R
P Pin skrev:
En Kibbutz?
Nee. Är inte det ett kollektiv? GC är bara ett tryggare alternativ till boende…
 
R Rejäl skrev:
Nee. Är inte det ett kollektiv? GC är bara ett tryggare alternativ till boende…
Om det nu ens är det.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R
P Pin skrev:
Om det nu ens är det.
Det anses att vara det… sedan om du inte håller med om det så är det din åsikt…
 
Fairlane
R Rejäl skrev:
Det anses att vara det… sedan om du inte håller med om det så är det din åsikt…
Jag skulle nog påstå att båda är just åsikter.
 
  • Gilla
uplj och 4 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle nog påstå att båda är just åsikter.
Att ha murar, staket runt om boenden bör ses som tryggare…
Annars hade inte alla anläggningar som anses vara säkra tex. Militäranläggning, skyddsobjekt mm. haft detta om det är bara a en åsikt… så håller någ inte med om det.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
O
slaskman slaskman skrev:
De flesta som flyttar till Staffanstorp från Malmö är väl de vars barn som skall börja skolan !
Det finns massor av anledningarna till att människor flyttar dit. De flesta är bara helt vanliga och bra personer som vill ha hus men ändå nära till storstan.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Demokrati är bra, det håller jag med om och det gör säkert även makhno_

Det är dock ingen garanti för att allt blir rätt och rimligt. I det demokratiska Sverige har vi haft förbud mot att prata samiska, experiment med förstörda tänder på funktionsnedsatta, lagstiftning mot homosexualitet etc, dvs man har gett sig på en grupp som är annorlunda på något sätt.
Genialiskt. Ett GC utan staket och grindar. Byggt delvis på mark där någon annan redan bodde. Lösdrivare steriliserades och homosexuella som visserligen inte kunde föröka sig på den tiden kriminaliserades. Funktionsnedsatta låstes in och dubblerade som försöksdjur långt innan aktivister var emot sådant. Ett GC deluxe. Som kronan på verket fanns ordet demokrati i partiet vars namn innehöll ordet demokrati, likt i nationerna bakom järnridån, och dit arbetarna anslöts med automatik.

Detta GC hade även enklaver ute i världen likt kolonier där samma politik bedrevs. Andra enklaver var dock ej omtyckta vare sig de hade staket runt sig som Israel eller på den tiden utan mur som USA. Senare inkorporerade vi EU i kungadömet och nu ska vi även ta över NATO med detta idealsamhälle.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Blir intressant att se om detta blir verklighet i slutändan. Såg för massa år sedan en dokumentär om Sveriges första(?) gated community i Småland kallat Strandudden och det är så vitt jag vet inte färdigbyggt på långa vägar. Länkar nedan till deras koncept om någon är nyfiken.

https://strandudden.com/
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
A
G Greger_08 skrev:
Gissar att man kan gå till lokala butiken utan att bli rånad låter som rena drömmen när man blir gammal och inte kan försvara sig..
Kan du försvara dig öht?
 
electroluxaren skrev:
Kan du försvara dig öht?
Finns väl ingen som kan försvara sig, de här situationerna är väl aldrig en mot en, och oftast har den aggressiva sidan någon form av vapen också
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R
electroluxaren skrev:
Kan du försvara dig öht?
Det är ju där GC kommer in eller.. när det sprängs i bostadshus och vid ens dörr, inte lätt att försvara sig…
 
Fairlane
R Rejäl skrev:
Att ha murar, staket runt om boenden bör ses som tryggare…
Annars hade inte alla anläggningar som anses vara säkra tex. Militäranläggning, skyddsobjekt mm. haft detta om det är bara a en åsikt… så håller någ inte med om det.
Du glömde beväpnad personal med rätt att skjuta, genomsökning av fordon, etc?
Alla personer som ska in på ett skyddsobjekt ska kontrolleras på ett annat sätt än i en gated community, där grannen såklart kan beställa hem en firma för lite jobb ovetandes om att personalen tillhör Hells Angels.

Att säkra upp delvis är sällan någon större poäng, men inte alls ovanligt. Jag har 25+ års erfarenhet av säkerhetsfrågor på olika sätt professionellt och sett en hel del hur folk tänker kring säkerhet.
Man byter ut sitt fina lås i en säker dörr mot ett ännu bättre lås, medan gipsväggar runt om inte ändras.
Man plockar av folk små fällknivar i säkerhetskontrollen på flygplatsen, och innanför kontrollen finns restauranger etc där man lätt kommer åt en betydligt farligare kniv.
En knäppgök smugglade ombord sprängämnen på ett flygplan, i skorna. Efter det fick alla ta av sig skorna i säkerhetskontrollen. Hjälper det eller kan man smuggla det i byxorna istället? Vi får väl vara glada att inte den första killen smugglade i byxorna.

Poängen är alltså att det inte nödvändigtvis ger en högre säkerhet att genomföra en åtgärd, utan satt se till helheten.
Så länge det inte är visat att det ger en högre säkerhet så är det nog mest en åsikt, eller gissning, eller möjligen en kvalificerad gissning. Jag tror fortfarande det mest är en känsla av säkerhet man säljer.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Hårt men effektivt.
Visst, men jag kan tycka att man inte ska behöva skaffa fram papper på att man är "okej".
Så bara för att man inte är "socialt accepterad" i ett samhälle demokratiskt sett (dvs illa omtyckt av majoriteten) så ska man skjutas av eller hamna i fängelse trots att man inte begått ett brott utan kanske haft åsikter som majoriteten inte gillar?

