K karlmb skrev:
Vad är då fördelen egentligen jfrt med Zigbee? Att man slippern en GW för zigbee? De flesta på denna nivå, typ 30+ enheter, verkar ju köra HA iaf så...
Jag har testat z-wave men hade problem med att få ett stabilt nät trots att jag hade många enheter (borde inte varit problem med täckning) men det var ofta lång svarstid och missade events.

Nu har jag Shelly till i stort sett alla enheter som har fast matning, så lampor/apparater eller sensorer som mäter ofta/mycket. Pysslar en hel del egna saker också och då är det esp-enheter och WiFi som gäller. (Gillar Shelly för att det går att flasha dom själv också. Jag har inte gjort det, men det går 🙂)

Sensorer som sitter där det inte finns matning är Zigbee, tex en pir-sensorer eller magnetkontakter. Ikeas knappar har vi med på lämpliga ställen för att styra lite scenarion. I den applikationen är Zigbee sjukt smidigt eftersom man kan köra på batteri och det håller länge.

Har Shellys knapp också, men den är sämre än alla zigbee-knappar jag testat. Det blir lång fördröjning (3-4s) när man trycker eftersom ESPn sover och måste starta och koppla upp sig på wifi innan den kan skicka.

Edit: Insåg att jag inte ens svarade på frågan 🙂
WiFi: Mer data och stabilare (som jag upplevt det).
Zigbee: Smidigare när det är små enheter där det inte finns matning eller för saker man flyttar på.
 
useless useless skrev:
Om jag ansluter datorn till Shellyn så är ju inte längre datorn ansluten till mitt nät hemma där internet finns.
Finns ju även ethernetlösning, internet är inte samma sak som wifi tänker jag?
 
e02jr e02jr skrev:
Jag har testat z-wave men hade problem med att få ett stabilt nät trots att jag hade många enheter (borde inte varit problem med täckning) men det var ofta lång svarstid och missade events.

Nu har jag Shelly till i stort sett alla enheter som har fast matning, så lampor/apparater eller sensorer som mäter ofta/mycket. Pysslar en hel del egna saker också och då är det esp-enheter och WiFi som gäller. (Gillar Shelly för att det går att flasha dom själv också. Jag har inte gjort det, men det går 🙂)

Sensorer som sitter där det inte finns matning är Zigbee, tex en pir-sensorer eller magnetkontakter. Ikeas knappar har vi med på lämpliga ställen för att styra lite scenarion. I den applikationen är Zigbee sjukt smidigt eftersom man kan köra på batteri och det håller länge.

Har Shellys knapp också, men den är sämre än alla zigbee-knappar jag testat. Det blir lång fördröjning (3-4s) när man trycker eftersom ESPn sover och måste starta och koppla upp sig på wifi innan den kan skicka.

Edit: Insåg att jag inte ens svarade på frågan 🙂
WiFi: Mer data och stabilare (som jag upplevt det).
Zigbee: Smidigare när det är små enheter där det inte finns matning eller för saker man flyttar på.
Vilken enhet behöver sända mer data än vad Zigbee klarar? Och hur menar du att Wifi är stabilare?
 
Sorry, jag glömmer bort att det finns både nätanslutna och batteridrivna Zigbee-enheter så jag tänkte att om man har mycket data kommer batteriet ta slut fort och det är irriterande.

Min upplevelse av Zigbee är att nätet som byggs upp är känsligt för att enheter försvinner, mesh-funktionen är för långsam. Inte så sällan slutar nån lampa att svara och man måste starta om den för att få kontakt igen. Har även haft problem med räckvidden, hubben kunde inte styra en lampa som satt med fri sikt 8 meter bort.
 
e02jr e02jr skrev:
Sorry, jag glömmer bort att det finns både nätanslutna och batteridrivna Zigbee-enheter så jag tänkte att om man har mycket data kommer batteriet ta slut fort och det är irriterande.

