kisumisu
P Paxman skrev:
För mig är det konstigt att många försvarar OIs "nätavgift" med motiveringen att det är så det fungerar med elnätet, som om det skulle vara ett eftersträvansvärt system.

Elnätsavgiften är starkt kritiserad eftersom det handlar om geografiska monopol. Slutkund är helt maktlös eftersom det inte är möjligt att byta nätleverantör, vilket gör att nätägaren i princip kan höja priserna helt godtyckligt. Precis samma system som för fibernät alltså.

Men ett dåligt system kan inte motiveras av att det finns ett likadant dåligt system inom en annan bransch.

Ett bättre system är det som varit hittills för fibernätsavgiften, alltså att nätägaren tar betalt av tjänsteleverantörerna. Då lyfts nätavgiften in i en konkurrensmarknad där aktörerna måste tävla om slutkunderna. En tjänstleverantör kan t ex locka kunder genom att "bjuda" på fibernätskostnaden. Detta skulle också innebära att fiberleverantören hindras från att höja avgiften godtyckligt eftersom det blir viktigt för dem att tjänsteleverantörerna vill använda nätet. Då blir det en förhandling mellan nätägaren och stora aktörer med muskler som enskilda slutkunder saknar.

För er som tycker att transparens är viktigt så är det ju inte svårare än att det lagstadgas att tjänsteleverantörerna ska redovisa fiberavgiften de betalar till nätägaren i sina slutkundsfakturor.
Håller med!

Ironiskt när man jämför med just elnät. De näststörsta bovarna efter bankerna!

Snart blir det väl även årsavgift på fiber!

Men det ska väl bovas nu när 5G har kommit och kommer. Så vi inte hamnar där fast telefoni hamnade. Själv tog jag för övrigt aldrig ADSL pga höga nätavgifter. Fick den tiden även bättre hastighet med 3G.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Snart blir det väl även årsavgift på fiber!
Du tillhör alltså de som tror att fibernätet är gratis att driva?
 
kisumisu
useless useless skrev:
Du tillhör alltså de som tror att fibernätet är gratis att driva?
Tycker inte det är gratis när jag har ett abb som kostar närmare 500kr månad. Men skulle aldrig vilja låsa mig att jag resten av livet ska betala nån nätavgift för nån tjänst jag kanske inte använder i framtiden.

Skärmdump av erbjudanden på bredbandstjänster med olika hastigheter och kampanjpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärm med två telefonabonnemangserbjudanden, kampanjpriser, fördelar listade, knapp för mer information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar redan nu vad göra 🤔
 
  • Gilla
bassebus och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag håller med dig på många punkter.
Nätavgiften kommer troligvis inte att bli lägre, allting blir dyrare här i samhället.
Sedan så har jag stora tveksamheter kring hur driftsäkert nätet kommer att vara, med tanke på hur förläggningen ser ut här uppe hos oss?
Och nu har 5G kommit, så jag har egentligen inte ett reellt behov av en fiberuppkoppling, men har ju signerat avtalet.
Men däremot så tycker jag att nätavgiften ska vara tydlig och separerad på fakturan.
Just nu vet du ju inte vad du betalar i nätavgift, eller hur?
Och det finns ingen som kan göra en kalkyl som baserar sig på att hela affärsomdellen för förläggning och drift av ett nät tas ut som en engångsavgift, för vilken teknisk livslängd ska det baseras på?
10år, 30år, 50år......och hur mycket ska man beräkna denna avgift till, och vilken kund vill betala denna kostnad rakt av?
Idag har du betalat för en förläggningskostnad, och troligvis inte ens det, eftersom den är bidragsfinansierad.
Därutöver ska någon sköta om nätet, och det kostar pengar även om det inte händer någonting oförutsett.
Nätoperatören måste i alla fall ha en organisation på något sätt som tar hand om driftfrågor, och någon som löser felavhjälpning.
I mitt avtal så ska man höra av sig till tjänsteleverantören när man upplever att någonting är fel, men dom i sin tur måste ta det med nätägaren om dom inte har felet på sin sida.

Men liksom att nätavgiften är reglerad på elnätet, så kanske vi kommer dit när det gäller fibernätet.
Men då måste ju fibernätets ägare tvingas att tydliggöra vad som är nätavgift.
Annars kommer vi att spekulera i skäligheten i evigheter, för det kommer som sagt var knappast att bli billigare i framtiden.
Jag håller med. Hela affärsmodellen är smutsig. Jag har frågat både OI och 3 olika bredbandsleverantörer om vad OI tar i avgift från leverantörerna, men alla skyllker på "avtalssekretess" och vill inte avslöja några detaljer.

