Jag tror att majoriteten av alla luftvärmepumpar kan strömförsörjas via innedelen och oftast är det supporterat av tillverkaren om man detaljstuderar manualen. Dock brukar anvisningarna i första hand utgå ifrån att man kopplar matningen ute.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vanligtvis är inne- och utedelen parallellkopplade, så det är inga problem för en normalkunnig elinstallatör att koppla matningen inne.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Får jag ge mig in här också? Denna prio-ordning skulle jag ställa upp.
  1. Fast anslutning på egen gruppledning.
  2. Fast anslutning på befintlig gruppledning. Alla pumpar jag varit i kontakt med fungerar bra under husets ordinarie JFB. Går det inte så får man ta smällen och dra fram en egen ledning med eller utan speciell JFB.
  3. Fast anslutning...
  4. Fast anslutning...
  5. Fast anslutning...
  6. Stickpropp.
Ja, det är inte förbjudet med stickpropp, men olämpligt för en tung och långvarig förbrukare (går inte att jämföra med en brödrost, om man inte kör den typ 50% av tiden, kontinuerligt). Men ett nytt och fräscht uttag av god kvalitet och tillika stickpropp så visst går det, med samma förbehåll som för elbilsladdning.

Men varför? Varför inte montera en tvättmaskinsbrytare eller sektionsströmställare istället för ett uttag på platsen? Det är så enkelt. https://www.ahlsell.se/products/el/...sakerhetsbrytare/tvattmaskinsbrytare/3164016/

En Bosch som jag monterat kunde anslutas antingen i innedelen eller utedelen, valbart. En medföljande femledare bar ström och signal mellan delarna. En LG kunde bara anslutas ute. Men jag har aldrig sett en som bara kan anslutas inne.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag har kopplat in en större antal VP säkert bort emot 50 st och ALDRIG stött på någon som ska anslutas i innerdelen så det skulle vara lite intressant att veta vilket fabrikat det är. Att det är görligt vet jag för alla VP har en 230V matning mellan ute och innedel.
Och jag tror att många inlägg görs för att sprida kunskap till fler än just TS, så TS ska inte tro att allt är riktat till just TS.
Har du stött på någon som "kan" kopplas in innifrån då?
Nu var det installatören som kopplade in min. Men jag såg tre plintar under en lucka på sidan av innerdelen. Där det utan tvekan var tänkt att elen skulle kopplas. Sen är det inte omöjligt att det också går att koppla in den utvändigt. Detta är en Panasonic av dyrare modell.

Santidigt talar du lite emot dig själv. "Alla pumpar ska kopplas in ute. Men att det är möjligt att koppla den inne". Betyder det att det är fel att koppla den inne? Är du säker på att du vet bättre än en installatör med 30års erfarenhet av Panasonics värmepumpar?
 
Nu har jag inte hunnit handla ännu. Men vid närmare eftertanke blir det nog snyggare att göra en fast anslutning i dosan.

Husomhelst hoppas jag att räcker med förslag på ombyggnationer. Annars får jag väl snart höra att jag måste tapetsera om också. För att glappkontakt kan få tapeten att fatta eld.
Sen får man gärna ställa frågor och diskutera. Men jag uppskattar inte svar på frågor som jag inte ställt. Eller snack om allt som eventuellt, under vissa omstädigheter, en gång på miljonen kan leda till "att säkringen går".
 
Finns lock till takdosor som är lite högre för att få in kabel bra. nu nästa fråga, är det en takdosa med krok i mitten ( äldre ) eller med skruvar i kanterna, ingen av dom passar till varandra, så det gäller att tänka till.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Jag har också en ny Panasonic av större modell. Elen ansluten till utedelen och därifrån till innedelen.
 
J jonaserik skrev:
Finns lock till takdosor som är lite högre för att få in kabel bra. nu nästa fråga, är det en takdosa med krok i mitten ( äldre ) eller med skruvar i kanterna, ingen av dom passar till varandra, så det gäller att tänka till.
Titta på TS bild i början så ser du att det är ett lamputtag på vägg ovanför fönstret där innedelen sitter. Riktigt lämpligt placerat så kompletterat med ett anslutningslock eller infälld brytare så är det som nämnts perfekt i den delen.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
AG A
Alla VP går att koppla in inne, det går en kabel mellan innedel och utedel för styrning/kommunikation samt strömförsörjning. det ska vara 230V till både ute och innedel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
AG A
Alla VP går att koppla in inne, det går en kabel mellan innedel och utedel för styrning/kommunikation samt strömförsörjning. det ska vara 230V till både ute och innedel.
Bra. Då kan vi vara överens om att min pump är korrekt installerad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du får tolka mitt inlägg som du vill, jag kan ju bara nämna att det är mycket som man kan få att fungera utan att det är rätt. Vad säger installationsanvisningen som följer med pumpen?
 
E elmont skrev:
Du får tolka mitt inlägg som du vill, jag kan ju bara nämna att det är mycket som man kan få att fungera utan att det är rätt. Vad säger installationsanvisningen som följer med pumpen?
Angående vadå?
Är du fortfarande inne på att den installeras utifrån? Vad är du isåfall ute efter? Tror du verkligen att jag skulle ta hit en annan pumpinstallatör, eller elektriker för att koppla om min pump. Bara för att en rabiat människa, som kallar sig "elmont" på ett forum. Tror, och eventuellt misstänker att det inte är rätt, utan att man bara kan göra så.
Jag har för övrigt fötsökt tala om att den är instsllerad av en prrson med 30års erfarenhet av just det märket.
Varför är du så fruktansvärt angelägen om inkopplingen av MIN värmepump? Det är ju sjukligt, som du håller på.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Det är tvärtom dina okunniga invändningar som fått denna tråd att driva iväg. Du har fått bra råd och motiv, och detta bl.a från erfarna elinstallatörer som elmont och GK100. Följ dem istället för att ifrågasätta, och fråga om det är något som du inte förstår men vill lära dig.

T.ex "vad innebär det att installatören har 30 års erfarenhet av detta märke". Jo precis som det låter, men han är troligen ingen elektriker eller elinstallatör. Så det är antagligen meningen att du ska anlita en elfirma för att få pumpen permanent ansluten efter ordning.
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
M
Panasonic cu-ne9/12gke är är gammal värmepump från 2006-2007, på den tiden var det en 5-ledare mellan ute och innedel på Panasonic, således går det utmärkt att mata antingen ute- eller innedel..
 
Redigerat:
Nu är det tänkt rätt av TS , att koppla in den genom att byta till ett vägguttag är inget fel. Så till TS skit i vad som säger om dittan och dattan. De ska vara alla möjliga kommentarer från en del, i vad som är vad och vad i det hela och det gäller allt vad el på forumet och som dryftas på forumet. Klart är att det kommer en del bra , när det gäller direkta frågor när dom kommer från äkta blåbär. och en del som är bra. Och TS gör som du tänker. kör med skarvsladd till ett vägguttag om du inte får till det med uttag i takt i dag, Kan inte hända något mer än att säkring löser ut på grund d av belastningen
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.