Läst runt en del på forumet angående det här med vad för elarbeten man får göra själv och är lite fundersam kring vad dessa gränser grundar sig i.

Om jag förstått rätt från man, om man har tillräcklig kunskap, byta ut befintliga strömbrytare, uttag och ljusarmaturer förutsatt att det handlar om just ett byte och ingen nyinstallation. Detta antar jag är rimligt (ändrar ju inte belastningen på kablar osv?). Men om man skulle vilja flytta ett utanpåliggande eluttag en halvmeter så krävs det att en behörig elektriker utför arbetet. Varför? Det ändrar ju ingenting i systemet mer än att man helt enkelt klamrar kabeln i annan riktning?

Jag har alltså inga avsikter att göra otillåtna elarbeten utan jag undrar bara av rent intresse varför det inte skulle vara tillåtet. Eller har jag missförstått det och det rent av är tillåtet?
 
  • Gilla
Fiskviken och 2 till
  • Laddar…
Det beror nog helt enkelt på att man måste dra en tydlig gräns någonstans. Nu har man lagt gränsen på en nivå som inte innebär någon förändring alls av anläggningen. Skulle man tillåta vissa förändringar hade tolkningsfrågorna blivit oändligt många fler.
 
  • Gilla
Doks och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det beror nog helt enkelt på att man måste dra en tydlig gräns någonstans. Nu har man lagt gränsen på en nivå som inte innebär någon förändring alls av anläggningen. Skulle man tillåta vissa förändringar hade tolkningsfrågorna blivit oändligt många fler.
Okej så det är alltså just ändringar som är otillåtna? Får man tex ”ta bort” ett uttag, alltså ta bort ett infällt uttag, sätt klämmor på alla sladdar och sen sätta en täckbricka över hålet? Det ändrar ju också anläggningen? Borde ju vara ”säkrare” än att faktiskt byta till ett nytt uttag som kan användas?
 
Och troligen vet du inte att locket måste skruvas fast så att inte tex barn kan pilla upp locket och göra dom spänningssatta trådarna åtkomliga. Det är ett typiskt exempel på att det ofta är lite mer än bara det uppenbara.
 
  • Gilla
Doks och 8 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och troligen vet du inte att locket måste skruvas fast så att inte tex barn kan pilla upp locket och göra dom spänningssatta trådarna åtkomliga. Det är ett typiskt exempel på att det ofta är lite mer än bara det uppenbara.
Det hade jag inte tänkt på nej, därför jag personligen inte skulle göra den typen av arbeten själv, har helt enkelt inte kunskap nog för det. Men när det handlar om att byta ett uttag får det göras OM man har tillräcklig kunskap eller? Skulle man få ”spärra” ett uttag OM man har tillräcklig kunskap? Eller räknas det som en ändring och är därför inte tillåtet?

Om dosan sitter i taket, skulle man få göra det där? Med ett vanligt doslock som bara ”klickas” dit? Menar det är ju inte ovanligt att man ser kopplingsdosor mm högt upp på väggar där det bara sitter ett dittryckt doslock?
 
Det blir en omöjlig situation om man ska börja "tänja" på vad man får och inte får därför har Elsäkerhetverket enkla och klara regler på sin hemsida där det står vad man själv får göra. Finns det inte med i deras uppräkning så får man helt enkelt inte göra det. Att sedan börja att argumentera ställer bara till "oreda" som exempel kan ju den ene ha en god uppfattning om hur det ska vara medans den andre i princip inte vet nått och den tredje vet lite mer än inget.
Vem ska då bedöma vad dom olika personerna ska få göra, OCH en gräns måste sättas och den gränsen kommer alltid att ifrågasättas.
 
  • Gilla
Doks och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det blir en omöjlig situation om man ska börja "tänja" på vad man får och inte får därför har Elsäkerhetverket enkla och klara regler på sin hemsida där det står vad man själv får göra. Finns det inte med i deras uppräkning så får man helt enkelt inte göra det. Att sedan börja att argumentera ställer bara till "oreda" som exempel kan ju den ene ha en god uppfattning om hur det ska vara medans den andre i princip inte vet nått och den tredje vet lite mer än inget.
Vem ska då bedöma vad dom olika personerna ska få göra, OCH en gräns måste sättas och den gränsen kommer alltid att ifrågasättas.
Köper det argumentet, alltså att gränserna måste dras någonstans och då blir det tydligast såhär.

Men hur bedöms om en person har tillräcklig kunskap att tex byta ett uttag eller en strömbrytare? Vem avgör i den frågan?
 
J Jokv skrev:
Det hade jag inte tänkt på nej, därför jag personligen inte skulle göra den typen av arbeten själv, har helt enkelt inte kunskap nog för det. Men när det handlar om att byta ett uttag får det göras OM man har tillräcklig kunskap eller? Skulle man få ”spärra” ett uttag OM man har tillräcklig kunskap? Eller räknas det som en ändring och är därför inte tillåtet?

Om dosan sitter i taket, skulle man få göra det där? Med ett vanligt doslock som bara ”klickas” dit? Menar det är ju inte ovanligt att man ser kopplingsdosor mm högt upp på väggar där det bara sitter ett dittryckt doslock?
Tanken är väl att man får byta just för att man då har en mall för hur det skall se ut, jämför diskussionen om byte av strömbrytare mot dimmer. Byter man strömbrytare mot strömbrytare så är symbolerna lika, på en dimmer ser de annorlunda ut.