Nja, då är det faktiskt bätte med gated communitys.

Låt de opålitliga "nollorna" (de som varken kan visa gott eller dåligt ifrån sig) vara utestängda från gated communities men vara en del i samhället.
Låt de dåliga (de som begår brott och sprider otrygghet) hamna i fängelse.
Och låt de goda, ha gated communities. De goda, som har anhöriga och vänner som kan intyga varandra att de är reko. Dvs gated communities är "by invite only".

H HenrikHuslöse skrev:
Det är ju inte tanken att straffa någon för att vara handikappad.
Likhet inför lagen ska gälla. Om X kan bli straffad av för mycket frånvaro från samhället och ett dåligt socialt kontaktnät, så ska Y kunna bli det också, även om Y har ett funktionshinder.
H HenrikHuslöse skrev:
En dator kan snabbt göra sig en bild av en person och sålla agnarna från vetet.
Visst, men är det rimligt att kräva att en person ska visa gott ifrån sig?
Är det då inte bättre att man har något automatiserat straffsystem som kan straffa dåliga handlingar, men där "inga handlingar alls - varken goda eller dåliga" alltid är acceptabla?

Varför ska man behöva visa att man är en bra person? Det är rimligt för de som söker medborgarskap kanske, men de som redan är medborgare bör enbart straffas om denne gör dåligt ifrån sig (inkl att inte följa skyldigheter).

Det du pratar om är att införa någon subjektiv skyldighet att visa gott ifrån sig, men utan att definera det, dvs förlita sig på samhällets bedömning av personen. Kan du inte visa upp papper var 5e år på att du är betrodd, ja då åker du i fängelse. Lite som vapeninnehav men för att få vara fri person i samhället. För vapeninnehav är det ju rimligt för då innehar du farliga föremål, självklart då att man ska komma in med ett intyg att man fortfarande är betrodd av klubben.
H HenrikHuslöse skrev:
Det där har provats sedan 1800-talet. Fabriksägaren betalar lönerna i lokala pengar, kontrollerar alla arbetstillfällen och all handel. Arbetarna blir närmast livegna.
Poängen med det interna betalsystemet var inte att införa någon kontroll över invånarna i ett gated community, utan för att komma ifrån både bankernas och företagens krav på att följa penningtvättlagen och andra lagstiftningar såsom kassaregisterlagen och bokföringslagen i vissa avseenden.

Genom att ha ett så kallat "Closed Loop kort", vilket bara är giltigt inom ett visst område (tänk presentkort som bara är giltigt på Nordstan), så anses inte tjänsten vara en betaltjänst enligt lagen och man behöver därför inte ha transaktionsövervakning. Om gated communityt och butiken är samma företag (samma organisationsnummer) så kommer man t.om. undan kravet på certifierat kassaregister och bokföringen eftersom pengar bara flyttas internt inom bolaget.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Du glömde beväpnad personal med rätt att skjuta, genomsökning av fordon, etc?
Alla personer som ska in på ett skyddsobjekt ska kontrolleras på ett annat sätt än i en gated community, där grannen såklart kan beställa hem en firma för lite jobb ovetandes om att personalen tillhör Hells Angels.

Att säkra upp delvis är sällan någon större poäng, men inte alls ovanligt. Jag har 25+ års erfarenhet av säkerhetsfrågor på olika sätt professionellt och sett en hel del hur folk tänker kring säkerhet.
Man byter ut sitt fina lås i en säker dörr mot ett ännu bättre lås, medan gipsväggar runt om inte ändras.
Man plockar av folk små fällknivar i säkerhetskontrollen på flygplatsen, och innanför kontrollen finns restauranger etc där man lätt kommer åt en betydligt farligare kniv.
En knäppgök smugglade ombord sprängämnen på ett flygplan, i skorna. Efter det fick alla ta av sig skorna i säkerhetskontrollen. Hjälper det eller kan man smuggla det i byxorna istället? Vi får väl vara glada att inte den första killen smugglade i byxorna.

Poängen är alltså att det inte nödvändigtvis ger en högre säkerhet att genomföra en åtgärd, utan satt se till helheten.
Så länge det inte är visat att det ger en högre säkerhet så är det nog mest en åsikt, eller gissning, eller möjligen en kvalificerad gissning. Jag tror fortfarande det mest är en känsla av säkerhet man säljer.
Håller inte med.. att göra åtgärden med att ha murar, stängsel runt ett större område tar ju bort merparten av oplanerade och spontana ingrepp såsom inbrott, skadegörelse mm.
Har aldrig påstått att det är en bunker och tror inte att mer parten som förespråkar detta tror heller…
Så att kalla murar och stängsel för bara en känsla av säkerhet, visar ju bara på att dina 25+ år kanske inte har så stor betydelse i detta sammanhang…
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Jag har inte sett statistik på att folk är oroliga över sina barn men ungdomsrånen har så vitt jag förstår ökat under ganska många år. Jag ser till att mina barn inte har mobilen synlig när de är ute själva i tex. kollektivtrafiken och förbereder dem på andra sätt.

Jag vet inte varför rånen ökat men ser det som troligt att mobiler är en stor del. En unge för 30 år sedan gick inte runt med prylar för flera tusen i fickorna. Det enda man kunde blir rånad på var veckopengen i det sällsynta fall att man hade den med sig.
Mobiltelefoner..? Allvarligt?! Du vet inte varför rånen har ökat? Ingen aning? Ingen aning alls? 🤔
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.