Cirkulationspumpen gav förut 0,8 m3/h och när du ändrade inställning så blev det 1,0 m3/h. Enligt specifikationerna papperna ska golvvärmen ha 2217 kg/h, vilket är ungefär detsamma som 2,2 m3/h. 1 m3/h är lika med 1000 lit/h.
 
  • Dokument med teknisk data, tabeller, diagram, värmebehov, vattenflöde – delvis oläsligt och suddigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nannito skrev:
Hej och tack. Vad betyder larmet: förlåg volymflöde unde avfrosning ? Jag ska be firman fästa fläkten, fixa kondenseni utedelen, byta cirkulationspump , ställa rätt motoraxlen .Tack och önskar er en trevlig söndagskväll.
När utedelen ska avfrosta så måste den hämta värmevatten inifrån huset. Är det för litet flöde och för kallt värmevatten så kanske avfrostningarna misslyckas. Den larmar för att flödet av värmevatten är för lågt under avfrostningen. Den borde inte larma tycker jag men något är konstigt med värmesystemet. En kraftigare cirkulationspump bör hjälpa.
 
J Josth skrev:
När utedelen ska avfrosta så måste den hämta värmevatten inifrån huset. Är det för litet flöde och för kallt värmevatten så kanske avfrostningarna misslyckas. Den larmar för att flödet av värmevatten är för lågt under avfrostningen. Den borde inte larma tycker jag men något är konstigt med värmesystemet. En kraftigare cirkulationspump bör hjälpa.
Hej, VP går konstig nog på elpstronen hela tiden. Den har förbrukat ca 2000kw på 26 dagar.Är det cirkulationspumps fel?.tack
 
  • Diagram på mobilskärm visar energiförbrukning för värmepump med procentandelar och kWh-värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj! Väldigt konstigt men det är ju alldeles för mycket el-patronen som går! Du borde haft halva den elförbrukningen. Kan vara något med inställningarna i värmepumpen och det kan beror på avfrostningsproblem pga dåligt flöde. Du har tyvärr otur. Cirkulationspumpen borde vara tillräcklig när man tittar på specifikationerna men flödet blir alldeles för dåligt i verkligheten som man kan se på displayen. Kanske måste alla golvvärmeslingor i huset renspolas med hetvatten?? Kontrollera smutsfiltret noga.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Oj! Väldigt konstigt men det är ju alldeles för mycket el-patronen som går! Du borde haft halva den elförbrukningen. Kan vara något med inställningarna i värmepumpen och det kan beror på avfrostningsproblem pga dåligt flöde. Du har tyvärr otur. Cirkulationspumpen borde vara tillräcklig när man tittar på specifikationerna men flödet blir alldeles för dåligt i verkligen som man kan se på displayen. Kanske måste alla golvvärmeslingor i huset renspolas med hetvatten?? Kontrollera smutsfiltret noga.
Tack jag pratade med firman och dem påstod att cirkulationspump räcker till 4m3 men ev byta. De påstår det kan vara smutsig och luft i systemen. Jag frågade varför ni har inte spolat systemet innan installationen och varför har inte sagt det till oss tidigare .De säger det ingår inte i avtalet och om du vill beställa den nu och får betala. Jag kan inte öppna filtret för de monterats fel mot svarta ratten. De ska hitta någon för gräva ner kondensslangen på utedelen. Frånluftfläkten säger att något sitta lös och vi ska fixa det.
 
Nja cirkulationspumpen räcker till max 3,5 m3/h men bara om mottrycket är lågt ca 8 kPa. Enligt papperen ska mottrycket i din golvvärme vara 21 kPa och då ska cirkulationspumpen klara max ca 2,5 m3/h enligt specifikationerna: https://wilo.com/se/sv/Pumpar-och-p...59c97cc40159cb92f3c67a66TL4_range_description

Hoppas du kan få tag på någon av firmans bästa experter på golvvärme och värmepumpar. Vore mycket intressant om de kunde både spola och mäta mottrycket i slingorna. Dåligt av dem att montera smutsfiltret så att det inte går att komma åt.

