Spontant skulle jsg tro att man får bygga funktionen själv med en (billig) tempgivare med fuktsensor, och en vanlig väggpuck som spänningsätter lämplig avfuktare.

Edit: eller, hemska tanke, köra utan HA som @Johan Gunverth föreslår
 
Redigerat:
  • Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Det går förstås bra också, om man har en avfuktare som startar automagiskt när den får ström. Min gamla gjorde inte det.

Fördelen med att få in den (på något sätt) i HA vore att jag skulle kunna få en notis om när det är dags att tömma den, har tyvärr inget avlopp där ute så det är manuellt arbete som gäller för det.
 
Eesee har avfuktare som kör Tuya. Åtminstone vissa av dem verkar ha stöd i tuya-local.

Jag har en annan Eesee, och den startar igen efter att den återfår strömmen, i samma mode som den hade när strömmen bröts.
 
Fick nog till räknaren, hade kryssat i Max men med mean så verkar det stämma bättre.
Får ha koll imorgon.
Men den räknar till hundra på minuter inte till 60, just nu står det 10.79h 🙂
 
Eftersom du skriver om en räknare så låter det inte som du gick på lösningen som HA själv framför, history_stats, iom de har just time som ett val för output känns det väldigt osannolikt att HA skulle rapportera decimal tid.

Å andra sidan lär man sig mer genom att välja sina egna lösningar 😁
 
Måste ju finnas nåt enkelt sätt att ha koll på timmar och minuter hur länge en grej varit på/igång

Jo men jag har skrivit nåt i configuration.yaml med history_stats
Var någon som hjälpte mig här, runt sidan 130
 
nino nino skrev:
Måste ju finnas nåt enkelt sätt att ha koll på timmar och minuter hur länge en grej varit på/igång
Jag gjorde ett litet upplägg med räknare som håller koll på hur länge vardera barnet sitter vid datorn. Det var länge sedan så enda sättet jag kom på då var att via några automations räkna upp aktuell räknare en gång varje minut. Enkelt, men helt säkert inte "bäst".
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Såg nu att jag har ström på sw hela tiden 😳😳
Men räknaren funkar men den går som sagt alltid, men det är ju lätt ändrat på plats.

Men det var ju det där med att den räknar minuter till 100 inte 60
 
nino nino skrev:
Såg nu att jag har ström på sw hela tiden 😳😳
Men räknaren funkar men den går som sagt alltid, men det är ju lätt ändrat på plats.

Men det var ju det där med att den räknar minuter till 100 inte 60
Du menar att den visar typ 1.5h istället för 1h30m? Är det inte bara att se till att device class är duration och formattera som du vill?

Skärmdump av en mall-sensorinställning med fält för namn, tillståndsmall, måttenhet och enhetstyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är det säkert 🙂
Var hittar jag template sensor?
 
Nu har jag gjort en sån, hur gör jag sen då? 😄
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu har jag gjort en sån, hur gör jag sen då? 😄
Borde vara att i template ha något i stil med:
Kod:
{{ states('sensor.bla_bla') | float }}

Så den konverterar från det värdet du hade i den andra sensorn och lägger bara till enhet och typ. Finns säkert massa andra sätt man kan lösa det på också.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Mja, jag fick ge upp försöket att starta på kommando. Det blev för svårt just då. Min maskinleverantörs fjärrtjänst hade en enkel kalenderfunktion som gick att sätta på 02:00 varje natt. Då räcker det med att luckan är stängd, så kör den. Erfarenheten visar att just den tiden sällan är något annat än billigast (SE3), så det får duga tills vidare, men jag tror att integrationen har blivit bättre sedan jag försökte.

/Fumble
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.