J jonaserik skrev:
Om någon säger att ni ska byta slangar för GV, så ber du denne att med ljusets hastighet avlägsna sig. Dom håller säkert minst 40 år från datum dom sattas in. Om dom inte utsätts för 90 C. Det med VV bör ligga på 55 C för ha död på någon legionell. Men nu spolas det ofta i en villa, att det växer är inte stor. Men kanske i ditt fall eftersom du tar upp det.
Hej, jag glömde säga att företaget föreslog skaffa en magnetiter filter som ska sitta på en rör som kommer från golvvärmen. Det är måna olika modella dyra och billiga och med olika tryck. Hur ska jag välja en som passa rören på VP?. Hur mäter man rörens storlek och trycket ?Tack
 
N Nannito skrev:
Hej, jag glömde säga att företaget föreslog skaffa en magnetiter filter som ska sitta på en rör som kommer från golvvärmen. Det är måna olika modella dyra och billiga och med olika tryck. Hur ska jag välja en som passa rören på VP?. Hur mäter man rörens storlek och trycket ?Tack
Hej, jag tog måttet med en måttband och rörens storlek blev 9 cm..Det många rör finns på VP och vilken är bästa man ta för filtret. Tack
 
Ett magnetitfilter ska sitta före värmekällan ( på det rör som går in ) och ta allt flöde från systemet. Är nog ingen fara om det bara är golvvärme, det är nog koppar och plast överallt och det ger ingen magnetit, Däremot om det finns radiatorer så finns en risk med oxidering i dom och utfällning av rost ( magnetit )
Har inte nu läst allt från början av tråden, vad var det för värmekälla du har. I en VP är det vanligt bondjärn/stål och det kan oxidera. Men spolas det ur så åker problemet ut. Men ändock så är ett sådant filter inte helt fel. Angående tryck så bry dig inte. Det med filter, så behöver det inte vara av värsta sorten, utan räcker med mellantyp, det beror på att GV inte avger något som magnetit.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ett magnetitfilter ska sitta före värmekällan ( på det rör som går in ) och ta allt flöde från systemet. Är nog ingen fara om det bara är golvvärme, det är nog koppar och plast överallt och det ger ingen magnetit, Däremot om det finns radiatorer så finns en risk med oxidering i dom och utfällning av rost ( magnetit )
Har inte nu läst allt från början av tråden, vad var det för värmekälla du har. I en VP är det vanligt bondjärn/stål och det kan oxidera. Men spolas det ur så åker problemet ut. Men ändock så är ett sådant filter inte helt fel. Angående tryck så bry dig inte. Det med filter, så behöver det inte vara av värsta sorten, utan räcker med mellantyp, det beror på att GV inte avger något som magnetit.
Hej och tack jag tog ut filtret för att rengöra och det vat mycket mindre magnetiter som fastnade på den idag. Det minskar varje dag.Tack
 
  • Använd tändstift med sot och slitage, placerad mot en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
De borde ha sett att det var mycket skräp i vattnet och frågat dig om spolning skall göras. Men problemet är att de kanske inte hade tid över för spolning den dagen och det skulle ha behövt planeras in en annan i så fall och hela installationen blivit uppskjuten. Men bara de spolar ordentligt nu så ska det säkert ordna sig.
Hej, de strunta i och svårt att nå dem och måste man skicka mail. Tack
 
Hej! De har ju varit hos dig nu och kan konstatera flödesproblemen i värmesystemet. Har du fått något datum för spolningen ännu?
 
Fungerar allt förövrigt med värmen så rensa filtret varje dag, det blir mindre och mindre och till slut inget alls. Får du inte tag i dom, så fortsätt att rensa filtret. Och skit i dom, verkar inte intresserade, så jaga dom inte, det blir bara oro i ditt huvud.
 
J jonaserik skrev:
Fungerar allt förövrigt med värmen så rensa filtret varje dag, det blir mindre och mindre och till slut inget alls. Får du inte tag i dom, så fortsätt att rensa filtret. Och skit i dom, verkar inte intresserade, så jaga dom inte, det blir bara oro i ditt huvud.
Hej, jag har inte fått någon tid för spolning. Jag försöker titta på magnetiter filter men det svårt att välja ibland många..De säger boilbak filter är den bra. Det finns många filtrar från amazon som är billigare men hur vet man att den ska inte stryper flödet . De har storlekar 22 och 28, och vi har rören som har dimension storlek 9 cm. Går det att sätta en filter på vita rören och ska man montera motter på den. Är 9cm rör lika med 28 rör eller 22?.Tack.
 
