F Fideliox skrev:
När vi eldar blir det snabbt 26-30 grader i rummet och nästintill olidligt i 3-4 h tills tempen blir någorlunda normal igen.🤯
Har aldrig haft en topp på värmen över 25 grader, vad jag kan minnas. Inte en i närheten av kaminen. Men strålningsvärmen känns i dess närhet

Nu har jag öppen planlösning, så luften i huset cirkulerar hela tiden i hela huset, toarummen undantagna. Ned utefter väggar och fönster. In över golven mot kaminen, sprider sig utefter taken o s v.

Nu väger kaminen två ton, så det blir inga större temperatursvängningar.
 
Återkommer med en ordentlig redovisning av vedåtgång. Och vilken sorts ved, björk eller tall.

Lite fel att kolla just nu, då utetempen svänger en del.
 
F fribygg skrev:
Vid vilken utetemp?
Ja snittempen idag va -24,8 så idag är iallafall en 120kWh dag åtminstone
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Ja snittempen idag va -24,8 så idag är iallafall en 120kWh dag åtminstone
Hur mycket energi en dag med -5°
 
F fribygg skrev:
Hur mycket energi en dag med -5°
80-90kWh
 
D Dayangel skrev:
Du kan ju omöjligt ha belägg för att det inte gör någon skillnad för alla. Fastigheter har olika förutsättningar och bara för att det ev. fungerar för dig eller något du läst i något klimatmanifest så betyder det inte att alla kan hoppa på den uppvärminingskarusellen. Med en babarnlek.
Jag talar inte ifrån något manifest.
Men överbevisa mig, stäng all värme i huset under vilken tid du vill 30min 1h 3h?
När tempen har dippat 0,5-1 grader så startar du värmen igen.
Fullt möjligt och den människa som kan känna om det är 20,5 eller 21 grader med säkerhet skulle jag vilja träffa.

Men det är klart har man byggplast som fönster och enbart ett el element så blir det snabbt kallt om man stänger.

Men återigen testa.

Ett annat rimligt antagande är att runt 70% av de uppvärmda husen är tomma på morgonen runt 9- 10 när första toppen är.
Så oavsett om temperaturen skulle sjunka till 15 grader så är där ingen som märker något
 
  • Gilla
karlbrutal och 5 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag talar inte ifrån något manifest.
Men överbevisa mig, stäng all värme i huset under vilken tid du vill 30min 1h 3h?
När tempen har dippat 0,5-1 grader så startar du värmen igen.
Fullt möjligt och den människa som kan känna om det är 20,5 eller 21 grader med säkerhet skulle jag vilja träffa.

Men det är klart har man byggplast som fönster och enbart ett el element så blir det snabbt kallt om man stänger.

Men återigen testa.

Ett annat rimligt antagande är att runt 70% av de uppvärmda husen är tomma på morgonen runt 9- 10 när första toppen är.
Så oavsett om temperaturen skulle sjunka till 15 grader så är där ingen som märker något
Första toppen kommer ju runt 06-07 lagom när det är uppstigning. Uppenbarligen har du inte erfarit effekten av 15-20 minuter pausad uppvärmning (till förmån för varmvattenproduktion) i en 70-tals villa med oisolerad platta på mark, optimistisk isolering i väggarna och sen tunna raddar gjorda för högtemp. En inte allt för ovanlig konfiguration av hus i detta land. Effekten blir så klart mer påtaglig ju kallare det är ute, elementen blir kalla på dryga minuten och trots nya treglasfönster så uppmärksammas kallras längs väggar och golv när värmen pausar.

Går det att lösa? Absolut. Barnlek? Knappast.

Edit: visst, kör man fulingar som allmännyttans hyresvärdar och håller en termometer 1 meter upp i mitten på vardagsrummet så påvisas säkert att allt är precis i sin ordning med nån grads diff. Skit i komfort för fossingarna liksom.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Första toppen kommer ju runt 06-07 lagom när det är uppstigning. Uppenbarligen har du inte erfarit effekten av 15-20 minuter pausad uppvärmning (till förmån för varmvattenproduktion) i en 70-tals villa med oisolerad platta på mark, optimistisk isolering i väggarna och sen tunna raddar gjorda för högtemp. En inte allt för ovanlig konfiguration av hus i detta land. Effekten blir så klart mer påtaglig ju kallare det är ute, elementen blir kalla på dryga minuten och trots nya treglasfönster så uppmärksammas kallras längs väggar och golv när värmen pausar.

Går det att lösa? Absolut. Barnlek? Knappast.

Edit: visst, kör man fulingar som allmännyttans hyresvärdar och håller en termometer 1 meter upp i mitten på vardagsrummet så påvisas säkert att allt är precis i sin ordning med nån grads diff. Skit i komfort för fossingarna liksom.
Man kan ju fundera på varför där är en topp på morgonen...
Kan det vara så att folk duschar, borstar tänderna mm och därför använder varmvatten och vvb drar igång?
Såklart är the och kaffe en del i de hela men hemska tanke att möta nån i trafiken som inte fått sitt kaffe😂
Eller har alla pausat sina värmesystem och drar på fullt på morgonen för sina älskade fossingar...

