T
J JSten skrev:
Funderade lite till på det, Vad sägs om t-rör följt av böj på vardera sida, men skiftar vilket rör som går till böj och t-rör:
[bild]
Blir ju inga 6 gånger avståndet mellan böj och t-rör, men det borde åtminstone i teorin gå att rensa från båda hållen. Luftmotståndet är jag inte helt säker på, har inget datablad framför mig, men misstänker att motståndet ut respektive in i en t-rör är olika...
Tjena! Äntligen på god väg med FTX-bygget! Klar (nästan) med frånluften.

Vi diskuterade ju i somras parallella rör i snedtaket för att inte få för höga hastigheter. Så här blev det hos oss, hoppas att det kommer att fungera hyfsat med fördelning av luften. Renslucka på båda rören, en på vind och en på kattvind. Kom på att jag nog ska vända på T-röret på kattvinden, men men.

Rören ska givetvis isoleras också.
 
  • Ventilationsrör i isolerat utrymme under träpaneler och isoleringsmaterial syns. Konstruktion, isolering, vindsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade ventilationsrör i ett grovt utrymme, med synliga stenmurar och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Tjena! Äntligen på god väg med FTX-bygget! Klar (nästan) med frånluften.

Vi diskuterade ju i somras parallella rör i snedtaket för att inte få för höga hastigheter. Så här blev det hos oss, hoppas att det kommer att fungera hyfsat med fördelning av luften. Renslucka på båda rören, en på vind och en på kattvind. Kom på att jag nog ska vända på T-röret på kattvinden, men men.

Rören ska givetvis isoleras också.
Ser lovande ut, ska bli intressant att se hur det blir när du driftsätter :)
Är det 100 eller 125 rör som går till 160 rör? och sen 100mm strumpa på det?
Kommer inte ihåg om du kunde öppna så du kom åt längs med hela dragningen, om inte, hur meckigt var det att få dit rören? Jag fick kämpa en hel del för att få mitt 125 rör på plats, med kondensisolering.

Mest för att jag är nyfiken, vad är det förresten för RiR som du har klamrat bredvid? Eller är det vanliga flexrör för nätverk eller el?
 
T
J JSten skrev:
Ser lovande ut, ska bli intressant att se hur det blir när du driftsätter :)
Är det 100 eller 125 rör som går till 160 rör? och sen 100mm strumpa på det?
Kommer inte ihåg om du kunde öppna så du kom åt längs med hela dragningen, om inte, hur meckigt var det att få dit rören? Jag fick kämpa en hel del för att få mitt 125 rör på plats, med kondensisolering.

Mest för att jag är nyfiken, vad är det förresten för RiR som du har klamrat bredvid? Eller är det vanliga flexrör för nätverk eller el?
160 till 100 till 160 igen.

Tyvärr bara 50 mm isolering runt 100 rören i snedtaket eftersom vi bara har 150 mm takstolar. Jag tror vi har två vitt skilda hus. Snedtaket dåligt isolerat sedan huset byggdes på 50-talet så drog upp den isolering som fanns och sedan ner med rör+isolerstrumpa samtidigt, gick hyfsat smidigt. Mest besvärligt var att få rören centrerade i snedtaket, fick kapa rören ett par gånger innan det stämde.

vanlig flexrör på väggen för belysning och kommande nätverk till aggregatet. Ormboet på bjälklaget är däremot Pex rör i rör. Förberett för nytt badrum med skarvlösa tappvattenrör.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
T
@JSten förresten, hur resonerade du med placering av tilluftsdon. De ska ju sitta hyfsat långt in i rummet för genomströmning av luft men hur långt. Ett par decimeter från vägg, 0,5 m eller vad ska man satsa på? Har möjlighet att välja avstånd från vägg för både sovrum och vardagsrum. Tack för svar!
 