Min upplevelse av Zigbee är att nätet som byggs upp är känsligt för att enheter försvinner, mesh-funktionen är för långsam. Inte så sällan slutar nån lampa att svara och man måste starta om den för att få kontakt igen. Har även haft problem med räckvidden, hubben kunde inte styra en lampa som satt med fri sikt 8 meter bort.
Har inga problem alls med dålig meshning. Och är väl en enhet inne så tappar den inte kontakten.
Vad har du för hårdvara?
 
e02jr e02jr skrev:
Sorry, jag glömmer bort att det finns både nätanslutna och batteridrivna Zigbee-enheter så jag tänkte att om man har mycket data kommer batteriet ta slut fort och det är irriterande.

Min upplevelse av Zigbee är att nätet som byggs upp är känsligt för att enheter försvinner, mesh-funktionen är för långsam. Inte så sällan slutar nån lampa att svara och man måste starta om den för att få kontakt igen. Har även haft problem med räckvidden, hubben kunde inte styra en lampa som satt med fri sikt 8 meter bort.
För att zigbee skall bli stabilt behövs det fast installerad utrustning för det är bara de som bygger mesh-nät.
Visst har alla installationer sina förutsättningar, men jag upplever att mina zigbee-prylar är klart stabilare i sina uppkopplingar än wifi-dito, trots WiFi-mesh. Nu är väl de värst mobbade Shelly-puckarna extermt utsatta med dubbla armerade betongväggar plus en normcentral i aluminium mellan sig och routern 😁, men den trådlösa zigbee-termometern som också ligger i jordkällaren har inga kommunikationsproblem med Ikealampan fyra metet bort.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hej
Jag behöver hjälp. Troligtvis har jag ändrat ngn inställning i Shelly Smart appen men hittar inte vad.
Jag har skapat grupper av lampor inne i Shelly Appen och är inloggad på mitt cloudkonto och allt har fungerat "tills igår" när jag var inne och kikade runt i appen och troligtvis tryckte på ngt som man inte ska göra. För att få grupperna att fungera måste jag gå via nätet och logga in på mitt konto via control.shelly.cloud och då fungerar det som vanligt. Jag kan tända o släcka hela gruppen men allts inte via min vanliga inloggning i appen.

Är det ngn som har ngt bra förslag på hur jag ska få igång Shelly Smart Controll appen igen

/B

Edit: Jag har provat att radera appen och hämta den igen från appstore och loggat ut och logar in.
 
e02jr e02jr skrev:
Sorry, jag glömmer bort att det finns både nätanslutna och batteridrivna Zigbee-enheter så jag tänkte att om man har mycket data kommer batteriet ta slut fort och det är irriterande.

Min upplevelse av Zigbee är att nätet som byggs upp är känsligt för att enheter försvinner, mesh-funktionen är för långsam. Inte så sällan slutar nån lampa att svara och man måste starta om den för att få kontakt igen. Har även haft problem med räckvidden, hubben kunde inte styra en lampa som satt med fri sikt 8 meter bort.
Om man trots relativt lite trafik drar ur batterier i zigbeeneheter så är det ju ingen lösning att snegla mot wifi. Här är en intressant sammanfattning av läget: https://www.electronicdesign.com/te...ss-network-standards-will-rule-the-smart-home
 
Hjälp! Jag har just köpt en Shelly plus 1PM samt en Shelly BLU button 1 som jag vill använda tillsammas.
I princip vill jag kunna ha blåtandsknappen som fjärrkontroll till en lampa som styrs av pucken.

Dock lyckas jag inte förstå hur man reggar in blåtandsknappen till pucken på något smart sätt.
Är det någon som gjort detta och kan förklara hur man gör? Helst utan appar.

I slutänden måste pucken samt knappen kunna fungera enbart via blåtand och utan clud/wifi.
Jag har sökt en massa men inte hittat något...
 
A Anders243 skrev:
Hjälp! Jag har just köpt en Shelly plus 1PM samt en Shelly BLU button 1 som jag vill använda tillsammas.
I princip vill jag kunna ha blåtandsknappen som fjärrkontroll till en lampa som styrs av pucken.