Ska jag tolka ditt inlägg som att din kåk bara klarade 15min innan temperaturen sjönk x grader.
Eller var det en gissning och du kommer inte testa?
 
B
Klart det inte är samma tröghet I ett hus som påminner om ett tält som ett murat hus med passivhusstandard. Komforten påverkar ju olika av helt avstängt värmesystem under ett par h. Tittar man på genomsnittet, så finns det många som har hyggliga möjligher att undvika de värsta timmarna utan att få alltför kallt inomhus.

Förr om åren låg ju reglerbarheten i elsystemet i vattenkraften och förbränningsanläggningar med kol eller gas som bränsle, vilket gav jämnare priser på elen. Nu byggs ju i princip bara oreglerad/svårreglerad kraft, och reglerbar kraft försvinner, ochbvår vattenkraft kopplas mot kontinenten inallt större utsträckning. För att systemet ska fungera måste ju konsumenten vara mer flexibel. Eller vara beredd att öppna upp plånboken rejält.

Generellt är det ju liten komfortpåverkan att ge sig på värmesystemet/varmvattenproduktion i några h jämfört med att flytta motsvarande mängd kWh baserat på matlagning, ledlampor, ström till datorer, tvätt/disk erc. Det är relativt långt hängande frukt i många fall.

Personligen tror jag knappt det kommer finnas en värmepump till nyförsäljning som inte har någon form av smart styrning kopplad till aktuellt elpris om 10år. Och varmvattenberedarna kommer nog sannolikt växa något snäpp, för att lättare kunna undvika högpristimmarna på varmvattendelen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
S
A Alexn72 skrev:
Jag flyttar närmare 30kwh från dag till natt eller när det nu är billigt.
Men de är klart, bättre att inte bry sig😉
Det låter helt otroligt, men du kanske har ett nybyggt hus med dubbla acktankar osv. Det är inte förutsättningar som gemene man kommer att ha tillgång till :)
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Landets industrier har nog en anings mer påverkan på topparna än hushållens kaffekokare på mornarna.

Du kan tolka mitt inlägg som; jo, med fel förutsättningar så kan man i vissa lägen faktiskt känna av så lite som ett 15 minuters bortfall av värmeproduktion även om det inte nödvändigtvis visar sig på kvicksilvret i ståhöjd i mitten på ett möblerat rum med termisk massa. För sakens skull går det givetvis att testa 30-60 eller 180 minuters bortfall för att få en dokumenterad effekt men vad spelar utfallet för roll om fossingarnas degraderade komfort redan är känd så till den grad att implementeringen av pausad värme aldrig kommer införas?

Edit: citerafunktionen verkar strula..
 
Redigerat:
  • Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Jag får balansera mitt eget inlägg för sakens skull.

Är man tveksam till något kan man alltid extrapolera till ändlägena för att få lite hum om rimligheten.

Noll vindkraft: Nja lite onödigt, det är ju ett relativt billigt kraftslag sägs det.
100% vindkraft: Bara lampor på om det blåser mer än 4m/s? Gratis el för alla om det blåser 8m/s? Låter helt orimligt.

Så då ligger rätt svar däremellan.
Och jag tycker "marknaden" är det sämsta sättet att ensamt bestämma något så samhällskritiskt. I dagsläget anser jag att vi har för mycket intermittent kraft. Gratis el är aldrig bra i längden heller.
Optimalt vore nog om vindkraften var anpassad storleksmässigt för att balansera tillsammans med vattenkraften.

Problemet är vi istället byggt ut vindkraften väldigt mycket och för att kunna göra oss av med överskottet när det väl blåser byggt exportledningar till kontinenten. Vilket driver upp priserna för oss i Sverige.
 
Hus byggt 1945 ca 100kvm
Men tvättmaskin ca 2kwh
torktumlare ca 3kwh
diskmaskin ca 2kwh
vvb Ca 5kwh
Elbil ca 14kwh
Elbil ca 20kwh


Ironiskt nog har jag faktiskt monterat 2 tankar på ca 1,5kbm för att lagra värme från kaminen.
Men med priserna vi haft så slängde jag in ett elelement i tankarna
Är det då minuspris så laddar jag även där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
@Dayangel
Citatfunktionen har lämnat byggahus😅

Vi kan vara ganska överens om att industrin inte ska stå still.
Topparna handlar inte om att flytta all förbrukning. Bara toppen.
Och jag lovar dig det är enklare än vad man tror.
Bara de faktum att där är ett antal elbilar som laddar under toppen men tillåts pausa skulle hjälpa.
De är dessutom redan uppkopplade...

Hur mår fossingarna idag😆
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D
Jag är redo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.