T Tobbe_G skrev:
@JSten förresten, hur resonerade du med placering av tilluftsdon. De ska ju sitta hyfsat långt in i rummet för genomströmning av luft men hur långt. Ett par decimeter från vägg, 0,5 m eller vad ska man satsa på? Har möjlighet att välja avstånd från vägg för både sovrum och vardagsrum. Tack för svar!
Såhär ser min ritning ut:
Ritning av bottenvåning i skala 1:100 med kök, vardagsrum, sovrum, badrum, och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av husplan med mått, rum, och ventilationssystem markerat i rött och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade egentligen bara tre don som jag kunde bestämma placering mer eller mindre fritt, det var de två sovrummen på ovanvåningen och allrummet på ovanvåningen. Alla frånluftsdon fanns sedan tidigare, jag bytte bra ut rören och donen. De tre tilluftsdonen på bottenvåningen var begränsade till den södra sida (nedåt i bild) eftersom frånluften är på norra sidan och fyllde den kattgången (inte riktigt kattgång, men längst in mot snedtaket på ovanvåningen, inga stödben på våra takstolar). Så de donen försökte jag få så långt in i rummet som möjligt från ytterväggen (ca 60cm blev det) och det begränsades av flexdämparens längd och hur långt jag lyckades knö in mina armar i mellanbjälklaget. Vid matplatsen placerade jag donet ovanför dörren som är där, på inrådan här på forumet. Tanken är att man inte kommer möblera där och donet således inte är ivägen. I sovrummet där nere blev det i det sydvästra hörnet då det är längst från dörren in i rummet.
För de tilluftsdonen på ovanvåningen som jag faktiskt kunde styra så placerade jag dem ca 70cm från ytterväggen och relativt centralt i rummet på andra ledden.
Eftersom placeringen av frånluften redan var bestämd så hamnade donet för frånluften i badrummet på ovanvåningen väldigt nära dörren i badrummet. Detta påpekades när jag delade mina ritningar första gången, men ville inte borra nya hål i taket, något jag kanske skulle gjort annorlunda om jag hade gjort om det. Huvudsakligen för att få längre rör som kan ge tryckfall samt minska turbulensen i luften, det låter en del från det donet i dagsläget. Hade placerat det mer åt nordväst. Om vi någonsin gör om det badrummet och kastar ut bastun så kommer jag göra om det.
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
T
J JSten skrev:
Såhär ser min ritning ut:
[bild]
[bild]

Hade egentligen bara tre don som jag kunde bestämma placering mer eller mindre fritt, det var de två sovrummen på ovanvåningen och allrummet på ovanvåningen. Alla frånluftsdon fanns sedan tidigare, jag bytte bra ut rören och donen. De tre tilluftsdonen på bottenvåningen var begränsade till den södra sida (nedåt i bild) eftersom frånluften är på norra sidan och fyllde den kattgången (inte riktigt kattgång, men längst in mot snedtaket på ovanvåningen, inga stödben på våra takstolar). Så de donen försökte jag få så långt in i rummet som möjligt från ytterväggen (ca 60cm blev det) och det begränsades av flexdämparens längd och hur långt jag lyckades knö in mina armar i mellanbjälklaget. Vid matplatsen placerade jag donet ovanför dörren som är där, på inrådan här på forumet. Tanken är att man inte kommer möblera där och donet således inte är ivägen. I sovrummet där nere blev det i det sydvästra hörnet då det är längst från dörren in i rummet.
För de tilluftsdonen på ovanvåningen som jag faktiskt kunde styra så placerade jag dem ca 70cm från ytterväggen och relativt centralt i rummet på andra ledden.
Eftersom placeringen av frånluften redan var bestämd så hamnade donet för frånluften i badrummet på ovanvåningen väldigt nära dörren i badrummet. Detta påpekades när jag delade mina ritningar första gången, men ville inte borra nya hål i taket, något jag kanske skulle gjort annorlunda om jag hade gjort om det. Huvudsakligen för att få längre rör som kan ge tryckfall samt minska turbulensen i luften, det låter en del från det donet i dagsläget. Hade placerat det mer åt nordväst. Om vi någonsin gör om det badrummet och kastar ut bastun så kommer jag göra om det.
Tack för utförligt svar! 70 cm från yttervägg och hyfsat centrerat alltså i sovrummen. Var det på eget bevåg eller rekommendationer här på BH? :)

För vårt långsmala vardagsrum blir det ett don i resp. hörn där ena donet blir ett horisontellt don på tilluftsstammen som går vidare ner till källaren.

