F fribygg skrev:
Är det inte enklare att köra i 50 på en lågtrafikerad väg och bromsa med handbromsen för att slita lite på bakre skivornas yta?
Om handbromsen går via skivorna ja.
 
D Dortmunder DAB skrev:
Tycker den ser tvärslut ut; tvärstrimmorna på slitytan och gravrosten (sprickor?) mellan slitytan och centrumdelen.

Jag skulle ha bytt innan den började se ut så sliten, billigt/lätt att byta och billigaste försäkringen för att ha fungerande bromsar. Byt både belägg och skivor så snart som möjligt.
Det är ju inte direkt så att man tappar bromsarna...
 
K karlmb skrev:
Om handbromsen går via skivorna ja.
Handlar det inte om en liten Seat? Jag skulle tro att en sån är rätt lik min lilla Skoda, VAG tar nog vanliga grejor från hyllan när de konstruerar och sätter ihop vardagsbilar.
 
F fribygg skrev:
Handlar det inte om en liten Seat? Jag skulle tro att en sån är rätt lik min lilla Skoda, VAG tar nog vanliga grejor från hyllan när de konstruerar och sätter ihop vardagsbilar.
Jovisst. Men tråden kan ju läsas av andra.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De där "strimmorna" är inga sprickor, har ni aldrig jobbat med bilar förut?
Det är märken som blir efter en tids parkering i vårt fuktiga klimat.
Slits bort på en längre tur.
Jag pratar inte om strimmorna.

Jag pratar om att den blanka ytan släpper och under finns gravrosten. Ytan släpper i flagor och varefter den gör det kommer bromsen att börja hugga och bromsarna fungerar då markant sämre, särskilt hård bromsning. Att vi befinner oss på bakaxeln på en lätt bil har då ingen betydelse; det hugger lika f-n.
Den blanka ytan är fö polerad rost.

Ovanstående baserat på erfarenhet, egna bilar och andras.

Byt skivor.
 
K karlmb skrev:
De där "strimmorna" är inga sprickor, har ni aldrig jobbat med bilar förut?
Det är märken som blir efter en tids parkering i vårt fuktiga klimat.
Slits bort på en längre tur.
Nej tvärstrimmorna är väl bara utmattat material; mellan själva skivans slityta och centrumdelen så brukar det vara minimalt med gods för att inte värma upp hjullager och där ser iallafall jag rostflagor som brukar indikera försvagat gods.

I och för sig så har man ju frambromsarna kvar…
 
Jag har helt andra erfarenheter. Jag har kört många bilar med skivor i det skicket utan att det hugger. Den ytan sliter ner belägget på den ytan på nolltid.
 
Jag tycker det syns ganska tydligt att ytan börjar släppa i flagor, och varefter mer och mer släpper blir skivan skrovligare och bromsen hugger mer och mer. Jag har provat detta. Byt skivor.
Närbild av böjda ytor, orange linjer, gråtoner, möjligtvis en del av ett fordon eller mekaniskt objekt.
 
F fribygg skrev:
Är det inte enklare att köra i 50 på en lågtrafikerad väg och bromsa med handbromsen för att slita lite på bakre skivornas yta?
Handbromsen är väl backar inne i trumman?
 
F
mikethebik mikethebik skrev:
Bytte skivor och belägg bak på yngste sonens Volvo V40 förra veckan, och där är oken i aluminium.
Då fick jag ta ur gummibussningen som pinnarna glider i och göra rent för att det bildats aluminiumärg i hålet där bussningen sitter.
Upptäckte det efter att ha rengjort glidpinnarna och smort in dem men ändå gick de tungt.
Efter denna operation var allt som nytt igen.
Faktiskt aldrig stött på det tidigare, men kanske att det inte varit helt tätt mellan bussning och borra så salt kommit in och medfört ärgning, var bara på ett av oken.
Ja precis. Nu kommer jag på att det var aluminiumoxid som knep mina pinnar med, inte gummit som svällt.

Har inte heller stött på det tidigare. Jag hade det på 4 hål av 4 möjliga på bakbromsarna.

Jag har även fått notering på något ojämna bromsar fram trots nya oringar, nya belägg och nya skivor. Skall kolla om det är samma sak fram. Tänkte göra det nu när jag bytte till vinterostarna men det blev inte av för det var så jävla kallt. Vi har två bilar och en A-traktor så det blev lite löpande band. Frun sköter logistiken, häntar vinterostarna i förrådet, jag sköter domkraft och själva skruvandet och sonen står med högtrycken,alkalisk avfettning, fälgsyra och en batteriskruvdragare med en roterande borste. 3 bilar på 55 minuter.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Handbromsen är väl backar inne i trumman?
Jag vet inte hur det är på Seat, men på min nuvarande Fabia, tidigare Octavia och golfarna innan dess satt det skivor även bak.
 
F
F fribygg skrev:
Jag vet inte hur det är på Seat, men på min nuvarande Fabia, tidigare Octavia och golfarna innan dess satt det skivor även bak.
Det finns bilar med skivbromsar på pedalen och handbroms på backar. Set blir enklare ok på det sättet, utan självjusterande kolv i oket för handbromsens skull. Skulle nog säga att det är dominerande med självjusterande kolv och handbroms på skivbromsen.
 
I
Det där ser inte kritiskt ut men hade absolut siktat på att byta inom "rimlig" tid.

Att bromsa häftigt i hög hastighet kan ge en känsla av statusen men det kan också förvärra, ex skeva skivor.

Har förövrigt varit med om en bil där själva skivan lossnade från trumman (fram) och då var hastigheten under 40 km/t.

Nu verkar detta vara bakhjul så då är det inte lika kritiskt men tänk på att bromsarna kan spela en avgörande roll vid olycka. Det är inget man ska snåla med.
 
F fsn skrev:
Det finns bilar med skivbromsar på pedalen och handbroms på backar.
Japp, min Mitsubishi ASX 2011 har det så.
Efter 20 000 mil behövdes det justeras lite på handbromsen, några klick på justeraren så är det som nytt.
 
Byt nästa service. De skivorna är slut.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.