Fairlane
R Rejäl skrev:
Håller inte alls med du överdriver det mesta med att allt behöver vara så in i minsta detalj säkert…
Nej, men jag försöker förklara att det inte är någon skillnad säkerhetsmässigt mellan ett oklassat hänglås och ett klass-3 hänglås om man lika gärna kan riva ner hönsnätet.
R Rejäl skrev:
Det räcker mer än gott som första åtgärd att stängsla in ett område, det tar bort det mesta infallsbrott och kräver en insats att bara ta sig in utav den som avser det..
Tar det verkligen bort de flesta inbrott?
Det är väl din åsikt eller är det fakta som kan verifieras?
R Rejäl skrev:
Du är en av få som jobbar med säkerhet därav så ser du på det ur en annan synvinkel än gemene man och det behöver inte vara fel, men som i detta som vi diskuterar så blir det att ta i….
Personligen tycker jag det kan vara värt att lyssna på någon med kompetens inom sitt område, oavsett om det är en säkerhetsmänniska, en murare, en elektriker etc än att bara tänka "så här borde det fungera".

Som sagt, det är långtifrån något krav på högsta säkerhet, men man bör åtminstone inte lura sig själv. Ett fastighetsbolag jag känner till ville öka säkerheten genom att installera kortläsare och passerkort. Då kunde man ju sätta olika access på olika personers kort. Det borde ge en högre säkerhet (och gör det också, korrekt använt). Tyvärr gick man lite för mycket på känsla, så i praktiken vann man ingen säkerhet, tvärtom gav man personer en chans att ge sig själva full access till allt. Detta samtidigt som företaget såklart slappnade av lite på det området eftersom man gjort det säkrare...
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Allt är en fråga om pengar.
Föreningen kan besluta att butik ska subventioneras.
Numera så kan man ju dessutom ha butiker nästan helt utan personal. Dvs, någon behöver lasta ut läsk, mjölk mm en gång om dagen. Antingen skannar man, eller så har man RFID-taggar.
 
R
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, men jag försöker förklara att det inte är någon skillnad säkerhetsmässigt mellan ett oklassat hänglås och ett klass-3 hänglås om man lika gärna kan riva ner hönsnätet.

Tar det verkligen bort de flesta inbrott?
Det är väl din åsikt eller är det fakta som kan verifieras?

Personligen tycker jag det kan vara värt att lyssna på någon med kompetens inom sitt område, oavsett om det är en säkerhetsmänniska, en murare, en elektriker etc än att bara tänka "så här borde det fungera".

Som sagt, det är långtifrån något krav på högsta säkerhet, men man bör åtminstone inte lura sig själv. Ett fastighetsbolag jag känner till ville öka säkerheten genom att installera kortläsare och passerkort. Då kunde man ju sätta olika access på olika personers kort. Det borde ge en högre säkerhet (och gör det också, korrekt använt). Tyvärr gick man lite för mycket på känsla, så i praktiken vann man ingen säkerhet, tvärtom gav man personer en chans att ge sig själva full access till allt. Detta samtidigt som företaget såklart slappnade av lite på det området eftersom man gjort det säkrare...
Och jag har lyssnat på dig och ser att du har en syn som gemene man inte har vad mer vill du att jag ska bekräfta?

Skriver detta en gång till:

Jag är ganska säker på att det höjer säkerheten bra med att stängsla in och ha en grind. Sedan går det att göra så mycket mer det har du rätt i men det är inte samma sak som att det behövs för att hålla ute de flesta busen/kriminella, utan psykologiskt så är det avskräckande med instängsling annars hade ingen stängslat in om det bara var för att skapa sig en falsk trygghet…
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Dessa Malmöbor som kommit hit upplever ju att det är lugnare, annars hade de väl flyttat tillbaka.
De problemen vi har här uppe är av en annan genre, men det blir politiskt utav bara den om man ska ta upp det. Inte så mycket våld i sig, utan mer mobbing och utanförskap. Malmöbor står en del för utanförskapet själva :p

Malmö var ju inte så riktigt tryggt redan på 90 talet, brorsan bodde en period i Malmö då.
Oj, han måste varit en riktigt stökig rackare din brosha! Hoppas det blev tryggare när han flyttade!!!🤪
 
Fairlane
R Rejäl skrev:
Och jag har lyssnat på dig och ser att du har en syn som gemene man inte har vad mer vill du att jag ska bekräfta?

Skriver detta en gång till:

Jag är ganska säker på att det höjer säkerheten bra med att stängsla in och ha en grind. Sedan går det att göra så mycket mer det har du rätt i men det är inte samma sak som att det behövs för att hålla ute de flesta busen/kriminella, utan psykologiskt så är det avskräckande med instängsling annars hade ingen stängslat in om det bara var för att skapa sig en falsk trygghet…
Det hela började ju med en diskussion om att det var fakta att det fungerade vs en åsikt att det inte fungerade.

Nu verkar vi vara i läget att det är din åsikt att det fungerar, så då är vi överens.