Ang. era frånluftsdon så får man anpassa sig till det man har. För vårt ena badrum har jag tagit bort en eternitkanal så passar på att flytta hålet som just nu är nära dörren också.
 
T
J JSten skrev:
För de tilluftsdonen på ovanvåningen som jag faktiskt kunde styra så placerade jag dem ca 70cm från ytterväggen och relativt centralt i rummet på andra ledden.
sorry tjat men dina 70 cm från yttervägg var vad du tyckte var lagom avstånd? Eller på rekommendation? (Ska förhoppningsvis borra lite i vindsbjälklaget imorgon :))
 
T Tobbe_G skrev:
sorry tjat men dina 70 cm från yttervägg var vad du tyckte var lagom avstånd? Eller på rekommendation? (Ska förhoppningsvis borra lite i vindsbjälklaget imorgon :))
Det är inte för att OM man inreder med exempelvis en garderob just där man har tilluft, vill man inte att denna hamnar ovanför? Det mesta man sätter mot väggar är under 600mm djupt. Har själv satt en del spottar och liknande på just detta avstånd från väggar för att inte riskera att de hamnar ovanför en framtida garderob.
 
T
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är inte för att OM man inreder med exempelvis en garderob just där man har tilluft, vill man inte att denna hamnar ovanför? Det mesta man sätter mot väggar är under 600mm djupt. Har själv satt en del spottar och liknande på just detta avstånd från väggar för att inte riskera att de hamnar ovanför en framtida garderob.
Bra input, tack! (y) Inte möjligt med garderober där jag tänkt placera våra tilluftsdon (för kort väggyta) men bra huvudregel oavsett med 70 cm.
 
Får ursäkta för sent svar, tråden föll lite i glömska.

Ja, vill minnas att jag fick samma argument som @Tomtom79 lägger fram, att man inte vill ha donet där det kan hamna möbler, så vid dörröppningar eller längre in i rummet. Med det sagt så får man ju också se till så att så mycket luft som möjligt byts ut i rummet. T.ex. placera det diagonalt mot dörren där flödet går ut eller in.

Nu när jag tänker på det så inser jag att mina föräldrar har ett tilluftsdon som sitter rakt ovanför en bokhylla i deras hus från 90, och inte kan jag påstå att det skapar något problem för dem (hyllan är förvisso 20-30cm lägre).

Lycka till med borrandet!
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Hej @Tubie
Blev nyfiken, vilket aggregat beställde du tillslut?

//Mattias
 
T
Hej! Det blev ett Swegon Casa R5. Nöjd med det. Kompakt, 60x60x60 cm. Automatisk fuktstyrning (går att ställa känslighet) som varvar upp när du duschar exempelvis. Ska vara bland de driftsäkraste på marknaden vad man hört.

Ingen Wi-Fi uppkoppling dock vilket är ett minus men vanlig manöverpanel som kan förlängas genom huset upp mot 20 meter med vanlig telekabel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Tack för svar.
Är svårt då både casa o heru verkar vara alternativen man står och vägen mellan.
Men ja, casa har man hört mycket gott om.

Vart känner den av fuktigheten?, sitter det en givare i badrummet eller tar den det från frånluften i ftx tro?

//Mattias
 
T
Ja, Heru verkar bra också men är större tror jag för samma luftflöde. Men har Wi-fi.

Japp, fuktgivaren sitter inne i aggregatet.
 
  • Gilla
Mattiasapp
  • Laddar…
Mitt Heru 100 S EC som är två år gammalt och det har inte wifi. Det som är trådlöst är displayen.
Ja provade att koppla upp det mot routern och ansluta till appen. Det man får är fyra fläktlägen att välja på. Så nej mitt är inte anslutet till någon app längre.
I början använde jag övertrycksläget när jag tände i kaminen. Det gör jag inte längre och det går lika bra utan.
Ibland när vi städar kan jag använda forceringsläget i 30min.
Inte ens när vi duschar gör jag något med aggregatet.
Övrig tid går aggregatet på injusterade inställningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.