Är det normalt att hantverkare tar full timdebitering för den tid dom sitter i bil på väg till arbet

  • Ja

    515 Röster 72,6%
  • Nej

    194 Röster 27,4%
  • Antal röster
    709
A AG A skrev:
Och jag säljer "sådana som säljer it-experter"
Så jag har ännu bättre koll😅
You wish.


:)
 
  • Haha
AG A
  • Laddar…
jobbar för ett av Sveriges största byggföretag, vi får ej betalt för någon tid i bilen till och från byggarbetsplatsen. Så varför ska hantverkarna ha det?
 
  • Gilla
Diim och 3 till
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
Och jag säljer "it-experter" sedan 25 år så jag känner mig också rätt bekant med principerna.
Ja, då har vi koll båda två. Jag har mer än 30 års erfarenhet av detta.
 
C
H HEM2121 skrev:
Sen är ju deras timdebitering mångdubbel än en hantverkare iochförsig om man är IT expert.
Det skall vara en riktig j-vla rockstjärna till IT-expert som debiterar mångdubbelt mot en hantverkare idag.
Eller en ovanligt billig hantverkare...
 
  • Gilla
mbj79 och 3 till
  • Laddar…
H
C cpalm skrev:
Det skall vara en riktig j-vla rockstjärna till IT-expert som debiterar mångdubbelt mot en hantverkare idag.
Eller en ovanligt billig hantverkare...
De ligger högt i pris, nästan skrattretande högt men det ligger mycket tid och jobb bakom alla certifikat. Vet ju vad min son kostar per timme, inget som jag skulle ha råd med. Kan heller inte få hjälp gratis om det strular här för de pratar ett språk som bara de insatta förstår.😂 Som tur kan man åtgärda de vanligaste felen själv.
 
Redigerat:
G Ganescha skrev:
jobbar för ett av Sveriges största byggföretag, vi får ej betalt för någon tid i bilen till och från byggarbetsplatsen. Så varför ska hantverkarna ha det?
Därför att då räknas din byggarbetplats som startplats för jobbdagen. Viktigt att skilja på det.
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
C
H HEM2121 skrev:
De ligger högt i pris, nästan skrattretande högt men det ligger mycket tid och jobb bakom alla certifikat.
Pratar du om hantverkaren eller IT-experten nu? 😄

Snittpriset för en IT-konsult torde ligga runt en tusenlapp per timme + moms = 1 250 ink. moms.
Hantverkare runt sexhundringen. Så ungefär dubbelt skulle jag vilja säga är ett mer realistiskt påstående.
 
H
C cpalm skrev:
Pratar du om hantverkaren eller IT-experten nu? 😄

Snittpriset för en IT-konsult torde ligga runt en tusenlapp per timme + moms = 1 250 ink. moms.
Hantverkare runt sexhundringen. Så ungefär dubbelt skulle jag vilja säga är ett mer realistiskt påstående.
Pratar om It experter. Nej, för hans arbete mot kund tar företaget mellan 4000-6000/timma.
 
C
H HEM2121 skrev:
Nej, för hans arbete mot kund tar företaget mellan 4000-6000/timma.
Det är extremt unikt kan jag säga. Helt klart på internationell rockstjärnenivå. Så det kan du knappast använda som referens.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
H
C cpalm skrev:
Det är extremt unikt kan jag säga. Helt klart på internationell rockstjärnenivå. Så det kan du knappast använda som referens.
Så, kan det vara. Men de de ligger generellt högt, sen är det väl skillnad om IT-konsulter jobbar med privatpersoner med felsökning, dvs. ”lättare” problem som ska åtgärdas. Du behöver inte gå igenom hela systemets strängar för att hitta fel att åtgärda och ändra/anpassa till kund.
 
C
H HEM2121 skrev:
Men de de ligger generellt högt, sen är det väl skillnad om IT-konsulter jobbar med privatpersoner med felsökning
Jag skulle inte vilja påstå att 1 250 kr/tim är så där jättehögt. Snarare rätt lågt då det generellt är väldigt kvalificerade tjänster och priset är "all inclusive". Och då pratar jag inte om någon PC-tekniker som åker hem till privatpersoner och hjälper dem med sin dator. Det är inte en IT-konsult i min värld.

Där ligger arvodet snarare runt 900 - 1 000 kr i timmen (ink moms). Och där tillkommer väl generellt ersättning för resor och sånt. Men det är också en "bransch" som kunnat lyfta sina arvoden rejält till följd av RUT-avdraget.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Det är normalt. Traditionen är att all tid som inte är fritid hemma med familjen ska på något fördelas ut på de kunder som hantverkaren för tillfället arbetar hos. Enligt devisen "vem annars ska betala för...".

Detta kompenseras med låga timpriser.
Hej! Tack för ditt svar. Angående din sista mening: Jag kan tycka att ett timpris på 550 kr före moms, bör betala en 24-årig hantverkare med god marginal. Det bör finnas utrymme för ställtider i den kalkylen.
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Inte det minsta lustigt. Hantverkare har ju en arbetsplats där dom är anställda, dvs den fysiska platsen för företaget, och sedan en annan plats där dom utför jobbet. Säg att en snickare börjar kl 7, då ska han infinna sig på företaget där han är anställd kl 7, och dit har han ju fått åka på sin fritid. Efter kl 7 åker han till platsen där arbetet ska utföras, och då ska han ju ha betalt för den restiden. Sen kan man ju avtala bort den biten att han åker till företaget om han inte behöver, men då utgår han ju från hemmet och då börjar arbetstiden ticka när han åker hemifrån. Svårare än så är det inte.
Ska man inte separera den här frågan från vad som gäller mellan arbetsgivare och anställd? Min ursprungliga fråga baseras på att jag tycker att det i timpriset som företaget debiterar (där den anställde får sin lön ifrån) måste finnas marginaler för just transport, men även utbildning, sjukfrånvaro och obelagd tid. Men visst, man kan vända och vrida på detta på många sätt .....
 
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
H
H HEM2121 skrev:
Resor till och från arbetet gör de flesta människor på sin fritid. Det är lite lustigt att just hantverkare ska ha timpeng för sina resor till kunden speciellt om hantverkaren skall vara på samma plats under flera dagar. Sen förstår jag att om hantverkare besöker flera kunder per dag att man måste ta betalt för restiden.
R Rejäl skrev:
Men det gör alla hantverkare som jobbar på fasta arbetsplatser de allra flesta, då betalar bara arbetsgivaren en milersättning…som inte debiteras kund…
Men har man en servicebil och åker med den till kund samt använder denna till att hämta material så är det självklart att hen ska ha betalt för detta…
Ett aber är att om de bara behöver en hammare och en vanlig handsåg så debiterar de för servicebilen.
 
R
H HEM2121 skrev:
Ett aber är att om de bara behöver en hammare och en vanlig handsåg så debiterar de för servicebilen.
Men sågar man något och dessutom använder hammaren så behövs det säkerligen något att fästa det med…
Men det är en annan fråga än om hantverkaren ska ha betalt för att åka till kunden…
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Därför att då räknas din byggarbetplats som startplats för jobbdagen. Viktigt att skilja på det.
Men borde det ej vara samma för hantverkare? Arbetsplatsen är ju hos kunden, skillnaden är?
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.