P
R Robin Lindberg skrev:
Helt värdelöst då! Ett systembolag och en matuvarubutik bör man ju ha innanför grindarna!
Beställ hem. Det går att få hemkört t.o.m. från Systembolaget.
 
P
makhno_ makhno_ skrev:
Jajamen det är det! Den trygghet många svamlar om nuförtiden handlar bara om rasism. Är folk så rädda som de låtsas är de förlorade och bara att glömma. Fejkar de och använder trygghet som synonym för helvitt och medelklass är de rassar och bör behandlas som sådana.
Jag tycker inte att det är rimligt att jämställa rasism med att ogilla våldsverkare och annat slödder.
En ligist är en ligist oavsett hudfärg.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
P
makhno_ makhno_ skrev:
Skjutningar och dödsfall i arbetet ligger på samma nivå och gated community skyddar inte mot det senare. Samma gäller för massa annat.
Som t.ex. dödsfall i trafiken. När gängskjutningar med dödlig utgång har normaliserats kommer det inte längre att vara så uppmärksammat i media och du behöver nog då inte behöva bli upprörd över att det planeras grindsamhällen.
Gated är nonsens och skyddar inte mot något verkligt.
Men det är inget att bli upprörd över. Låt folk bo inlåsta om de vill. Själv har jag lås på ytterdörrarna. Det skull nog en del ha blivit upprörda över för 150 år sen.
I ett grindsamhälle skulle jag nog kunna ha ytterdörrarna olåsta.
 
  • Gilla
schofres
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skiljer sig detta från stora slutna innergårdar med lås på dörrarna som är vanligt i t ex Stockholm? Är det ett större område som blir låst?
Det är väl i princip samma sak. En skillnad är att "gated communities" i form av innergårdar med låsta grindar har varit ganska vanliga i större städer i många decennier så vi har vant oss vid det. De fanns på 1970-talet åtminstone, minns jag. Det fanns ganska säkert även tidigare, men att inte jag personligen minns det beror på att jag är för ung.

Den nya typen av "gated communities" med inhägnader för småhus är ett relativt nytt fenomen i Sverige och det är då förstås lättare för en del människor att bli upprörda av det än av den tidigare typen. Att det är något som vi har importerat från USA tycks vara extra retsamt för en del. (Det är rätt mycket vi gör i Sverige som vi tar från USA, både bra och dåligt).

Jag gissar att ju vanligare den nya typen av "gated communities" blir desto mindre blir upprördheten.
Bakom lås och bom ligger också DNs artikel i frågan:
[länk]
Arkiverad här.
 
  • Gilla
elloffo och 2 till
  • Laddar…
P
makhno_ makhno_ skrev:
Demokrati funkar inte så. Det är inget garant för att det blir rätt eller rimligt.
Demokrati är visst bra!
Är du anarkist, eller? 😉
 
P
jag skulle säga att utvecklingen vi ser i samhället med våldsbrott som blir vardagsmat i pressen gör att folk antingen väljer att blunda för det eller tror sig kunna försvara sig osv eller får rädsla för skiten.. sen gör det inte saken bättre att det händer varje dag på många ställen i sverige att folk rånas och utsätts för våld och tafsa och olika former av ligistbetenden. Att grannens tonårsdotter blir tafsad på bussen hem eller det står nån "icke skidåkare" och "drar i snabeln" 20 cm framför henne i en fullsatt buss även med vuxna, men alla tittar bort och låtsas som det ser jag inte... Eller folk blir nedslagna av nåt ungdomsgäng som drar runt och jävlas med allt och alla som kommer för nära och folk drar för gardinerna för att slippa se och skulle polisen väl komma och fråga om dom sett nåt så "nej jag såg inget , hörde inget" är svaret..för det är enklast...

Jag skulle säga att många lever i en skyddad verkstad i sitt rikemans område eller bara svensson område men placerat så man slipper stöket.. och man avfärdar allt och det ser vi ju även här i tråden med "det händer inte mig" tänk..

Sen efter det hänt nån familjemedlem nåt så har det ofta följden med att plötsligt så får folk upp ögonen och inser att granndottern har fan inte gjort nåt som gör det lovligt med tafs och runka drulen framför näsan på henne.. och att det är 3 gången på ett halvår och när man börja fråga runt så är det fler kvinnor som råkat ur för samma sak..

Efter det hänt lite grejer så är det många som börjar fundera på aktuella motdrag.. vissa åker ut 5 storvuxna med baseboll trän och lär icke skidåkaren lite hyfs medans andra funderar efter 7 inbrottet på gc lösningen..

Många mindre orter som förr hade eget poliskontor har numera ett nedlagt polishus och det styrs från nästa större stad som såklart skiter i hur det ser ut i byhålan 9 mil enkel resa iväg så polisen toppstyrning och centralisering till större orter gör inte utveckligen bättre..


