P pmd skrev:
Vad ska de med pengar få göra med sina pengar?
Det ska facket bestämma!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Vad ska de med pengar få göra med sina pengar?
Flytta utomlands om sverige inte passar?
 
P
F Fideliox skrev:
Flytta utomlands om sverige inte passar?
Hur mycket pengar ska man ha för att inte få leva säkert och tvingas flytta utomlands?
 
F
P pmd skrev:
Hur mycket pengar ska man ha för att inte få leva säkert och tvingas flytta utomlands?
Det bestämmer man själv.
 
R Rejäl skrev:
Affärer tror jag inte bär sig innanför låsta grindar…
Det blir nog bara tvättstuga och källsortering :D
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Jag har inte sett statistik på att folk är oroliga över sina barn men ungdomsrånen har så vitt jag förstår ökat under ganska många år. Jag ser till att mina barn inte har mobilen synlig när de är ute själva i tex. kollektivtrafiken och förbereder dem på andra sätt.

Jag vet inte varför rånen ökat men ser det som troligt att mobiler är en stor del. En unge för 30 år sedan gick inte runt med prylar för flera tusen i fickorna. Det enda man kunde blir rånad på var veckopengen i det sällsynta fall att man hade den med sig.
Antalet misstänkta personer per 100 000 invånare minskade för nästan samtliga åldersgrupper 2022 jämfört med 2021. Undantaget var gruppen 15–17 år, som ökade något. Jämfört med 2013 har antalet misstänkta personer per 100 000 invånare totalt sett minskat med 1 procent.9 maj 2023 (BRÅ)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
Misstänka för vad? Rån? Alla typer av brott?

Jag vill här rikta en allmän uppmaning till dem som lägger in citat i forumet att då också ta med en hänvisning till den webbsida, bok eller annat de hämtat citatet från. Då kan läsare få se ett större sammanhang om de vill.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
P pmd skrev:
Varför kan vi alltid skylla på lagstiftningen? Vad är det vi kan skylla på lagstiftningen?

Varför kan "vi" bara skylla "allt på den" istället för "hur det faktiskt ser ut i samhället"?

Vilka är "vi?
Var är det för "allt" vi kan skylla på "den"? (Syftar "den" på ändringen av definitionen av våldtäkt? Något annat?)
Vad syftar du på med "hur det faktiskt ser ut i samhället"?

Jag är faktiskt intresserad av du menade.
Men det är ju redan påpekat och förklarat i tråden redan? Ingen kan komma och säga något om sexualbrottens mängd i Sverige eftersom vi är bästaste landet på att lagstifta mot sexualbrott i världen.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Hur många oskyldiga drabbas under ett år nu och hur många var det för 30 år sen?
När en man klubbade ihjäl sin fru, eller stack ihjäl någon i ett krogbråk för 30 år sedan drabbades givetvis en oskyldig.

Men när yrkesmördarbarnen idag bränner av några magasin med militära automatvapen, eller använder sig av bomber mot en bostadshus drabbas långt många fler än det tilltänkta offret. Ljudet från dådet kommer eka i hela området och sprida skräck och otrygghet inte olikt ett terrordåd.

Just 90talet var ju även en topp för just dödligt våld, men som samhället med olika åtgärder lyckats vända, åtminstonde för ett tag...
Linjediagram, dödligt våld per 100 000, 1960–2017, två datakällor: Socialstyrelsen, Brå. Fluktuerande trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag är vi snart(?) tillbaka på toppen, och det kan vi i förstahand tacka gängvåldet för. 🥳

Det är på ett vis kul hur provocerande just instängslade områden uppfattas av vissa grupper. När samtidigt näst intill alla strävar efter att flytta så långt från dåliga gettoområden som de kan, för att slippa kriminalitet och annan smuts.
 
  • Gilla
Razmataz och 4 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Men det är ju redan påpekat och förklarat i tråden redan? Ingen kan komma och säga något om sexualbrottens mängd i Sverige eftersom vi är bästaste landet på att lagstifta mot sexualbrott i världen.
Den slutsatsen tycker jag verkar vara förhastad. Varifrån kommer premissen?

Hade det varit bättre att inte ändra definitionen av våldtäkt?
 
RoTe
P pmd skrev:
Den slutsatsen tycker jag verkar vara förhastad. Varifrån kommer premissen?

Hade det varit bättre att inte ändra definitionen av våldtäkt?
Förhastad får stå för dig. Hade vi kunnat göra samma sak med arbetslösheten hade vi gjort det, men tills dess får vi skämmas och hela EU skrattar åt oss.
 
P
Förhastad är min bedömning av din slutsats. Varifrån kommer premissen att Sverige är bästaste landet på att lagstifta mot sexualbrott i världen?

Hade det varit bättre att inte ändra definitionen av våldtäkt?
 
Är inte även arbetslösheten omdefinierad? Om jag arbetar någon timme i veckan eller deltar i något arbetsmarknadsprogram är jag inte arbetslös.

Å andra sidan finns det länder där halva befolkningen inte räknas som arbetslösa. Kvinnorna.
——
Intressant är att de som har stora staket och elektriska grindar där jag bor är nysvenskar. Bakom staketet nästan hela tomten stenlagd. Det traditionella bland infödda är låg häck eller lågt staket och välklippt gräsmatta bakom.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vad har de tänkt sätta upp för stängsel?
Ett gallerstaket klipper du snabbt upp och tar dig in.

känns mer som man erbjuder en falsk trygghet, om man avser gängvåldet då det kommer var typ lika tryggt som ett vanligt villaområde.

Inbrott osv kommer dock vara lägre då man inte kommer fram med bil.
 
Nissens
”Gated community” är ju inget direkt nytt i Sverige. Visby har haft sin ringmur rätt länge…
 
  • Haha
  • Gilla
schofres och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.