Maria T
Efter ett besök på Nobel Prize museum och utställningen som handlar om svampar (bra tips för höstlovet med lite större barn/tonåringar https://nobelprizemuseum.se/fungi-svampar-i-konst-och-vetenskap/ ) så gick jag med sällskap i ett snålblåsigt Gamla stan - +4 känns som +1 - för att hitta något som inte helt känns som en turistfälla.
Det blev ett återbesök på Sundbergs café som verkar vara något av en institution. Populärt, prillig inredning och lite trångt men så mycket bättre än Espresso House (självklart) och Gråmunken som jag tycker blivit sunkigt.
En mycket god räksmörgås på rågbröd och gott kaffe för 200 spänn, bra pris för ett café mitt i smeten. Bordsgrannarna åt cheesecake med hallon samt cheesecake med passionsfrukt och en stor kanelbulle, de var också nöjda (snackade lite, de var från London).
En tallrik med räkor, lök, citron, dill, och tomat. Bakgrunden visar en kopp kaffe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taklampa, kristallkrona, målade porträtt, färgglatt fönster, takrosett, ombonad interiör, varma toner, klassisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelstadens kullerstensgata, historiska färgglada byggnader, uteservering, bänk, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.facebook.com/p/Sundbergs-Konditori-100054597738009/
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Nästa tips, och nu är det brådis om ni vill besöka i år eftersom de stänger för säsongen på söndag.
Svindersviks café https://www.svindersviksbrygghus.se/ ett ställe som jag hittade till för kanske 18 år sen och återvänder till - lika mysigt oavsett årstid då det går att sitta utomhus och blicka över vattnet. Men mysigast är ändå inomhus tycker jag. I helgen är det loppis också.

Då vår smörgåsbeställning dröjde, så gick jag och påminde efter 20 minuter och förutom flera genuina ursäkter så fick vi välja valfritt bakverk så nu har vi en enorm blåbärsbulle och äppelkaka med vaniljsås att njuta av. Goodwill som bäst, många plus för det.

Salami-och-Brie-smörgås och en vanlig kaffe, smakade hur gott som helst när den väl serverades.
Ett mysigt, brunrött trähus med caféskylt, uteplatser, nära vatten, och höstligt gräs under disigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaféinteriör med tavla av lunchmeny, bakverk under glaskupa, ljus och blomma i vas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smörgås med salami, ost, syltad lök på blåvit tallrik, vatten, kaffe, en suddig person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvåningsbricka med nötter, duk, spegel, staplade glas och vitmålade väggar inuti ett mysigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maria T
Har tipsat om Ösmo plantshop tidigare - https://www.osmoplantshop.se/cafeet - och jag var där förra helgen och åt den där ljuvliga mackan Franciscano (stavar jag ens rätt nu?) som jag tipsat om tidigare men misslyckades att fota:
Ett smörgås med brieost, valnötter, sallad, macka på en tallrik, kaffe i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett nygräddat bröd, "smörat" med nån bredbar ost, sallad tomat och stoooora skivor Brieost med honung och valnötter. Galet gott!

Edit.Jag slurpar tydligen när jag dricker varmt kaffe.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Maria T
Trotsat höstvädret, Allhelgona-helgs-fika nummer ett.

Dalarö bageri https://www.dalarobageri.se/ - ett bageri som jag växte upp med, något jag känner igen trots att det inte är likadant nu som då. Som barn cyklade jag dit och köpte en limpa och två mazariner till mina föräldrar, överblivna slantar användes till smågodis i Ullbritts kiosk.
Många ägare senare men bageriet finns kvar på samma plats (trots att det en gång brann ner till grunden).

Morgonfika med ett ostfralla som jag glömde fota innan jag bet i det, så j**la gott! Efter macka och kaffe redo att besöka kyrkogården och snygga till lite för de som inte längre är med mig.

Cafédisken full med bakverk, drycker, och smårätter; kylskåp presenterar en mängd olika godsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glaskyl med olika bakverk, tårtor och desserter, synligt konditorikök i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaféinteriör med bakverk bakom glasdisk, svarta tavlor med meny, trästolar och modern belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frukostmacka med gurka och ost på grovt bröd, mysig stämning med tänd ljus och vattenkanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysigt caféhörn med fönster, tavla av fisk, kuddar, bord och stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gravsten omgiven av höstlöv, blommor och en tänd lykta på en kyrkogård. Lugn, höstig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Ännu värre väder idag, Allhelgona-helgs-fika nummer två. Tacksam ändå att det inte snöar...

