R Rohliin skrev:
Vad är det för hål som skulle uppstå? Är det pga att klammer tas bort? En sladdvinda får inte monteras som fast installation. Bättre att låta en elektriker göra ett jobb här och installera en fast matning.
Det är skillnad på slangvinda och sladdvinda.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du anser alltså att en TV som är fastskruvad i vardagsrummet ingår i fastighetsaffären?
Det kan den faktiskt göra, tex om sladdar är dragna genom väggen och det är byggt en särskild nisch för TV:n. Har kikat på en sådan lägenhet, där stod det tydligt i prospektet att fast monterad TV och högtalarsystem inte ingick, just av detta skäl.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det kan den faktiskt göra
Absolut. Undantag och specialfall går väl alltid att hitta men jag gissar att säljaren tar med sig TVn utan att köparen anser det är fel vid över 99 procent av alla fastighetsöverlåtelser.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
4.6M i ett område vart 4 ut av 5 inte sålt i år - dock är jag lite fast då det är 4min promenad avstånd till mama och 7min till systern och hennes familj...
Förstår inte riktigt vad det har att göra med den här sladdvindan?
 
Fairlane
K Kent Henell skrev:
Förstår inte riktigt vad det har att göra med den här sladdvindan?
Vilken sladdvinda?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Hål i fasaden eller liknande är ett fel på fastigheten. Så om han tar bort slangvindan måste det åtgärdas.

Tänk på att foök alltid glömmer saker på vindar och liknande, detta skall ni kräva att han forslar bort. Mest för att jävlas tillbaka
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Att börja jävlas är bara dumt. Snart sitter det en lagning över hålen som ser ut så här…
Två träplankor spikade i korsform, vit bakgrund, skruvhål synliga, enkel konstruktion, ingen kontext.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
Fortfarande ett fel i fastigheten som säljaren behöver åtgärda.
 
R
Varför det?
 
Hål i fasaden är inget optimalt från ett byggnadsteknik perspektiv. Tränger in fukt, fryser
 
R
För typ fyra små hål? Men han kanske spikar upp 2st brädor som ett kryss😂
 
  • Haha
adron och 1 till
  • Laddar…
Himlen är blå och en del fortsätter att bill och bulla.
 
Självklart är fastskruvat föremål som är till för stadigvarande bruk (slangvindan) ett fast föremål, robotgräsklipparens laddstation och el slinga är också fast och sannolikt kan man hävda att samma sak gäller för klipparen. Meddela säljaren (och mäklaren) vilket du anser vara fast egendom och köp inget av honom! Meddela mäklaren att du vill besiktiga huset på tillträdesdagen innan du betalar så inget är bortskruvat!
 
  • Gilla
Dr.Mugg
  • Laddar…
G
N Nyatag skrev:
Hej gott folk,

Har nyligen köpt hus och väntar på tillträde - under tiden har ägaren skickat en lista med saker han vill sälja och det har blivit ett par frågetecken där. Han har tagit med på listan vissa saker såsom växthus vilket är ett klart fastighetstillbehör men också ett par punkter vart jag är osäker om det ska ingå eller inte

Han vill att jag betalar en extra 1000kr for elektriska slangvindan bredvid vattenutkastet utomhus vilket jag inte var intresserad av och nu skriver han att den kommer lämna hål och märken i bruket på fasaden när han tar bort den - detta låter ju inte så kul så undrar vad som är rätt lösning har. Den sitter ju fast på byggnaden och är för stadigvarandebruk

Saker som robotgräsklippare kommer jag betala honom för, men känns surt att betala extra för saker man inte vill ha bara för att slippa hål

Tack!
Robotgräsklippare med en nedgrävd kabel. Kan man anse detta tillhöra fastigheten?

Jag vet inte, bara tänker att det är en väldigt fast installation som en köpare kanske kan förväntas ingå.
 
Kabeln ses rimligen som fastighetstillbehör. Robot och laddstation brukar dock inte göra det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.