Saaben borde vara snabbare - dubbla motorer fram får man anta. Tyrellen har bara en.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag kollade blocket lite snabbt. En Golfkombi som kostar 60kkr har rullat över 20tusen mil. Det bygger lite på att man kan fixa småfel själv tycker jag....

En som rullat max 8500 mil kostar 140kkr. tex [länk]

.....så för en golf verkar 150kkr vara en bra budget om man ska köra någorlunda problemfritt.

Skulle inte bli förvånad om tex Toyota eller Kia ger mer bil för pengarna, eller samma bil för mindre pengar.
Jag har haft ett par sådana golfar via jobbet från 2014 och fram till 2019. Perfekt storlek för oss, 2 barn men ingen hund.

Men attans vad dyra de är som begagnade! Och kvaliten är ju inte super... Men lastutrymmet är faktikst väldigt bra. Jag hade en passat därefter och den är faktiskt inte så mycket bättre eller större (annat än i baksätet).

Mina svärföräldrar köpte en fabriksny lagerbil, golf, tror det var en 2020 eller 2019, men inte kombin utan den lilla... Minsta motorn och ingen utrustning alls. Men jag tror den kostade 170.000 NY! Kan till och med varit mindre än det. De kör ett par hundra mil om året.
 
J JohanLun skrev:
ar sådana golfar via jobbet
Ja vet inte om de har löst problemet med DSG-lådorna till de små motorerna (1.4 och nedåt) som var torrsmörjda, blev överhettade och skar ihop. Dyr reparation.
 
il_duce il_duce skrev:
Ja vet inte om de har löst problemet med DSG-lådorna till de små motorerna (1.4 och nedåt) som var torrsmörjda, blev överhettade och skar ihop. Dyr reparation.
Framförallt var det gasfordon och som gick mycket stadstrafik eller drog släp. De hade sämre moment på låga varv. Jag hade en av bilarna som gas, men å andra sidan hade jag bilarna bara knappt 2 år så det hann aldrig bli några problem för mig... Jag hade en med diesel åxå, den tror jag hade en annan låda (våt), men inte säker... 1.4 motorn med bensin tyckte jag var bra nog, skulle jag köpa en beg så skulle det bli en sådan. Men de är ju för dyra... :)

DSG lådan som sådan har ju "mekatronikproblem", speciellt i GTE versionen. Men att de slirade sönder var nog mest gas.
 
il_duce il_duce skrev:
Ja vet inte om de har löst problemet med DSG-lådorna till de små motorerna (1.4 och nedåt) som var torrsmörjda, blev överhettade och skar ihop. Dyr reparation.
2014 och nyare ska vara fixade och verkar inte vara speciellt känsliga (DQ200)
 
Lite OT men angående DGS lådor.
Bekant köpte en lätt beg VW transporter -18
När han backade in vid ett jobb för att laga en maskin på en bilverkstad, sa mottagaren "Din koppling är påväg att ge upp"
Skulle inte tro det, jag har automat (han viste inte hur en VAG automat funkar)
Efter förklaring hur lådan funkar, att den har lameller och det är bättre att byta innan det rasar, blev det dyrt.
Mottagaren var dock bussig nog att rekomendera en mindre verkstad "Det är svindyrt om vi ska göra det, verkstaden bredvid är bra och billigare"
Den mindre verkstaden undrade även om de skulle byta kamrem samtidigt då det var dax om 1000 mil.
Lameller och kamrem blev 32"
"Ångar att jag backade in där, men nu borde biljäveln gå ett tag till"
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
vcx och 5 till
  • Laddar…
Är det nån som vet vad den här instrumentbrädan hör till för bil?
Jag kan inte placera den...
Skrämdump av sociala medier-inlägg med text, köbild nattetid, bilars bakljus, instrumentpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det nån som vet vad den här instrumentbrädan hör till för bil?
Jag kan inte placera den...
[bild]
Renault Espace??
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hittade en bild på en 2013 Renault Espace Bilens interiör med ratt, instrumentpanel, växelspak och säten i svartvitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det nån som vet vad den här instrumentbrädan hör till för bil?
Jag kan inte placera den...
[bild]
En bil där många varningslampor lyser. 😂
 
A Argastesnickaren skrev:
Renault Espace??
Någon Renault är det nog. Espace kan vara helt rätt.
Men är det inte en Opel framför? Är nog första gången jag hör Opel kallas för dyr bil om det inte gäller reparationskostnader😀
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
N Niq skrev:
Någon Renault är det nog. Espace kan vara helt rätt.
Men är det inte en Opel framför? Är nog första gången jag hör Opel kallas för dyr bil om det inte gäller reparationskostnader😀
Dyr i förhållande till en gammal Renault 🤓
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har kört 95 i 9 år på min, funkar bra. Men släng i en injector cleaner.

Check VSC kan ses som en bugg. Jag får den lite då och då. Försvinner efter några dagar och kommer tillbaka en gång i halvåret eller så
Kanske hittat felet, eller det ena iaf, eller om de hör ihop.
Får hela tiden 3 felkoder, varav den ena är missfire cyl 3.
Nu vet jag inte vilken som är cylinder 3, men lossade de 3 stiften på ena sidan som går att komma åt utan att riva bort insuget. Tändspolen på andra satt löst, nån har dragit av skruven, så tändstifts brunnen var full med vatten sen jag motortvättade, de andra 2 var torra.
Roliga stift förresten 🙂
Begagnad tändstiftshållare nära bilens motor, oljig yta, underhåll av fordonet utförs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på använd tändstift hållet av en person, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motor eller maskindel, smutsig, närbild, oljeöppning eller fyllningshål, metalliska ytor, mekanisk komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En detaljerad bild på en öppen bilsmotor med synliga delar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Nån som sett över sin bilförsäkring nyligen? Jag skannade via compricer och fick upp Paydrive som alternativ, erfarenheter någon?
 
Trådar i vindrutan.
Här åker jag som i en dimma utmed norrlanskusten med Arvidsjaur som första destination idag.
Kommit några snökanoner, zooma in bilden så ser ni trådarna i rutan som framträder vid snö och dimma.
Det är som att sitta tårögd hela tiden, ni vet, man ser inte helt klart.
Inga problem vid några mil, men jag ska åka 107 mil idag.
 
  • Utsikt från förarsidan i ett fordon, snöigt landskap, väg, annat fordon i dis, vitt vinterljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.