Där jag har sommarhus så driftar vi nätet själva, där ligger avgiften på 100:-/mån per hushåll och har så gjort i 4 år hittils.
Nackdelen med det upplägget är att alla betalar avgift oavsett om man använder uppkopplingen eller inte, men det var tvungen att bli så eftersom det skulle bli alldeles för komplext att beräkna en "rörlig" avgitt baserat på varje tidpunkts antal inkopplade anslutningar.

useless useless skrev:
Du tillhör alltså de som tror att fibernätet är gratis att driva?
Förstår inte hur många gånger man ska behöva förklara det här. När jag betalar 500:- i månaden till Telia för 250 Mbit så betalar dom säkert 50% av det till Open Infra. Det är så det har fungerat sen jag fick min första fiberanslutning år 2000.
Men nu, 23 år senare, så har Open Infra insett att dom antingen har fel i sin affärsmodell (tough luck fuckers!) eller så har dom blivit giriga och vill ha in mer deg så VD:n kan köpa en ny Bentley, och därför så har dom suttit på ett brainstorm-möte där någon tillslut kom på att "ja men va fan, kunderna är säkert dumma, dom kommer lätt gå på att vi nu hittar på en ny avgift som heter <drift och underhåll>". Jag tror det är 7 år sedan fibern installerades i fastigheten här, hur har drift och underhåll i så fall bekostats hittils?

Och jag skriver det återigen för tydlighet: Tidigare i år fick vi ökade priser på bredband. När jag ringer operatörerna och frågar så säger dom att det beror på att _open infra_ har höjt sina avgifter.
Mao så försökte alltså Open Infra ge mig en dubbel avgiftsökning i år, både via min bredbandslverantör och sen genom att slänga på en "underhållsavgift".

Dom får lixom välja antingen eller. Antingen har dom en drift&underhållsavgift som dom öppet redovisar till mig som kund, och sen betalar jag -ingenting- via min bredbandsleverantör.

Eller så får dom ha det "avgiftsfritt" till mig och sen ta ut det hela via bredbandsleverantören istället.

Men dom kan inte stå där och försöka hävda att "det är dyrt att drifta nät" och sen försöka doffa mig med avgifter från alla håll.

För min del får Open Infra gärna ta ut en miljon i månaden av kunderna i drift&underhållsavgift, men då får dom göra det _i samma jävla avtal_ man skriver på när man signar upp sig på installationen. Det fula här är alltså att dom kommer och slänger på avgifter i efterhand, och alternativet är att dom stänger av uppkopplingen man betalat allt från vad vet jag, 15-30kkr för att installera. Det är maffiametoder.


useless useless skrev:
Det stod väl även i ursprungskontraket att OpenInfra har rätt att ändra villkoren och att kunden har rätt "att utan ersättningsskyldighet frånträda Avtalet i förtid genom meddelande härom till Leverantören inom trettio (30) dagar från det att förändringen meddelades" ? (punkt 15 i allmänna vilkoren)Visst kan man ha synpunkter på OpenIfras agerande, men tyvärr har dom (precis som många andra) skapat sig utrymme i villkoren för att göra som dom vill. Att folk sen blir sura för att dom inte har läst eller förstått villkoren är inte samma sak som att OI har gjort fel.
Nej, i dom äldre avtalen gjorde det inte det. Jag vill minnas att brytpunkten gick 2017. Som tur är så är vår fastighet installerad innan dess och dom fick pudla och stryka avgiften hos oss.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det stod väl även i ursprungskontraket att OpenInfra har rätt att ändra villkoren och att kunden har rätt "att utan ersättningsskyldighet frånträda Avtalet i förtid genom meddelande härom till Leverantören inom trettio (30) dagar från det att förändringen meddelades" ? (punkt 15 i allmänna vilkoren)

Visst kan man ha synpunkter på OpenIfras agerande, men tyvärr har dom (precis som många andra) skapat sig utrymme i villkoren för att göra som dom vill. Att folk sen blir sura för att dom inte har läst eller förstått villkoren är inte samma sak som att OI har gjort fel.
Det är väl just agerandet, som är uselt och inte juridiken?
Tänk dig ett erbjudande från t.ex. Volvo : " Köp nu och få fri service, så länge du äger bilen" och sedan mer undanskymt " avtalet kan ändras och du kan kostnadsfritt lämna tillbaka bilen om du inte godtar ett nytt avtal."
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tänk dig ett erbjudande från t.ex. Volvo : " Köp nu och få fri service, så länge du äger bilen" och sedan mer undanskymt " avtalet kan ändras och du kan kostnadsfritt lämna tillbaka bilen om du inte godtar ett nytt avtal."
Du menar det där finstilta som finns i alla avtal?
 
C
Hannuse Hannuse skrev:
Men det jag också reagerar på är att det finns en tro från vissa håll att det inte skulle finnas någon avgift för nätet, eftersom man har betalat det en gång (anslutningsavgiften).
Det är ju så det framstår för slutkunden, så det är väl i och för sig inte så konstigt att man tror det.

Det är en extremt väletablerad praxis att nätet finansieras genom att tjänsteleverantören betalar fiberhyra. Fördelen är att tjänsteleverantörerna förmodligen är oändligt mycket bättre än den enskilde på att sätta press på nätägarna. Synd bara att de är så "hemliga" gentemot slutkunden med vad det kostar. Känns som att en god transparens även skulle ligga i tjänsteleverantörernas intresse.