Jag kan väl säga att det nog sällan avsiktligt görs saker för att skapa en falsk säkerhet, det bara blir så om man inte tänker igenom.
Däremot görs det relativt ofta saker för att skapa en känsla av trygghet och säkerhet, även om tryggheten och säkerheten inte förbättras alls. Det kan man vara väl medveten om och man gör det ändå och det behöver inte alls vara fel. Det är nog många som tänt en nattlampa till barnen för att de är rädda. Säkerheten höjs inte det minsta, det är fortfarande precis samma sannolikhet att monstren kommer, men det är tryggt för barnen som sover bättre. Liknande saker görs för vuxna.
 
R
Fairlane Fairlane skrev:
Det hela började ju med en diskussion om att det var fakta att det fungerade vs en åsikt att det inte fungerade.

Nu verkar vi vara i läget att det är din åsikt att det fungerar, så då är vi överens.

Jag kan väl säga att det nog sällan avsiktligt görs saker för att skapa en falsk säkerhet, det bara blir så om man inte tänker igenom.
Däremot görs det relativt ofta saker för att skapa en känsla av trygghet och säkerhet, även om tryggheten och säkerheten inte förbättras alls. Det kan man vara väl medveten om och man gör det ändå och det behöver inte alls vara fel. Det är nog många som tänt en nattlampa till barnen för att de är rädda. Säkerheten höjs inte det minsta, det är fortfarande precis samma sannolikhet att monstren kommer, men det är tryggt för barnen som sover bättre. Liknande saker görs för vuxna.
Inte min gemene man har jag skrivit…

Men oavsett så vet vi vad vi tycker och anser så vi kan vara överens om att vi inte är överens i denna diskussion🙃😉
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Att ha murar, staket runt om boenden bör ses som tryggare…
Annars hade inte alla anläggningar som anses vara säkra tex. Militäranläggning, skyddsobjekt mm. haft detta om det är bara a en åsikt… så håller någ inte med om det.
Stängslet är till för att skydda allmänheten från vakterna så att någon stackare inte ska gå in där av misstag och bli gripen av någon slags stridspitt till korpral.

Har man inga vakter behövs inga stängsel.
 
R
J Jaggatagga skrev:
Stängslet är till för att skydda allmänheten från vakterna så att någon stackare inte ska gå in där av misstag och bli gripen av någon slags stridspitt till korpral.

Har man inga vakter behövs inga stängsel.
Jag vet det fakto flera skyddsobjekt som inte är bemannade stängsel har ingenting med vakterna o göra. Militäranläggningar kan man vandra i i flera timmar om inte dagar innan upptäckt..
 
Redigerat:
J Jaggatagga skrev:
Stängslet är till för att skydda allmänheten från vakterna
Nej.
Då räcker det med skyltar.
Faktum är att inte ens skyltar behöver finnas, räcker med ett inlägg i lokalblaskan så är förbjudet gällande.

Stängsel har man för att det ska vara svårare att gå in på en obevakad punkt. Av samma anledning brukar stängsel ha larm (olika former av vibrationslarm som känner av om stängslet rör sig precis som om någon klättrar på det eller klipper i stängslet - dessa kan sortera ut vibrationer som kommer av vind, oftast genom ett nätverk av sensorer som kan känna av om det rör sig på 1 punkt eller över hela staketet och sortera ut nr 2)

På så sätt kan vakterna åka ut till den punkt av staketet som larmat om larmet går.

Då behövs enbart en vakt för att "bevaka" hela stängslet på kanske ett område av 10 000 kvadrat, vid angreppsförsök så går larmet och man kan åka ut till rätt punkt direkt, eller rikta en kamera mot området som larmat och spela in.
 
Vet inte riktigt, men är det inte enklare att bara börja skicka ut packet och sätta kalle och Nisse i finkan istället för att hägna in folk som bara vill existera i lugn och ro? Eller är det att vara sån där "brunbyxa"?
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
R
L Lutte skrev:
Vet inte riktigt, men är det inte enklare att bara börja skicka ut packet och sätta kalle och Nisse i finkan istället för att hägna in folk som bara vill existera i lugn och ro? Eller är det att vara sån där "brunbyxa"?
Din tanke är så rätt o fin😉
Men vi har tyvärr inte plats för ens Kalle o Nisse då vårat land inte har tänkt på konsekvenser utan har naivt tänkt o trott att allt löser sig😢
Att skicka ut packet håller på att formaliseras i detta nu löste Aftonbladet om dom nya förslagen, gäller bara att dom blir verklighet…
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
H HenrikHuslöse skrev:
Man får säga att sådana områden ger en väsentligt förbättrad faktisk säkerhet, inte bara en känsla. En av de stora fördelarna är att det inte går att rekognoscera områdena på samma sätt som ett öppet område.
Jag läste slarvigt och tyckte det stod "taktiskt säkerhet", men det stämmer nog också. :)
 
P
M mrsnhp skrev:
Om man sköter sitt och struntar i andra när man är ute slipper man vara rädd. Det finns KBT mot oro och ångest, billigare och sundare än att börja dela upp samhället och låsa in sina bostadsområden.
Billigast i längden är att se till att minska våldsbrottsligheten. Då duger det inte att strunta i andra.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
Z ZipLock skrev:
Får genomsnittssvensken välja mellan att en sur gubbe vid namn Ove dikterar villkoren, eller att Hamas gör det, så tror jag att jag vet vilken de kommer välja.....
En del skulle välja Hamas alla gånger! 😢
 
R
P pmd skrev:
En del skulle välja Hamas alla gånger! 😢
Fråga S🙃
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.