R
Nissens Nissens skrev:
”Gated community” är ju inget direkt nytt i Sverige. Visby har haft sin ringmur rätt länge…
Vi var mycket duktigare på att försvara oss på den tiden…
Nu för tiden så skaffar vi oss problem genom att vara hjälpsamma och duktiga med att hjälpa andra som sedan utnyttjar oss och vårat svaga rättssystem…
Förhoppningsvis så går vi stopp på detta som sker i samhället även om jag inte är övertygad om det…
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 8 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Intressant är att de som har stora staket och elektriska grindar där jag bor är nysvenskar. Bakom staketet nästan hela tomten stenlagd. Det traditionella bland infödda är låg häck eller lågt staket och välklippt gräsmatta bakom.
Ja, olika traditioner, helt enkelt.
Det handlar om olika kulturer. I en hel del länder utanför Sverige är det helt normalt att stänga in sig bakom murar och grindar, och praktiskt av diverse skäl.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
engs
Alla BRFer med låst innergård och trapphus är väl lika mycket gated community som ett villaområde man stängslat in.
 
  • Gilla
schofres och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Visst är det så. Liksom radhusområden som har hinder för att köra in bilen, t ex bom.

Det är uttrycket folk finner provocerande inte själva fenomenet som redan finns väl etablerat i samhället.
 
  • Gilla
mnils och 5 till
  • Laddar…
M Magnus Wassborg skrev:
Antalet misstänkta personer per 100 000 invånare minskade för nästan samtliga åldersgrupper 2022 jämfört med 2021. Undantaget var gruppen 15–17 år, som ökade något. Jämfört med 2013 har antalet misstänkta personer per 100 000 invånare totalt sett minskat med 1 procent.9 maj 2023 (BRÅ)
Säger ju inte ett skvatt! Se på verkligheten istället! Se på hur otrygga folk känner sig och är...

Vi har ett rättssystem och en polismyndighet skapat för ett samhälle av svenskar... Nu när Alibaba och de 400 000 rövarna kommit har samhället kapitulerat.
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
I så fall säger inga inlägg någonting, välkommen till ingenting klubben.
 
Antalet misstänkta personer per 100 000 invånare minskade för nästan samtliga åldersgrupper 2022 jämfört med 2021. Undantaget var gruppen 15–17 år, som ökade något. Jämfört med 2013 har antalet misstänkta personer per 100 000 invånare totalt sett minskat med 1 procent.9 maj 2023 (BRÅ)
 
M Magnus Wassborg skrev:
Antalet misstänkta personer per 100 000 invånare minskade för nästan samtliga åldersgrupper 2022 jämfört med 2021. Undantaget var gruppen 15–17 år, som ökade något. Jämfört med 2013 har antalet misstänkta personer per 100 000 invånare totalt sett minskat med 1 procent.9 maj 2023 (BRÅ)
Vi ligger i topp gällande våldtäkter, skjutningar samt sprängningar, per capita. I HELA VÄRLDEN

Att dra in BRÅ som mäter fukt en torr sommar samt väta en blöt höst..
 
  • Gilla
Peter Petterson och 3 till
  • Laddar…
Det är vad politiserade Brå uttrycker... En myndighet och dess talesman Jerzy Sarnecki som i drygt 20 år tillrättalagt, undanhållit och ljugit om sakernas tillstånd och därmed hindrat en nödvändig konstruktiv debatt. Ingen mer än Sveavägen 68, public service och någon vilsen liberal tror ju på vad de säger.

Denna artikel ger en liten aning:
https://www.dagensps.se/varlden/kristersson-vi-ska-jaga-gangen-satter-in-militar/
 
  • Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
Vill man inte inse insamlad fakta, (Brå samlar in fakta från myndigheter, de killgissar inte), då är man tyvärr en konspirations nörd. Det är iofs fullt av den varan här vilket förvånade mig att så många trådar spårar ur, ungefär som på Flashback. Visste inte att det fanns så många byggintresserade på Flashback.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
M Magnus Wassborg skrev:
Vill man inte inse insamlad fakta, (Brå samlar in fakta från myndigheter, de killgissar inte), då är man tyvärr en konspirations nörd. Det är iofs fullt av den varan här vilket förvånade mig att så många trådar spårar ur, ungefär som på Flashback. Visste inte att det fanns så många byggintresserade på Flashback.
Ok, den grova brottsligheten ökar inte. De som vill bo i gated communities är foliehattar och konspirationsteoretiker som hänger på Flashback. (Det är ingen "killgissning" - vad det nu är för något?)

Ordningen är återställd - åter till ämnet!
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 3 till
  • Laddar…
M Magnus Wassborg skrev:
Vill man inte inse insamlad fakta, (Brå samlar in fakta från myndigheter, de killgissar inte), då är man tyvärr en konspirations nörd. Det är iofs fullt av den varan här vilket förvånade mig att så många trådar spårar ur, ungefär som på Flashback. Visste inte att det fanns så många byggintresserade på Flashback.
Nu börjar dina argument ta slut, samtidigt som du börjar hälla ut känslosåsen på alla som inte tycker som dig.

Sluta posta. Du skämmer ut dig troll.
 
  • Gilla
NCT och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om jag nämnde gated C. i mitt inlägg och foliehattar.
 
Hur kan jag trolla om jag presenterar fakta. Det är väl trolleriverkstad när inlägg bara innehåller gissningar och generaliseringar om att våldet ökar vilket flera i denna tråd tycker, när det nu inte gör det just nu. Det är möjligt att våldet generellt ökar 2024 eller inte och att det om man ser på olika åldersgrupper vissa ökar eller sjunker som lagförda 2024.
 
Du presenterar fakta på samma sätt som BRÅ, sekekterat. Nu kanske vi inte ska skylla på BRÅ då de endast följt direktiv från våra politiker. Under lång tid var det information som absolut inte fick vara med i statistiken.

Sedan förstår jag inte vad ”misstänkta” är för något att mäta. Om det är få misstänkta, men många brott, är det ju ett underbetyg till rättsväsendet.

(Fungerar tyvärr inte att citera)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.