R
P Pin skrev:
Du presenterar fakta på samma sätt som BRÅ, sekekterat. Nu kanske vi inte ska skylla på BRÅ då de endast följt direktiv från våra politiker. Under lång tid var det information som absolut inte fick vara med i statistiken.

Sedan förstår jag inte vad ”misstänkta” är för något att mäta. Om det är få misstänkta, men många brott, är det ju ett underbetyg till rättsväsendet.

(Fungerar tyvärr inte att citera)
Citera finns under tre punkter …
 
Vilken information utelämnades menar du när BRÅ samlar in från polis, socialtjänst, domstolar, åklagarmyndighet.
 
R
M Magnus Wassborg skrev:
Vilken information utelämnades menar du när BRÅ samlar in från polis, socialtjänst, domstolar, åklagarmyndighet.
Information ifrån polisen skulle jag lita på sådär mycket.. dom har ju inte ens tid o utreda brott mm.
 
R Rejäl skrev:
Citera finns under tre punkter …
Ok
Men flera år tills idag har även svarapilen fungerat
 
M Magnus Wassborg skrev:
Vilken information utelämnades menar du när BRÅ samlar in från polis, socialtjänst, domstolar, åklagarmyndighet.
Sådan information de blev tillsagda att inte ha med. Ett exempel är etnicitet. Numera är det med.
 
R
P Pin skrev:
Ok
Men flera år tills idag har även svarapilen fungerat
Det finns en tråd om detta, ändringen gjorde tydligen inatt..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Düsseldorff
Otrolig tråd! Rädsla, okunskap, konspirationsteorier, höger- och vänsteridioti och WT-visdom i en salig röra. Underhållande!
 
  • Gilla
schofres och 1 till
  • Laddar…
Nja polisen manipulerar inte insatser, alltså larm om brott, den statistiken finns där och används, men de har väl ingen direkt tid att utreda vilket är tragiskt. Jag skulle gärna se antal insatser/larm om brott kontra utredda/lagförda personer/dom och kontra nedlagda utredningar.
 
R
M Magnus Wassborg skrev:
Nja polisen manipulerar inte insatser, alltså larm om brott, den statistiken finns där och används, men de har väl ingen direkt tid att utreda vilket är tragiskt. Jag skulle gärna se antal insatser/larm om brott kontra utredda/lagförda personer/dom och kontra nedlagda utredningar.
Hur vet du att det inte manipuleras detta har ju hänt tidigare pga. Politiska beslut…
Statistik i all ära om den är styrd och inte helt objektiv så kan man ju undra…
 
Düsseldorff
R Rejäl skrev:
Hur vet du att det inte manipuleras detta har ju hänt tidigare pga. Politiska beslut…
Statistik i all ära om den är styrd och inte helt objektiv så kan man ju undra…
Hur vet du att det har hänt tidigare?
 
Eftersom du är så säker tar jag för givet att du har fakta som backar upp det.
 
Düsseldorff
U uplj skrev:
Eftersom du är så säker tar jag för givet att du har fakta som backar upp det.
Vem? Citera så blir det enklare att förstå vem du syftar på.
 
Varför skulle forskare riskera sitt jobb och sitt anseende genom att manipulera fakta när vilken journalist eller medborgare från både höger och vänster kan begära ut rådata som ligger i säkerhetsklassade system hos polisen. Den enda data man inte troligen kan få ut är brott, misstänkta som ligger under säkerhetspolisen, men anonymiserad rådata borde man kunna få ut där med.
 
Düsseldorff
R Rejäl skrev:
[länk]
Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.