljon och upp i skador med pulver.
Samt stillestånd under sanering där vi fort förlorar 100000 i timmen när det står still.
Medans skum är bara att skölja av och återställa.

De gångerna som pulver system löst ut så måste nästan hela elsystemet bytas på maskinerna då dessa börjar oxidera.

därav kursen förra veckan med, att man ska bli mer vaken på att inte använda pulver om man inte absolut måste.

All elektronik anses som skrot efter.
Men visst att huset brinner ned eller bara en sanering så vet man ju vad man har valt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.