6 881 läst · 89 svar
7k läst
89 svar
Byta bromsskivor, dags?
Det är ju inte direkt så att man tappar bromsarna...D Dortmunder DAB skrev:
Jag pratar inte om strimmorna.K karlmb skrev:
Jag pratar om att den blanka ytan släpper och under finns gravrosten. Ytan släpper i flagor och varefter den gör det kommer bromsen att börja hugga och bromsarna fungerar då markant sämre, särskilt hård bromsning. Att vi befinner oss på bakaxeln på en lätt bil har då ingen betydelse; det hugger lika f-n.
Den blanka ytan är fö polerad rost.
Ovanstående baserat på erfarenhet, egna bilar och andras.
Byt skivor.
Medlem
· Stockholms län
· 505 inlägg
Nej tvärstrimmorna är väl bara utmattat material; mellan själva skivans slityta och centrumdelen så brukar det vara minimalt med gods för att inte värma upp hjullager och där ser iallafall jag rostflagor som brukar indikera försvagat gods.K karlmb skrev:
I och för sig så har man ju frambromsarna kvar…
Jag har helt andra erfarenheter. Jag har kört många bilar med skivor i det skicket utan att det hugger. Den ytan sliter ner belägget på den ytan på nolltid.
Ja precis. Nu kommer jag på att det var aluminiumoxid som knep mina pinnar med, inte gummit som svällt.mikethebik skrev:Bytte skivor och belägg bak på yngste sonens Volvo V40 förra veckan, och där är oken i aluminium.
Då fick jag ta ur gummibussningen som pinnarna glider i och göra rent för att det bildats aluminiumärg i hålet där bussningen sitter.
Upptäckte det efter att ha rengjort glidpinnarna och smort in dem men ändå gick de tungt.
Efter denna operation var allt som nytt igen.
Faktiskt aldrig stött på det tidigare, men kanske att det inte varit helt tätt mellan bussning och borra så salt kommit in och medfört ärgning, var bara på ett av oken.
Har inte heller stött på det tidigare. Jag hade det på 4 hål av 4 möjliga på bakbromsarna.
Jag har även fått notering på något ojämna bromsar fram trots nya oringar, nya belägg och nya skivor. Skall kolla om det är samma sak fram. Tänkte göra det nu när jag bytte till vinterostarna men det blev inte av för det var så jävla kallt. Vi har två bilar och en A-traktor så det blev lite löpande band. Frun sköter logistiken, häntar vinterostarna i förrådet, jag sköter domkraft och själva skruvandet och sonen står med högtrycken,alkalisk avfettning, fälgsyra och en batteriskruvdragare med en roterande borste. 3 bilar på 55 minuter.
Redigerat:
Det finns bilar med skivbromsar på pedalen och handbroms på backar. Set blir enklare ok på det sättet, utan självjusterande kolv i oket för handbromsens skull. Skulle nog säga att det är dominerande med självjusterande kolv och handbroms på skivbromsen.F fribygg skrev:
Det där ser inte kritiskt ut men hade absolut siktat på att byta inom "rimlig" tid.
Att bromsa häftigt i hög hastighet kan ge en känsla av statusen men det kan också förvärra, ex skeva skivor.
Har förövrigt varit med om en bil där själva skivan lossnade från trumman (fram) och då var hastigheten under 40 km/t.
Nu verkar detta vara bakhjul så då är det inte lika kritiskt men tänk på att bromsarna kan spela en avgörande roll vid olycka. Det är inget man ska snåla med.
Att bromsa häftigt i hög hastighet kan ge en känsla av statusen men det kan också förvärra, ex skeva skivor.
Har förövrigt varit med om en bil där själva skivan lossnade från trumman (fram) och då var hastigheten under 40 km/t.
Nu verkar detta vara bakhjul så då är det inte lika kritiskt men tänk på att bromsarna kan spela en avgörande roll vid olycka. Det är inget man ska snåla med.