Och en sak är säker även om inte gated communities omöjliggör brott så gör staket och kameror och ev bevakning, att kringdragande förortslödder letar på nåt annat område att stöka och jävlas i , för innanför staketet kan det ju faktiskt också bli straffbart att vara olovligen, medans på stan så stökar man men när polisen väl dyker upp så är man ju snälla pojkar påväg hem från träningen och i dagens jäkla tramsande så även om polisen vet att det är dom så har dom inte bevisen där och då och allt blir tungrott och hopplöst och så fort polisen åkt så fortsätter stöket..
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
man kan eliminera de som inte kan visa att de bidrar till samhället?
Så du menar att de som inte kan VISA att de bidrar till samhället med t.ex. intyg, referenser, anhöriga m.m. skall skjutas av?

Lite som att sverigedemokraterna vill kunna låsa in asociala utan att de ens dömts för något. (De anser att asociala utgör en risk för samhället genom sin avsaknad av social interaktion vilket innebär att det är svårt för personer att slå larm om en sådan planerar t.ex. ett terrordåd).

Resonemanget passar på sådana som jobbar inom säkerhetskänslig verksamhet, med tillgång till att göra stor skada på samhället. Inte på kreti och pleti. Förtroende ska inte krävas för att få leva och vara medborgare. Då ska det räcka med att inte göra skada på samhället.

Dvs även "noll-nivån" ska vara acceptabel, där man varken bidrar eller skadar samhället.

R Rkarlsson skrev:
En självservice butik hade funkat i ett låst samhälle.
Faktiskt. Behövs ju inte ens anslutning till externt betalningssystem (såsom visa/mastercard) utan det man handlar hamnar på hyres/avgiftsfakturan. Samma bricka som öppnar grindar och bommar, kan användas för att handla med.

Samtidigt som butiken kvittar hyran mot det dem säljer.

Om arbetsplatsen ligger inom communityt också, så skulle man t.om. kunna kvitta löneutbetalningarna också, så behöver inte de som bor i communityt något bankkonto ens, utan ens passerbricka är ens bankkonto, simpelt.

Gated communityt skulle även kunna ha internet/telefon gratis, kanske t.om. med ett SIM-kort för obegränsad mobilsurf så sköter communityt alla betalningar.

En intern ekonomi helt enkelt.

H hempularen skrev:
Vad gör det för nytta med bemannad vaktkur, om buset trycker upp en pistol i ansiktet på vakten.
Därför tror jag faktiskt automatiserade gated communitys är bättre. Svårt att trycka upp en pistol i ansiktet på en kortläsare. Är kortläsaren korrekt byggd med den "bedömande elektroniken" på säker plats så hjälper det heller inte om man vräker ner kortläsaren med en slägga och kortsluter o manipulerar varenda tråd som finns där.
Kombinera detta med larm som går om man öppnar dörrar felaktigt så har du en bra lösning.

Kombinera det med larmsystem där man kan larma dolt, t.ex. genom att man lägger till en siffra på koden alt, om man kör utan kod, någon form av dold touchknapp man kan trycka på innan man blippar kortet utan att angriparen märker att man faktiskt vidrör en touchknapp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har faktiskt bott i Staffanstorp ett kort tag, i hyresrätt. Vaknade av brandkåren utanför fönstret och tio meter höga eldlågor från en anlagd bilbrand på parkeringen tvärs över väggen.

Fick via andra grannar höra att man "visste" vem det var, en familj som numera bodde i de smår adhusen på den sidan vägen, tydligen hade de tidigare bott i grannhyreshuset, där sonen hade kidnappat en tjej och hållit inlåst med mamman vaktandes utanför dörren tills hon efter ett par dagar lyckades fly. Hade tvingat henne spela in porr som jag minns det, fanns en flashback tråd om det hela också som jag inte hittar nu. Så visst finns det lokala förmågor i Staffanstorp också, även om det till största delen är villamedelklass.

Blev som tur var inte långvarigt boende där, men det större problemet var ett det kom in rök i lägenheten från en kedjerökande granne.

Har även bott i Malmö, där sprängdes ett gym ca 100 meter från vår lägenhet, en kille i trappuppgången hade knarkgömma i vindsförråden (tror inte det var för eget bruk direkt)

Hälsade på hos en bekant på Seved en gång, hon upplevde det som ganska tryggt. Kvällen samma dag sköts det ihjäl en kille på andra sidan hennes kvarter, men hon hade inte märkt någon den gången heller.

Min intryck är att många är ganska omedvetna om sin omgivning, och kanske därför känner sig tryggare än de borde.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P polaris78 skrev:
eller det står nån "icke skidåkare" och "drar i snabeln" 20 cm framför henne
P polaris78 skrev:
vissa åker ut 5 storvuxna med baseboll trän och lär icke skidåkaren lite hyfs
Jag vet inte om jag tänker fel här med för mig spelar det inte roll om personen åker skidor eller inte... I Staffanstorp är det väl sällan snö så sannolikt åka det sällan skidor där...