Dock lyckas jag inte förstå hur man reggar in blåtandsknappen till pucken på något smart sätt.
Är det någon som gjort detta och kan förklara hur man gör? Helst utan appar.

I slutänden måste pucken samt knappen kunna fungera enbart via blåtand och utan clud/wifi.
Jag har sökt en massa men inte hittat något...
Du behöver använda dig av Shellys nya app för att kunna lägga in knappen verkar det som. Sedan behövs det minst 1 st Shelly plus PM enhet som agerar gateway, men det har du ju. Därefter skapar du en scen som styr vad som ska hända.

Titta på detta klipp så kanske det ger dig lite mer klarhet:
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
J Jsson83 skrev:
Du behöver använda dig av Shellys nya app för att kunna lägga in knappen verkar det som. Sedan behövs det minst 1 st Shelly plus PM enhet som agerar gateway, men det har du ju. Därefter skapar du en scen som styr vad som ska hända.

Titta på detta klipp så kanske det ger dig lite mer klarhet: [media]
Tack. Jag har fått det att fungera med Cloud nu, och det verkar tyvärr inte som om någon blåtandsintelligens finns lokalt. Så evetuellt lämnar jag tillbaks puckarna och knappen, eller så får jag ha de till något annat.

Eller har någon testat alternativ FW (Tasmota?) med Plus 1PM och blåtand?

Sidonot:
Just blåtandsintegrationen tycker jag är läskig ur ett "spioneri-hänseende", då det verkar som om pucken skickar *ALLA* advertisments den hör vidare till shellys moln. T.ex. kan man se mer aktivitet i wireshark när man t.ex. kopplar upp ett par blåtandslurar till en telefon, som ingen av de har något med shellyn att göra.
 
  • Gilla
  • Wow
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tänkte göra samma sak, en shelly pro 4PM och sen 4 stycken 2 poliga kontaktorer där jag kommer styra en VB och 3 stycken grupper med 400v element. Visst är det så att effektmättningen kommer bli knas? Man hade ju gärna velat ha det också.
Vad kommer det visas för effekt i shellyn? Och kan man på något sätt senare räkna om vad den egentliga effekten är när man vet VBs och elementens max effekt?
 
Jag har 2 rum där det sittar en Shelly Plug S och en Shelly H&T i värje rum. Ena rummet (vänster i bilden) visar status på båda enheter, men andra rummet (höger i bilden) visar endast status på Shelly Plug S. Hur får jag fram status på H&T där också ? Jag googlade mig fram till att man ska göra sensorn default i rummet, men hittar inte den inställningen, varken i appen eller på webben. Om jag klickar på "customize" i bilden är allt vald som kan väljes. Och jag har klickat "Apply to all" där också.
Skärmdump av en mobilapplikation för hemautomatisering med temperatur- och fuktighetsavläsningar, grundläggande användargränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V vass skrev:
Tänkte göra samma sak, en shelly pro 4PM och sen 4 stycken 2 poliga kontaktorer där jag kommer styra en VB och 3 stycken grupper med 400v element. Visst är det så att effektmättningen kommer bli knas? Man hade ju gärna velat ha det också.
Vad kommer det visas för effekt i shellyn? Och kan man på något sätt senare räkna om vad den egentliga effekten är när man vet VBs och elementens max effekt?
Shellyn kommer visa hur mycket manöverspolen i kontaktorn har dragit.
Ska man styra något via kontaktorer så är det overkill med en shelly med så mycket finesser. Styr med något enklare och mät förbrukningen med t ex Shelly 3EM.
 
Hm okej så det är svårt att få ut något vettigt från det? Manöverspolens effekt kommer inte variera beroende på om VB värmer eller inte antar jag?
Jag köpte den nu på BF för 899, och den kan styra 4 utgångar. Kanske hade kommit undan lite billigare med 4 stycken shelly 1, men hade inte blivit så mycket billigare. Är kontaktorerna som är det dyraste :(
En Shelly 3EM är ju ganska dyr, verkar ligga på 1150. Blir lite för dyrt att ha det på varje för att mäta förbrukningen. Men kanske får bli en på VB iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.