En avgörande skillnad här är så klart vem som betalar för en vilande fiber. Det är det som ställer det hela lite på sin spets, och det var väl där man först ville ha betalt?
 
  • Gilla
bassebus och 1 till
  • Laddar…
En operatör jag pratade med nämnde att de hade en marginal på 30kr per kund och månad i något stadsnät. Jag tror att nätägarna börjar bli pressade då jag hört att vissa mobiloperatörer som även agerar i fibernäten försöker locka över användarna till 4G/5G. Det är ju uppenbart att det är mer lönsamt att har kunden i eget nät.

För mig skulle det inte riktigt vara ett alternativ men det är ju bra med konkurrens.
 
  • Gilla
bassebus och 1 till
  • Laddar…
Nu går det omkring en kille från Gardio (OIs dotterbolag) i kvarteret och försöker komma in hos folk för att "kontrollera vad det är för hårdvara på fiberboxen" för att "det varit driftsstörningar i området" och att "ny hårdvara ska ge en bättre upplevelse för kunderna".

Vi har inte haft några driftstörningar och hur skulle vi kunna få en bättre upplevelse när vi har korrekt hastighet på Internet och allt fungerar som det ska?

Ingen information har skickats ut i förväg från varken OI eller Gardio. I h*vete att jag släpper in någon random snubbe som kommer oanmäld, sk*t samma vad han har för plastbricka på bröstet. Som tur är har vi grym grannsamverkan, så en granne ringde och förvarnade så jag höll koll på övervakningskamerorna. Han fick ringa och knacka på bäst han ville.

Det här bara ytterligare ett exempel på hur otroligt oprofessionella OI är. Jag har aldrig varit med om något annat företag som inte förvarnar skriftligt när de ämnar skicka ut representanter för underhåll eller dylikt.

Jag kan också se framför mig att om man släpper in killen så kommer han säga att "Oj, den här boxen är gammal och behöver bytas ut. Skriv på det här pappret så kommer det en tekniker om en vecka och installerar en ny." Och vips har man skrivit på att man går med på att de ska kunna börja ta betalt per månad genom någon mycket kreativ formulering i det finstilta.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
P Paxman skrev:
Nu går det omkring en kille från Gardio (OIs dotterbolag) i kvarteret och försöker komma in hos folk för att "kontrollera vad det är för hårdvara på fiberboxen" för att "det varit driftsstörningar i området" och att "ny hårdvara ska ge en bättre upplevelse för kunderna".

Vi har inte haft några driftstörningar och hur skulle vi kunna få en bättre upplevelse när vi har korrekt hastighet på Internet och allt fungerar som det ska?

Ingen information har skickats ut i förväg från varken OI eller Gardio. I h*vete att jag släpper in någon random snubbe som kommer oanmäld, sk*t samma vad han har för plastbricka på bröstet. Som tur är har vi grym grannsamverkan, så en granne ringde och förvarnade så jag höll koll på övervakningskamerorna. Han fick ringa och knacka på bäst han ville.

Det här bara ytterligare ett exempel på hur otroligt oprofessionella OI är. Jag har aldrig varit med om något annat företag som inte förvarnar skriftligt när de ämnar skicka ut representanter för underhåll eller dylikt.

Jag kan också se framför mig att om man släpper in killen så kommer han säga att "Oj, den här boxen är gammal och behöver bytas ut. Skriv på det här pappret så kommer det en tekniker om en vecka och installerar en ny." Och vips har man skrivit på att man går med på att de ska kunna börja ta betalt per månad genom någon mycket kreativ formulering i det finstilta.
Eller gör som Tele2. Hävdar att man kommit överens om abbonemangsbyte via telefon fast man inte gjort det.

Hade deras fasta IP telefoni, som var sådan att den ej hade månadsavgift men att samtalen kostade. Helt plötsligt kom en faktura på 69kr.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du menar det där finstilta som finns i alla avtal?
Tesla erbjöd i början evig fri laddning som följer bilen och där finns inget finstilt undantag.
 
Har själv tröttnat på frekventa prishöjningar på bredbandsabonnemanget, när nuvarande kampanjerbjudande från Bredband2 går ut ska jag testa med mobilt bredband.
250 kr/mån för 100 GB hos ex. Hallon.

Passar inte för alla, men vi har kört det hos en bekant under längre tid och det duger bra för "allmänt" användande. Stabilt och funkar bra med ex Google TV.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
L Lassse skrev:
Kan du då svara på varför dom har skickat hotet om avstängning till alla kunder?
Hur ska någon utanför Open Infra kunna veta det med säkerhet?
 
"Hotet" är ju bara det sedvanliga meddendet att tjänsten kommer stängas av om man inte erlägger full betalning enligt villkoren i det avtal man har ingått. Det är ju inte så att någon skäggig man i skinnväst har pekat på dig och lagt handen på sin högra byxficka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.