Eller var det något helt annat du ville säga?
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
DN rapporterar idag att Staffanstorps kommun planerar två gated communities tillsammans med markägaren Kilenkrysset AB. Någon som vet något mer om detta? Hur ser detaljplanering ut?

Skiljer sig detta från stora slutna innergårdar med lås på dörrarna som är vanligt i t ex Stockholm? Är det ett större område som blir låst?

Bakom lås och bom ligger också DNs artikel i frågan:
[länk]
Eftersom Staffanstorp styrs av ett gäng som inte bryr sig om lagar, skall väl låset vara på utsidan! 😉

Ärligt talat är folk så sugna på att betala för att få en såpass hög säkerhet så att det gör skillnad? Anar att ha koll på boende och tonåringar inte så attraktivt på sikt för vaktbolagen, så skall det skötas smidigt så krävs det nog en del engagemang. Skall driften skötas av företag eller samfällighet etc? Är nog mycket som inte är självklar succé här, oavsett vad man tycker om idén.
 
S sebastiannielsen skrev:
Så du menar att de som inte kan VISA att de bidrar till samhället med t.ex. intyg, referenser, anhöriga m.m. skall skjutas av?
Hårt men effektivt.
S sebastiannielsen skrev:
Dvs även "noll-nivån" ska vara acceptabel, där man varken bidrar eller skadar samhället.
Negativt är tillåtet så länge man kan förklara varför. En stor del ska vara negativa, som barn och pensionärer. Och det är ju inte tanken att straffa någon för att vara handikappad. En dator kan snabbt göra sig en bild av en person och sålla agnarna från vetet.

S sebastiannielsen skrev:
Faktiskt. Behövs ju inte ens anslutning till externt betalningssystem (såsom visa/mastercard) utan det man handlar hamnar på hyres/avgiftsfakturan. Samma bricka som öppnar grindar och bommar, kan användas för att handla med.

Samtidigt som butiken kvittar hyran mot det dem säljer.

Om arbetsplatsen ligger inom communityt också, så skulle man t.om. kunna kvitta löneutbetalningarna också, så behöver inte de som bor i communityt något bankkonto ens, utan ens passerbricka är ens bankkonto, simpelt.

Gated communityt skulle även kunna ha internet/telefon gratis, kanske t.om. med ett SIM-kort för obegränsad mobilsurf så sköter communityt alla betalningar.

En intern ekonomi helt enkelt.
Det där har provats sedan 1800-talet. Fabriksägaren betalar lönerna i lokala pengar, kontrollerar alla arbetstillfällen och all handel. Arbetarna blir närmast livegna.
 
R
H HenrikHuslöse skrev:
Hårt men effektivt.

Negativt är tillåtet så länge man kan förklara varför. En stor del ska vara negativa, som barn och pensionärer. Och det är ju inte tanken att straffa någon för att vara handikappad. En dator kan snabbt göra sig en bild av en person och sålla agnarna från vetet.


Det där har provats sedan 1800-talet. Fabriksägaren betalar lönerna i lokala pengar, kontrollerar alla arbetstillfällen och all handel. Arbetarna blir närmast livegna.
Det är stor skillnad på när en Arbetsgivare kontrollerar allt med att betala i sin egna valuta som bara fungerar i arbetsgivarens butiker mm. mot att ha ett internt betalsystem i ett Community som reglerar inköp med hyror och avgifter. Det blir ett slags kvittningssystem där du kan handla vart du vill…
 
P Pin skrev:
De missar ju fullständig det uppenbara. Ungdomarna sitter hemma och umgås online. Inte kul att supa själv. Dessutom spelar de online och då måste man vara snabb och inte full. (Jag vägrar sortera in e-sport under idrott som nämndes som skäl i artikeln)
Äldre dricker. När man hör någon IRL prata om alkohol är det ju typiskt någon 40+ och ofta 60+. Äldre är mindre våldsbenägna än yngre, så det blir inte lika många våldsbrott av drickandet.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är stor skillnad på när en Arbetsgivare kontrollerar allt med att betala i sin egna valuta som bara fungerar i arbetsgivarens butiker mm. mot att ha ett internt betalsystem i ett Community som reglerar inköp med hyror och avgifter. Det blir ett slags kvittningssystem där du kan handla vart du vill…
En Kibbutz?
 
Fairlane
P pmd skrev:
Demokrati är visst bra!
Är du anarkist, eller? 😉
Demokrati är bra, det håller jag med om och det gör säkert även makhno_

Det är dock ingen garanti för att allt blir rätt och rimligt. I det demokratiska Sverige har vi haft förbud mot att prata samiska, experiment med förstörda tänder på funktionsnedsatta, lagstiftning mot homosexualitet etc, dvs man har gett sig på en grupp som är annorlunda på något sätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.