J Josth skrev:
Ok. Hoppas verkligen du har 28 mm rör eftersom huset är så stort och det krävs skapligt stor effekt i värmesystemet. Man mäter diametern på ett rör med ett skjutmått. 9 cm rör har jag aldrig hört, du menar omkretsen? Boilermag ska vara bra: [länk]
Hej och tack jag har inte skjumått utan måttband och omkretsen var 9cm . Kan jag söka rörmåttet från cirkulstionpumpen? . Jag hittat en filter som mycket billigare från Kina. Men jag måste reda först.på rör
måttet . Påverker filtret på vilymflödet?.Tack
 
  • Magnetfilter och smutsavskiljare för värmesystem, pris visat, onlineköp, leveransinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Magnetfilterkomponenter, diagram, beskrivningar på flera språk, mobil Amazon webbsidesvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din mätning med måttband stämmer bra. Ett 28 mm rör har 8,8 cm omkrets (alltså 9 cm) och 22 mm rör har omkrets 6,9 cm (7 cm).

Vågar inte säga något närmare om det kinesiska filtret men det är ju verkligen mycket billigare. Dock har det bara en avstängningsventil? Undrar hur man tömmer det vid drift. Det är också 3/4-tum anslutningsdimension, 1-tum hade varit bättre för flödet. Kan vara olika standard på gängorna när det är från olika världsdelar.
 
J Josth skrev:
Din mätning med måttband stämmer bra. Ett 28 mm rör har 8,8 cm omkrets (alltså 9 cm) och 22 mm rör har omkrets 6,9 cm (7 cm).

Vågar inte säga något närmare om det kinesiska filtret men det är ju verkligen mycket billigare. Dock har det bara en avstängningsventil? Undrar hur man tömmer det vid drift. Det är också 3/4-tum anslutningsdimension, 1-tum hade varit bättre för flödet. Kan vara olika standard på gängorna när det är från olika världsdelar.
Hej och tack jag undrar vilken gängor passar 28 rör?. Jag rengörde filtret idag och det blev lite mindre magnetiter. Varför fastnar magnetiter på en sida av magneten.? Tack
 
Normalt har man en klämringskoppling till rör med övergång till den gänga det ska vara. Det här med rörgängor är tyvärr en vetenskap i sig och jag är ingen expert på det. Olika tillverkare kan ha sina egna gängmått så de ej går att skruva ihop som man tror. Till 28 mm rör kan man gärna ha rörkopplingar med gänga 1-tum, DN25.

Fint att magnetiten minskar. Hoppas det hjälper för att få värmepumpen att gå bättre. Var exakt magnetiten fastnar på magneten beror på hur magneten är konstruerad och var dess poler sitter.
 
J Josth skrev:
Normalt har man en klämringskoppling till rör med övergång till den gänga det ska vara. Det här med rörgängor är tyvärr en vetenskap i sig och jag är ingen expert på det. Olika tillverkare kan ha sina egna gängmått så de ej går att skruva ihop som man tror. Till 28 mm rör kan man gärna ha rörkopplingar med gänga 1-tum, DN25.

Fint att magnetiten minskar. Hoppas det hjälper för att få värmepumpen att gå bättre. Var exakt magnetiten fastnar på magneten beror på hur magneten är konstruerad och var dess poler sitter.
Hej jag fick en cirkulationspump ned posten idag och dem skavkomma byta den.Jag tycker märkligt att vp går nästan 90%på el patronen. Idag förbrukade vp 103 kw på elpatronen och 3kw på kompressorn. Jag sätta temperatureren på 19° och vi har 22° hemma. Jag rengör filtret dagligen och den minskar magnetiterna. Jag vet om det är bäst att sätt en filter där när dem ändå här och ficka cirkulationspump. !.tack
 
  • Förpackningsetikett för Wilo Yonos PICO cirkulationspump, tekniska specifikationer, QR-kod, tillverkat i Frankrike.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om pumpen sitter i VP så finns det ingen plats för ett filter, men går bra att sätta det utanför VP på ett rör som kommer i retur från element/golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.