H Holmes1 skrev:
Hej,
Ber allra ödmjukast om er hjälp här.
Har ganska nyligen installerat en Heru200 och håller på att lära mig Home assistant.
Har än så länge bara lagt till enheter som det finns färdiga integrationer för och jobbat med Home Assistants vanliga UI.
Efter att ha plöjt hela denna tråd provade jag att installera HACS och köra denna användarskapade integration;
[länk]
Har lyckats ställa in aggregatet att ta emot modbus över tcpip och lyckas nu styra det via HA.
Har byggt scenarion för hemma och borta som jag triggar via larmsystemet och då låter aggregatet gå ned i borta-läge resp startar upp det fullt igen.

Men kom snabbt till insikten att jag a) Inte har koll på vad jag håller på med
och b) kör någon annan kod som jag inte riktigt har koll på.
Det är ju lite läskigt eftersom integrationen också innehåller en massa kommandon för nattkylning, elvärme osv.

Frågor:
Vad skiljer ovan integration från den kod som tex Spuuns och kotoma delar med sig av i tråden?
Bara en annan författare som gjort ungefär samma sak eller är det helt olika sätt att integrera aggregatet i HA?

Tips för att undvika att göra bort sig med kodandet?
Förstår hur aggregatet funkar, men inte programmeringsspråken.


Jag är idel öra!
Jag rekommenderar varmt integrationen. I och med att den numera existerar så skulle jag säga att det inte finns något skäl till att köra något annat. Om någon här kör gamla handjagade skript och vill byta men saknar nån funktionalitet, säg till mig här så kan jag säkert lägga in det.

Jag körde handpulad modbus (kopierat från snippets i den här tråden) innan, men sen nån vecka tillbaka fick jag in en fix där som la till stäng på/stäng av i integrationen, vilket var den sista funktionaliteten som saknades där jfrt med min handpulade konfiguration.

Och vad gäller säkerheten: Om det är nån tröst så är jag en erfaren pythonutvecklare och har inte hittat några konstigheter i Toringers kod. Men det är klart, litar man inte på en främling på nätet kanske man inte litar på någon annan. ;-)
 
Hej!

Jag är nybörjare när det kommer till HA och har lyckats installerat Toringers integration, men förstår nog inte riktigt vad jag behöver göra härnäst för att kunna ansluta till min heru-enhet. Jag har självklart anslutit enheten med ethernet (nja, det blev en ethernet<->wifi-brygga eftersom att den är på vinden) och slagit på modbus tcp (port 502). Jag har testat att ansluta med telnet till enheten på porten och den svarar så det verkar ju vara OK så långt.

Jag misstänker att jag behöver någon typ av konfigurations-fil, där jag ställer in bl.a. IP-adress, port, heru-modell(?) etc. samt vilka sensorer jag vill lyssna på? Dokumentationen på toringers github nämner dock inget om detta så jag är osäker på om jag är rätt ute ens. Så här ser det ut på min HA sida för HERU:
Mörkt användargränssnitt för en programvara med sektioner för serviceinfo, konfiguration och loggbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan jag ju inte göra så mycket mer känns det som i alla fall.

Är det någon som har en konfigurations-fil som man kan utgå från eller kan peka mig i rätt riktning för att komma vidare?
 
hi, (sorry my Swedish is not so good yet)

I have an old Heru 100 t ec but the remote does not have the modbus option.
My question is: would it work if I plug a modbus to wifi module into the ventilation system or the expensive modbus remote is required to activate the modbus port?

Thank you,

Pierre
 
P pierrevr skrev:
hi, (sorry my Swedish is not so good yet)

I have an old Heru 100 t ec but the remote does not have the modbus option.
My question is: would it work if I plug a modbus to wifi module into the ventilation system or the expensive modbus remote is required to activate the modbus port?

Thank you,

Pierre
Hi,

It looks like you will need the remote with Modbus (according to https://fsp.ostberg.com/products/front/products/download_document/9384/3623/fjarrkontroll-med-modbus) as the Modbus is disabled by default. I guessed that you have the older version of Heru 100 T EC that is not shipped with the touch display.

Good luck,
 
C christian-nils skrev:
Hi,

It looks like you will need the remote with Modbus (according to [länk] ) as the Modbus is disabled by default. I guessed that you have the older version of Heru 100 T EC that is not shipped with the touch display.

good luck,
Thank you for your answer!

If anyone has a modbus remote to lend around Uppsala that would be awesome!

/Pierre
 
Jag löste mitt problem genom att installera om integrationen och fick då upp en dialog för att göra inställningarna (IP och port). Jag måste ha klickat bort den första gången jag installerade utan att komma ihåg det. Nu fungerar det som det ska 👍
 
  • Gilla
christian-nils
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.