tommib
Ja, du får jobba dig vidare från dimmern. Det finns inget säkert sätt att mäta sig till det, du måste visuellt inspektera hela installationen och verifiera hur det är kopplat.
 
Köpte ett ojordat uttag till taket men den har bara två poler, hur gör jag med den kabeln från taket som jag inte ansluter till uttaget?
 
  • En hand håller en vit elkontakt med tre hål. Bakgrunden är suddig med inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en demonterad ljuskontakt mot en vit bakgrund; elledningar och väggkontakt syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gurkmannen
  • Laddar…
Jag är inte den som tycker att man behöver ringa en elektriker så fort någonting ska göras (exempelvis sätta upp en ny lampa). Men i det här fallet tycker jag faktiskt att du borde ringa ut en riktig elektriker som kan hjälpa dig med detta. Om inte annat så är det bra att låta honom/henne kolla på anläggningens status rent generellt och fixa problemet med jordade och ojordade uttag i samma rum.
 
Fairlane
Om det är ojordat så är det förmodligen som etompau säger så att du har krontändning, dvs du har två tändtrådar och en nolla. Du bör du också ha två strömbrytare.
Om det är så att du har krontändning så kan du sätta ett uttag som det etompau länkar till eller så parkerar du den ena tändtråden säkert.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.