F
K karlmb skrev:
Jag har jobbat med det mesta. Inte kaross, luckor eller inredning (förutom airbags) bara.
På nästan alla av våra fordonstillverkare. Saab är undantaget.
Så vitt jag vet har vi bara två tillverkare i landet. Volvo och ”Königsägg”.
 
Scania, Polestar (?), sen säkert konsultuppdrag åt diverse.
 
Cheesen
F fsn skrev:
Så vitt jag vet har vi bara två tillverkare i landet. Volvo och ”Königsägg”.
bara i Arjeplog så finns det väl ett 20tal olika biltillverkare...
 
F
Cheesen Cheesen skrev:
bara i Arjeplog så finns det väl ett 20tal olika biltillverkare...
Helvete vad korkat, dom tillverkar ju verkligen sina bilar i Sverige. Det finns vad jag vet två st bilar som byggs ihop i Sverige.
 
F
Fotografen Fotografen skrev:
Scania, Polestar (?), sen säkert konsultuppdrag åt diverse.
Scania tillverkar som bekant inte bilar öht. Det är lastbilar och bussar, precis som Volvo AB. Polestar tillverkas inte i Sverige och det gör inga av de andra branden under Geely som i stor utsträckning är utvecklade i Göteborg som Lync&Co eller Zeekr och säkert några till.
 
F fsn skrev:
Så vitt jag vet har vi bara två tillverkare i landet. Volvo och ”Königsägg”.
Jodå. Och sedan tillverkare av tunga lastbilar och bussar. Sedan finns det ju fordon utan hjul..
 
F fsn skrev:
Scania tillverkar som bekant inte bilar öht. Det är lastbilar och bussar, precis som Volvo AB. Polestar tillverkas inte i Sverige och det gör inga av de andra branden under Geely som i stor utsträckning är utvecklade i Göteborg som Lync&Co eller Zeekr och säkert några till.
Jag skrev fordon, och då menar jag allt från Koe till Scania, och lite till.
 
F
K karlmb skrev:
Jag skrev fordon, och då menar jag allt från Koe till Scania, och lite till.
Nej, det gjorde du inte. Du skrev bilkonstruktör i 34 år.
 
Cheesen
F fsn skrev:
Helvete vad korkat, dom tillverkar ju verkligen sina bilar i Sverige. Det finns vad jag vet två st bilar som byggs ihop i Sverige.
nu handlade det om vart en bilkonstruktör kan arbeta... och en sådan arbetar inte med att montera bilar.
 
F
Cheesen Cheesen skrev:
nu handlade det om vart en bilkonstruktör kan arbeta... och en sådan arbetar inte med att montera bilar.
Jag vet det, jag har själv från och till jobbat med konstruktion i +20 års tid på många bilar som inte produceras i Sverige. Men frågan var just det som jag avsåg, alltså tillverkas i Sverige. Och bilarna i norrland är inte konstruktion, det är expedition, testning och verifiering. Det är en bråkdel konstruktörer på plats för det och är det några så är det från konstruerande site och inte från sverige.

Faktum kvarstår alltså när det gäller Arjeplog, bilkonstruktion finns det nog ingen där…
 
F fsn skrev:
Nej, det gjorde du inte. Du skrev bilkonstruktör i 34 år.
I tidigare inlägg.
 
Cheesen Cheesen skrev:
nu handlade det om vart en bilkonstruktör kan arbeta... och en sådan arbetar inte med att montera bilar.
Nej. Men man måste veta hur grejorna funkar. En del bättre än andra. Bäst de som jobbar med bilar även på fritiden.
 
Beställ från Pakistan, de är duktiga på att med små medel fixa både det ena och det andra, yrkesskickligheten är stor.
Eventuellt hade en svensk fackförening haft åsikter, men skit i det, funkar alldeles utmärkt ändå!
Kanske ska tipsa If Metall så att de åker iväg och gör lite nytta istället för att ställa till med elände här hemma.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Beställ från Pakistan, de är duktiga på att med små medel fixa både det ena och det andra, yrkesskickligheten är stor.
[media]Eventuellt hade en svensk fackförening haft åsikter, men skit i det, funkar alldeles utmärkt ändå!
Kanske ska tipsa If Metall så att de åker iväg och gör lite nytta istället för att ställa till med elände här hemma.
Aha, det är därför STARK skivorna från Autodoc var så billiga.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Beställ från Pakistan, de är duktiga på att med små medel fixa både det ena och det andra, yrkesskickligheten är stor.
[media]Eventuellt hade en svensk fackförening haft åsikter, men skit i det, funkar alldeles utmärkt ändå!
Kanske ska tipsa If Metall så att de åker iväg och gör lite nytta istället för att ställa till med elände här hemma.
Jo, de är fantastiskt duktiga!
Men bättre att köra med det man har istället för att skratta åt materialkostnaden och byta allt direkt, så gör de ju inte själva.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.