cirkpumpen snurrar för sakta, den var bara på 25% tidigare bilder, du har inte nog rotation på vattnet. stäng av pannan och lufta medan den står. Har du kollat trycket i expansionskärl?
 
Ett antal grejer man direkt reagerar på.... på ditt första inlägg är laddning varmvatten nästa 55° å det brukar ju inte kompressorn fixa dom tempraturerna. Vad är inställningar på vv? I inlägg #7 så ser man vv temp istället väldigt lågt men vp indikerar på att det vill göra värme på element. Den brukar ju prioritera vv. Har den försökt göra varmvatten å då har kondensorn/ framledning stigit så fort att den varnar för hög kondensor å därför är det så stort delta t på framledning å returledning. Kan det vara filtret på värmebäraren som är tätt , problem med varmvattenladdningen eller är det som har skrivits cirkpumpen som spökar men då kan fråga sig varför varmvattnet var så hett som 55°
 
H Hetofestlig skrev:
Okej. Ja alla är vidöppna. Det är 16 grader i huset och tempen precis ovan radiator är 25 grader. Den var 44+ för några dagar sen. Är det någon fråga om luftning?
DonPablo DonPablo skrev:
cirkpumpen snurrar för sakta, den var bara på 25% tidigare bilder, du har inte nog rotation på vattnet. stäng av pannan och lufta medan den står. Har du kollat trycket i expansionskärl?
Expansionskärlet har alltid varit på 1 bar vad jag kan minnas nu är den mitt emellan halv och 1. Startade om pumpen med strömlöshet i 3 min enligt tidigare tips. Kollar infon nu 30 min efter. 100% står heating medium på dvs cirkulationspumpen. Värmepumpen låter som den jobbar
 
  • Tryckmätare på rör, kopplad till röd expansionstank, teknisk installation, inomhus och vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är return temp över en vecka. Känns som något hänt där i slutet? Rak linje bara. Finns det något annat mätvärde som ni vill se historik på?
 
  • Graf med returtemperatur över tid. Fluktuerande mellan 20 och 60 grader Celsius. Datumintervaller från 21 till 28 november.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar vara ett liknande problem som vi hade tidigare.
Efter mycket försökandes gissade jag att vi hade beläggningar på slingan i vv-beredaren. Pumpen larmade och kunde inte göra tillräckligt varmt vv. Det innebar i sin tur att den inte körde värma tillräckligt länge utan gick över att försöka göra vv i stället. Fick väldigt korta cykler.

Kopplade loss in- och utvatten till vv-beredaren. Kopplade slang från vv-beredaren till en trädgårdspump som sen gick till en hink. Cirkulerade citronsyralösning genom ett bommulsfilter. På ganska kort tid blev filtret extremt skitigt och efter några timmar kopplade jag tillbaka allt.

Efter det har vi inte haft några problem med varken värme eller vv.
 
F frhar skrev:
Det verkar vara ett liknande problem som vi hade tidigare.
Efter mycket försökandes gissade jag att vi hade beläggningar på slingan i vv-beredaren. Pumpen larmade och kunde inte göra tillräckligt varmt vv. Det innebar i sin tur att den inte körde värma tillräckligt länge utan gick över att försöka göra vv i stället. Fick väldigt korta cykler.

Kopplade loss in- och utvatten till vv-beredaren. Kopplade slang från vv-beredaren till en trädgårdspump som sen gick till en hink. Cirkulerade citronsyralösning genom ett bommulsfilter. På ganska kort tid blev filtret extremt skitigt och efter några timmar kopplade jag tillbaka allt.

Efter det har vi inte haft några problem med varken värme eller vv.
Okej. Ingen inställning är gjord på varmvattnet. Helt standard. Inställt 50/50 prio 30 min varmvatten 30 min värme. Låter som det är värt ta hit en vvs:are då kanske. Den är ju inte direkt gammal
 
Lossat motor på 3vägare och kollat om ventiltappen är av ? Röda motorn högst upp innanför front
 
Luftade radiatorerna idag. Kom inte luft ut någon ur någon. Fortfarande 0,6-0,7 bar på expansionskärlet
 
Brine out
 
  • Graf över temperaturvariationer för brine out (°C) över en månad med en stark topp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brine in. Ser weird ut i slutet där?
 
  • Graf som visar temperaturvariation av saltlake över tid, med spikar och fall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hetofestlig skrev:
Bilden visar efter jag höjt manuellt +5. normalt har vi 0 och då ser det ut såhär. Vi hade pelletspanna innan, 2019.
0 betyder väl egen kurva?
 
  • Digital display visar temperaturinställningar för olika utomhustemperaturer på en värmekurva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hetofestlig skrev:
Expansionskärlet har alltid varit på 1 bar vad jag kan minnas nu är den mitt emellan halv och 1. Startade om pumpen med strömlöshet i 3 min enligt tidigare tips. Kollar infon nu 30 min efter. 100% står heating medium på dvs cirkulationspumpen. Värmepumpen låter som den jobbar
Fyll på vatten. Det är väl lågt?
 
rqu rqu skrev:
Fyll på vatten. Det är väl lågt?
Är det den silvriga slangen till balofixen som man fyller på med?
 
  • Värmeinstallation med rör, expansionskärl och manometer, i ett utrymme med synlig isolering och väggfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hetofestlig skrev:
du om trycket Är det den silvriga slangen till balofixen som man fyller på med?
Är nog den så öppna i typ 5 sekunder så ser du om trycket ökar.Har du kommit på varför cirkulationen i systemet inte fungerar som det ska?
 
Trycket är väl beroende på systemet, och antalet våningar och höjden antar jag. Vi har tre våningsplan med golvvärme, nu råkade jag fylla på lite extra. Men du har ingen indikering om normalt tryck?
 
  • Röd expansionskärl, kopparledningar, mätare, väggmontage, säkerhetsventil, trycksystem, VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.