Doslock som är lätt åtkomliga skall skruvas fast, sitter de tillräckligt högt upp behövs inte det (>2 m?)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J Jokv skrev:
Men hur bedöms om en person har tillräcklig kunskap att tex byta ett uttag eller en strömbrytare? Vem avgör i den frågan?
Problemet är att man inte kan säkerställa det. Tyvärr är det väl oftast de som är helt säkra på sin sak som har minst förmåga att se och bedöma eventuella risker...
Det är väl bl a därför man har lagt gränsen där den är - Man anser helt enkelt att det är tillräckligt liten risk att göra fel/att fel får stora konsekvenser med de saker som är tillåtna i dag även om de görs av en klåpare med tummen mitt i handen.

Ska man flytta fram gränsen så skulle det behövas något system för att säkerställa att utföraren har de grundläggande kunskaperna som behövs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J Jokv skrev:
Köper det argumentet, alltså att gränserna måste dras någonstans och då blir det tydligast såhär.

Men hur bedöms om en person har tillräcklig kunskap att tex byta ett uttag eller en strömbrytare? Vem avgör i den frågan?
Det är i praktiken bara en samvetsfråga.
Det finns normalt sett ingen som åker runt och kontrollerar hemmapul och kompetensen på den som utfört det. Om det vill sig riktigt illa så resulterar en felaktig installation i att nån skadas allvarligt eller dör. Då är det upp till rätten att bedömma kompetens och skuld.

Vi människor har ofta en förmåga att överskatta vår kompetens, så de flesta skulle säkert hävda att de har tilräcklig kunskap, när de egentligen inte har det. Därför väljer ockå ESV att vara rätt restriktiva i sina regler.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Sen räknar väl förmodligen myndigheterna med att folk "slirar" på reglerna.
Det är tillåtet att byta ut en strömbrytare eller ett vägguttag och då tycker nog de flesta att de kan sätta in en dimmerpuck eller byta den fast anslutna tvättmaskinen också - Det är ju i princip inte svårare än att byta strömbrytaren eller vägguttaget. Det är tillåtet att byta en fast monterad armatur och då tycker nog de flesta att det är ok att sätta dit ett lamputtag istället. Det är ju liksom samma sak - Sätta tre trådar i rätt hål.

Skulle det vara tillåtet att göra smärre, till synes enkla, förändringar i anläggningen - T ex flytta ett uttag, sätta upp ett nytt uttag matat från ett annat, byta dvärgbrytare i centralen, dra in en nolla i dosan bakom strömbrytaren för att kunna köra en trådlös puck, etc - Skulle nog helt plötsligt en del tycka att det var ok att t ex dra fram en ny grupp från centralen - Det är ju inte svårare än att förlänga en befintlig grupp...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J Jokv skrev:
Men hur bedöms om en person har tillräcklig kunskap att tex byta ett uttag eller en strömbrytare? Vem avgör i den frågan?
Det avgörs först om det blir en olycka orsakad av att personen inte hade tillräcklig kunskap. Eller om det upptäcks i en elsbesiktning.

Det var en tråd här för några år sedan. Det gällde visserligen inte en hempulande privatperson. Men en byggare som skulle sätta upp ett modulbyggt hus, ansåg att elektrikern var för dyr. Så byggaren/snickaren gjorde elen själv.

Det första som uppdagades, var att alla uttag var helt slumpmässigt inkopplade fas eller nolla och skyddsjord var växlat så att det låg fas på skyddjsorden i 1/3 del av uttagen. Så långt skulle det lika gärna kunna varit en privatperson som bytt uttag utan kunskap. Sedan granskades det lite djupare, halva huset fick rivas. Det var fk dragen löst i väggarna utan rör/slang. Ihopkopplingar liggande löst inbyggt i väggarna osv.

Men den nivån av inkompetens är svårt att ha regler mot. Kan man göra sådana fel, så har man säkert ingen aning om att det överhuvudtaget finns några regler.
 
  • Gilla
  • Wow
Doks och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det första som uppdagades, var att alla uttag var helt slumpmässigt inkopplade fas eller nolla och skyddsjord var växlat så att det låg fas på skyddjsorden i 1/3 del av uttagen. Så långt skulle det lika gärna kunna varit en privatperson som bytt uttag utan kunskap. Sedan granskades det lite djupare, halva huset fick rivas. Det var fk dragen löst i väggarna utan rör/slang. Ihopkopplingar liggande löst inbyggt i väggarna osv.
Att man behöver dyra åtgärder för att rätta till ett fuskbygge är inte så konstigt. Frågan är om någon i det fallet blev dömd för något brott mot elsäkerhetslagstiftningen?
 
useless useless skrev:
Att man behöver dyra åtgärder för att rätta till ett fuskbygge är inte så konstigt. Frågan är om någon i det fallet blev dömd för något brott mot elsäkerhetslagstiftningen?
Som jag minns det så var det aldrig aktuellt i tråden. Husägaren tror jag lyckades få ekonomisk ersättning av byggaren till slut. Osäker på om det gick att få ut hela kostnaden.

Jag skrev mest om det som exempel på att man inte vet vad man inte kan.

Just att sätta uttag med slumpartad inkoppling av trådarna skulle jag kunna tänka mig att någon faktiskt skulle kunna göra när man "lagligt" byter ut ett uttag hemma.
 
Jo, men det visar ju hur tandlös dagens lagstiftning är. Om man måste riva halva huset på grund av allvarliga brister i elanläggningen, men ändå ingen blir dömd för det felaktiga arbetet, så är det väl inte så konstigt att folk sätter upp nya uttag och drar nya grupper från centralen hemma i sina egna hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.