Grillad smörgås med chèvre, valnötter och honung med en jättegod liten sallad till. Kaptensstugan på Lidingö https://www.facebook.com/Kaptensstugan ett gammalt torp mellan kyrkan och viken, ingen ventilation att tala om och utsikten störs av en ful kraftledning men så charmigt och så gott! Mitt tips, välj en annan årstid att besöka så det går att sitta utomhus.
Fina promenadvägar, gott om parkeringsplatser.
Mysigt caféinteriör med kakor, tårtor, drycker och handskrivna prisetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Café interiör med meny på svarta tavlor, neonskylt, fågelmönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mysig fikastund med rostat bröd, sallad, kaffe och ljus i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart skylt med vit text, gullig teckning, suddig bakgrund, inomhus, bostadsmiljö, mysig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höstvy med elledningar, bil, gångare och sjö under mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Lite stiltje på fikafronten, men idag kan jag tipsa om ett väldigt gulligt ställe som jag åkte förbi i somras och tänkte "dit måste jag åka och fika" - Grindstugans Bageri & Café i Tollare, Nacka. https://grindstugantollare.se/

Jag åt en Brie-Salami-fralla och herre jissus, som min mormor skulle sagt, frallorna är jättestora och väldigt goda, jag valde "morotsfrallan" som sig bör var lite lätt orange inuti och saftig. En god kopp vanligt bryggkaffe med havremjölk till det, och pratstund vid omaka bord i caféets övervåning gjorde min onsdag till en onsdag med +++.
Köpte med tre frallor för kommande helgfrukost.
Liten mysig stuga med trånga utrymmen men plats för många ändå, och utebord när varmare säsong kommer.
Kan bli en ny favorit som jag önskar fler kan gilla.

Röd stuga med snö, snöskyffel, krans och uteplats under en vinterhimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett smörgås med salami, paprika och sallad, kaffe i mugg, ljus på mönstrad duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart menytavla med maträtter och priser, hyacintknoppar framtill på en trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaféinteriör med displayer av bakverk och drycker, mysig atmosfär, vit inredning och trähyllor, plantor framtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dekorerad julgran med ljusslingor, kulor och girlanger i ett hemligt vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Åker man längs 68:an genom nordöstra Västmanland rekommenderar jag att man svänger av riksvägen och gör ett besök på Elsa Andersons Konditori i Norberg.
Gul byggnad, "Elsa Andersons konditori" skylt, cykel, snö, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fika bord med kaffe, wienerbröd, tårta, tekanna, konditori servett, gult duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gott kaffe och gott tilltugg i trevlig miljö.
Gammaldags inredd matsal med trästolar, tavlor, öppen spis och personer som umgås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Keiller Keiller skrev:
- Elsa Andersons Konditori i Norberg.
Keiller Keiller skrev:
Åker man längs 68:an genom nordöstra Västmanland rekommenderar jag att man svänger av riksvägen och gör ett besök på Elsa Andersons Konditori i Norberg.
[bild]
[bild]
Gott kaffe och gott tilltugg i trevlig miljö.
[bild]
Lägger till i min (långa) fik-jag-vill-besöka-lista både för exteriören och fotot på de smarriga bakverken.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Café Tranan i Tranås har goda räksmörgåsar.
Fika med räkmacka och kaffe, serveras på vitt fat på rödbordklädd bord framför soffhörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Skylt med "BERNARDS KONDITORI", svensk flagga, tegelfasad, hörnbyggnad, gatunamn "Kyrkogatan 12."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bernards i Jönköping hade också gott kaffe men frallan jag fick var inte så hävlig.
Kaféinteriör med kopp, tårta, blomvas med svensk flagga, sittplatser och mjuk belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast det var ju en söndag och då är det inte många fik som har färska grejer. Trevlig lokal var det i alla fall.
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Keiller Keiller skrev:
Café Tranan i Tranås har goda räksmörgåsar.
[bild]
Listar den också för jag gillar räksmörgåsar!
 
Keiller Keiller skrev:
Åker man längs 68:an genom nordöstra Västmanland rekommenderar jag att man svänger av riksvägen och gör ett besök på Elsa Andersons Konditori i Norberg.
[bild]
[bild]
Gott kaffe och gott tilltugg i trevlig miljö.
[bild]
Var dit för första gången i början av hösten, bor för nära förmodligen.
Instämmer i allt du skriver. 👌
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Var dit för första gången i början av hösten, bor för nära förmodligen.
Instämmer i allt du skriver. 👌
Mina foton från Elsas är från 2018, nåt halvår efter nyöppningen efter att det gamla konditoriet från 1916 brann ner. Brukar åka dit ibland och fika, är bara åtta mil dit 🙂
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Kom på att jag inte rapporterat senaste fikabesöket 🙈.

Mr. Cake i Göteborg vid stenpiren har mycket gott, saffransbullen var så god att den tyvärr försvann innan jag hann ta en bild 😂.

Ett skivat lager-tårta och kaffe på ett fat i en café-miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Mina foton från Elsas är från 2018, nåt halvår efter nyöppningen efter att det gamla konditoriet från 1916 brann ner. Brukar åka dit ibland och fika, är bara åtta mil dit 🙂
Inte så mycket längre än våra 65km.
Kommer lätt styra kosan dit igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.