JanneJanne123
Jag tror vi rent empiriskt kan konstatera att det inte ligger drösvis med tappat gods längs våra järnvägar, så vad än våra järnvägsarbetare gör verkar det vara tillräckligt.
 
  • Gilla
  • Älska
Filbert och 10 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Men det är ju massa klossar som ska hålla den fast i det horisontella planet, spännbandet är väl bara där för att se till att den inte kan studsa över klossarna. Vid urspårning ser man det nog som kört och räknar inte med att något sitter kvar vid vagnen.
Precis, även på väg är det ju inte riktigt krav på att förankrad last ska sitta kvar vid tvärstopp då det numera bara är krav på att surrningen ska klara 80% av vikten framåt.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag tror vi rent empiriskt kan konstatera att det inte ligger drösvis med tappat gods längs våra järnvägar, så vad än våra järnvägsarbetare gör verkar det vara tillräckligt.
Det är fram till ett hjul går och vagnen rör sig så kommer det som projektiler. Har du tur så är det något användbart för dig om det ligger i din trädgård.

Jag tar gärna en med bilar på eller en prylcontainer :D
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Den väger 36T

Jag säger inte att det kommer att vara ett problem i det flesta fall.
Men om något händer så är det väl ingen som säger emot att det är bättre att lasten stannar kvar på vagnen än att den rullar iväg i 60km/t.
Den kommer nog igenom flera hus tillexempel innan den stannar iafall den trillar av.

Det kan ju hända något som exempelvis ovan där ett hjul lossa och en container åker av.
Den containern kunde man sätta fast bättre så att den hade stannat på vagnen.
 
Det ser ju ut som att lasten är förstängd på lastytan, så då kanske inte spännbanden är så orimliga ändå.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det finns kraftigare spännband. 10-20 ton är inte ovanligt vid tung last.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Även hanteringsmässigt så måste väl band vara att föredra? De är ju smidigare att spänna och jobba med jämfört med kätting alltså.
Så är det, band är smidigare att hantera än kätting. Enda undantaget är när banden först utsatts för kraftig väta och senare under färden frusit....

Kättingens fördelar ligger i att den är otroligt dragstark i förhållande till sin grovlek, samt att den står emot mekaniskt slitage t.ex vassa hörn o kanter på ett helt annat sätt än band.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Det är kanske andra regler i tågtrafiken ang lastsurrning, men några spännband😱
Dem kan väl åtminstone andvända kätting.
De ser inte ut att vara färdiga.
 
S Swebfn skrev:
Stötte på ett Beijer-släp i somras, på byggmax, där föraren hade en XLBygg tröja på sig.
Det där platsar nästan i humortråden. 😂
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Så är det, band är smidigare att hantera än kätting. Enda undantaget är när banden först utsatts för kraftig väta och senare under färden frusit....

Kättingens fördelar ligger i att den är otroligt dragstark i förhållande till sin grovlek, samt att den står emot mekaniskt slitage t.ex vassa hörn o kanter på ett helt annat sätt än band.
Kättingen är väl inte heller lika elastisk som band. Vid överfallssurrning kvittar det men vid en rak surrning där bandet töjer sig flera procent under last känns lite olustigt.
 
F fiskbuggaren skrev:
Kättingen är väl inte heller lika elastisk som band. Vid överfallssurrning kvittar det men vid en rak surrning där bandet töjer sig flera procent under last känns lite olustigt.
Att spännband "töjer sig" eller är elastiska stämmer kanske, detta är dock inget som jag personligen i så fall upplevt påverkar något alls i praktiken. Spänner man bara riktigt jävla ordentligt (förlängare på spännaren) och har minst 2 band som drar i samma riktning o man drar dessa om vartannat så blir de som fiolsträngar.
I vissa fall ingår det även i säkringen att köra en kortare sträcka så att godset får "sätta sig" och sen går man en runda till med förlängaren och efterdrar alla spännare.

Men det finns ju anledning att de som sysslar med tungtransporter nästan uteslutande använder kätting för att surra.

Den egenskap jag själv värdesätter högst hos kätting är att den är så pass oöm och stryktålig.
Spännbandens svagaste punkt är tveklöst hur de förlorar kapacitet även vid mycket små skador, något som även ignoreras friskt av de allra flesta....
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Precis, även på väg är det ju inte riktigt krav på att förankrad last ska sitta kvar vid tvärstopp då det numera bara är krav på att surrningen ska klara 80% av vikten framåt.
Du kan ju inte bromsa med ens i närheten av 0.8g så återstår då en kollision i vilket fall kraften kan uppgå till flera g.
 
H hapazard skrev:
Du kan ju inte bromsa med ens i närheten av 0.8g så återstår då en kollision i vilket fall kraften kan uppgå till flera g.
Enligt de bromstestvideor jag har kollat på verkar en 15-tons långtradare stanna från 80 km/h på ca 3 sekunder. Det ger en retardation på 7,3 m/s2, vilket är ungefär 0,75 g.
Det är väl i närheten av 0,8 g?
 
  • Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Enligt de bromstestvideor jag har kollat på verkar en 15-tons långtradare stanna från 80 km/h på ca 3 sekunder. Det ger en retardation på 7,3 m/s2, vilket är ungefär 0,75 g.
Det är väl i närheten av 0,8 g?
Tror kanske det refereras till tågs bromsförmåga.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Vagnen längst bak i ett godståg har förmodligen inte börjat fundera på att börja bromsa efter tre sekunder.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.