Ska man gräva ner kondensvattnet till en stenkista så måste det vara på frostfitt djup, dvs relativt stor djup grop. Finns det kanske något stuprör på huset dit kondensvattnet kan dras?
 
J Josth skrev:
Nja cirkulationspumpen räcker till max 3,5 m3/h men bara om mottrycket är lågt ca 8 kPa. Enligt papperen ska mottrycket i din golvvärme vara 21 kPa och då ska cirkulationspumpen klara max ca 2,5 m3/h enligt specifikationerna: [länk]

Hoppas du kan få tag på någon av firmans bästa experter på golvvärme och värmepumpar. Vore mycket intressant om de kunde både spola och mäta mottrycket i slingorna. Dåligt av dem att montera smutsfiltret så att det inte går att komma åt.

Ska man gräva ner kondensvattnet till en stenkista så måste det vara på frostfitt djup, dvs relativt stor djup grop. Finns det kanske något stuprör på huset dit kondensvattnet kan dras?
Hej och tack. Dem kan spola om jag betala och jag har inte frågat vad kostar det.
Hur djupt måste dem gräva ner? Måste dem gräva en vattenslan med en varmstav?. Vp går fortfarande 100% på elpatron, dyr affär. Värmen i huset ligger mellan 18-19 g medan temperaturer i VP ställd på 21g.Tack
 
Hänger rakt ner till frostfritt jan det gå, men finns lite droppar kvar som kan rysa igen slangen. Bäst är med en värmekabel som läggs som en slinga i tråget och går ner till frostfritt. Finns färdiga i olika längder. Sen hur driften på den ska var är en annan sak. En del VP har att det går att koppla på. Den ska vara i drift vid avfrostning och kanske 10 min efter det. Lite lurigt att få till om inte VP har den funktionen.
 
De måste spola och felsöka ditt värmesystem och sådant arbete brukar ske på löpande räkning. Fel och slarv vid installationen såsom monteringen av smutsfiltret och cirkulationspumpen ska de rätta till utan att det kostar dig något. Behöver du en kraftigare cirkulationspump så får du betala mellanskillnaden.

Garanterat frostfritt djup i Stockholm är 1,5 m djupt men de flesta gräver nog inte riktigt så djupt utan drygt 1 m. Behövs ett smalt avloppsrör med frostskyddskabel i för att kondensvattnet inte ska frysa.

Trist att den mest använder elpatronen som det är nu. Hoppas firman kan komma till dig igen snart.
 
J Josth skrev:
De måste spola och felsöka ditt värmesystem och sådant arbete brukar ske på löpande räkning. Fel och slarv vid installationen såsom monteringen av smutsfiltret och cirkulationspumpen ska de rätta till utan att det kostar dig något. Behöver du en kraftigare cirkulationspump så får du betala mellanskillnaden.

Garanterat frostfritt djup i Stockholm är 1,5 m djupt men de flesta gräver nog inte riktigt så djupt utan drygt 1 m. Behövs ett smalt avloppsrör med frostskyddskabel i för att kondensvattnet inte ska frysa.

Trist att den mest använder elpatronen som det är nu. Hoppas firman kan komma till dig igen snart.
Hej, tack snälla ni. Jag undrar hur tryckspolas systemet. Är det skadlig för VP om man spolasystemet.?. När det gäller cirkulationspump, är det inte deras skyldighet att leverera rätt pump till oss? Tack
 
Vanligast är att man kopplar långa slangar till golvvärmefördelarna och sedan stänger av de övriga slingorna och bara spolar en slinga i taget sedan stänger den och öppnar nästa osv. Då stänger man av värmepumpen med avstängningsventiler men sedan kan man spola värmepumpen också med lite försiktigt tryck. All smuts och luftbubblor ska bort ur värmesystemet så fungerar det bäst.

Om man tittar i specifikationerna och i dina papper så ska faktiskt den cirkulationspump du redan har fått precis räcka till. Då kan det vara svårt att säga att VVS-firman gjort något direkt fel. Men jag misstänker att mottrycket i husets värmesystem är högre än det som står i dina papper så du kommer att behöva en "25/1-8"-pump även efter renspolningen. Däremot har ju VVS-firman monterat cirkulationspumpen i ett felaktigt läge och inte följt tillverkarens (Wilo) instruktioner och det ska de ordna utan att det kostar något extra.
 
J Josth skrev:
Vanligast är att man kopplar långa slangar till golvvärmefördelarna och sedan stänger av de övriga slingorna och bara spolar en slinga i taget sedan stänger den och öppnar nästa osv. Då stänger man av värmepumpen med avstängningsventiler men sedan kan man spola värmepumpen också med lite försiktigt tryck. All smuts och luftbubblor ska bort ur värmesystemet så fungerar det bäst.

Om man tittar i specifikationerna och i dina papper så ska faktiskt den cirkulationspump du redan har fått precis räcka till. Då kan det vara svårt att säga att VVS-firman gjort något direkt fel. Men jag misstänker att mottrycket i husets värmesystem är högre än det som står i dina papper så du kommer att behöva en "25/1-8"-pump även efter renspolningen. Däremot har ju VVS-firman monterat cirkulationspumpen i ett felaktigt läge och inte följt tillverkarens (Wilo) instruktioner och det ska de ordna utan att det kostar något extra.
Hej, firman var här idag och fixade tillfälligt varntröret till utedelen och de ska gräva den under våren. Fläkten höjde den från två till tre då försvann en stor del av ojudet . Han ska fundera på cirkulationspumpensbyta eller inte .Han trodde att den ska räcka men han ske se. Han luftade också sv VP och vred till rätta på filtret . Han tog ut filtret som var fullt med megentter och rensade den och filtret blev full igen efter en timma. Han sa antingen du sätta upp en stor filter eller spola hela systemet. Han sade att man kan spol först och sätta upp en filter sedan. Han trodde att elpatronen komma och användas oftare nu fram till spolningen och han trodde att smuts av magneterna fastnade i utedelen och därför larmar om avfrosning. Han sade spolning är dyr ca 4000kr.. Tack
 
Hej! Fint att firman kom idag igen. Bra att de verkligen sätter sig in i ditt värmesystem och äntligen försöker hitta felen. Konstigt att det finns så mycket magnetit eftersom du har väl inte järnrör i värmesystemet utan mest golvvärmeslangar i plast(?) Däremot kan det ju vara mycket smuts. Jag tycker absolut du ska spola hela värmesystemet nu inklusive den nya värmepumpen. Eftersom smutsfiltret blev fullt på bara en timme så är det illa och mycket smutsigt värmevatten.
 
J Josth skrev:
Hej! Fint att firman kom idag igen. Bra att de verkligen sätter sig in i ditt värmesystem och äntligen försöker hitta felen. Konstigt att det finns så mycket magnetit eftersom du har väl inte järnrör i värmesystemet utan mest golvvärmeslangar i plast(?) Däremot kan det ju vara mycket smuts. Jag tycker absolut du ska spola hela värmesystemet nu inklusive den nya värmepumpen. Eftersom smutsfiltret blev fullt på bara en timme så är det illa och mycket smutsigt värmevatten.
Hej och tack för ditt ovärdigt hjälpen. Jag ska be dem spola golvvär och Vp. Du kan se på bilden hur mycket magnetiter fastade efter en timma. Tack
 
  • Öppnad bläckflaska på en tygduk med små bläckdroppar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nannito skrev:
Hej och tack för ditt ovärdigt hjälpen. Jag ska be dem spola golvvär och Vp. Du kan se på bilden hur mycket magnetiter fastade efter en timma. Tack
Hej, det är konstig att varmvattnet står på 38° sedan två timmar. Han tyckte lite ofin med alla salladar och rördragningar. Han tyckte vi ska installera en givare hemma. Är det viktig med en givare och funktion har den,?. Kompressorn kom i gång nu och hoppas ska minska användandet av elpatronen enligt bilden.
Har VP fått skada av magnetiterna?Tack
 
  • Skärmavbild av en energiförbrukningsdiagram för en värmepump, visar använt kilowattimmar (kWh) över tiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.