maskeradeproggaren
Vet inte om jag håller med dem att det är en bra idé kanske, samtidigt så förståe jag heller inte varför det skulle vara så mycket synpunkter på det?

Låt dem som vill 1) bo i Staffanstorp och 2) i ett gated community, få göra det!

Vi andra röstar förslagsvis med fötterna och saken är Oskar.
 
  • Gilla
schofres och 2 till
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Vet inte om jag håller med dem att det är en bra idé kanske, samtidigt så förståe jag heller inte varför det skulle vara så mycket synpunkter på det?

Låt dem som vill 1) bo i Staffanstorp och 2) i ett gated community, få göra det!

Vi andra röstar förslagsvis med fötterna och saken är Oskar.
Man kan väl låta dem få göra det och tycka det är en dålig idé samtidigt?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nissens
P Pin skrev:
De missar ju fullständig det uppenbara. Ungdomarna sitter hemma och umgås online. Inte kul att supa själv. Dessutom spelar de online och då måste man vara snabb och inte full. (Jag vägrar sortera in e-sport under idrott som nämndes som skäl i artikeln)
Javisst, men jag har hört en del om cannabis som har ökat bland ungdomar, men tydligen är det så att de flesta inte ersatt alkoholen med någon annan drog.
 
R
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, men vi leder nog i antal sprängningar och skjutningar per capita.

Sanningen är att det dödliga våldet var större på 90-talet:
”I början på 1990-talet var siffran för dödligt våld 1,3-1,4 per 100 000 invånare.
Sedan blev det mindre och mindre vanligt att vi dödade varandra. Siffran i dag är 1,1.”

Citatet kommer från:
[länk]
Vi har även våldtäkter som har ökat stort på senare tid, detta tror jag har stor inverkan på trygghet och trygghet kan man koppla ihop med GC…
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
maskeradeproggaren
13th Marine 13th Marine skrev:
Man kan väl låta dem få göra det och tycka det är en dålig idé samtidigt?
Visst.
 
Har bott i gated community utomlands. Tyckte inte att det var nåt vidare. Gav ingen ökad känsla av säkerhet, vill folk ta sig in så tar de sig in. Meckigt med grindar, passerkort och vakter, ny vakt som inte kände igen en, ifrågasättande och ständigt denna misstänksamhet. Tyckte att folk innanför grindarna var mer misstänksamma än ”normalt” och det störde mig, känslan blev liksom att man behövde vara rädd för något, se sig över axeln. ”Vad är det där för människa, hör han hemma här?”. Då faller ju en stor del av poängen med att bo i ett gated community tänker jag.

Är fö uppvuxen i ett ”särskilt utsatt område” i Sverige och där fanns inte samma känsla av osäkerhet. Man visste ju att nåt kunde hända men eftersom jag inte var nån måltavla så var ju risken minimal.
 
Nissens
R Rejäl skrev:
Vi har även våldtäkter som har ökat stort på senare tid, detta tror jag har stor inverkan på trygghet och trygghet kan man koppla ihop med GC…
Nja, det beror tydligen på att man rapporterar det annorlunda nu för tiden. Man har även ändrat lagen för detta så den är hårdare nu…
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jo, men ska man bo bredvid kusten är det inte billigt längre, och bor man ett par hundra meter in är väl den enda fördelen men får av att bo nära kusten att det blåser och är jävligt och att bilen rostar snabbare.
Sen ligger ju Trelleborg på fel sida om, enda inom rimligt pendlingsavstånd är ju Malmö. Bjärred eller Lomma så finns det både kust och pendlingsavstånd till Malmö, Lund och Helsingborg.
Så kan se attraktiviteten i Staffanstorp, om man ändå inte var på jakt efter kustboende så är det en trygg liten småhusoas för medelklassen där båda pendlar till Malmö/Lund till tjänstemannajobb eller inom vården, finns nog en hel del hantverkare också är mitt intryck.
Så jag tror nog det är ett vettigt projekt för dem, Staffanstorps attraktivitet ligger i trygghet.
Sen håller jag med ovan, var är skillnaden mellan ett Gated community i Staffanstorp jämfört med tex Lugnet i Malmö, med bostadsrätter med låsta grindar in till de gemensamma gårdarna? Alla klassiska kvarter med innergårdar låsta för allmänheten?
Om nu staffanstorp redan är så tryggt, behövs det verkligen gated communities? 🤔
 
R
Nissens Nissens skrev:
Nja, det beror tydligen på att man rapporterar det annorlunda nu för tiden. Man har även ändrat lagen för detta så den är hårdare nu…
Nja.. vi ligger i topp i Europa med antalet polisanmälda våldtäkter med bland den lägsta uppklarningsprocenten…
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
CCPusher CCPusher skrev:
Om nu staffanstorp redan är så tryggt, behövs det verkligen gated communities? 🤔
Håller rådjuren borta. 🫶
 
  • Gilla
schofres
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Nja.. vi ligger i topp i Europa med antalet polisanmälda våldtäkter med bland den lägsta uppklarningsprocenten…
Just det, eftersom vi rapporterar annorlunda än övriga länder, och har en annan lag som definierar våldtäkt…

Läs gärna detta:
https://www.tfkriminalvard.se/rapporter/ar-sverige-ett-valdtaktsland/

Citat:
”En anledning till ökningen av antalet anmälda sexualbrott anses vara det senaste decenniets förändringar av sexualbrottslagstiftningen.”

Källa:
https://storasyster.org/aktuellt/bra-2022/
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
I Staffanstorp.
Nä, men i trelleborg
 
R Rejäl skrev:
Nja.. vi ligger i topp i Europa med antalet polisanmälda våldtäkter med bland den lägsta uppklarningsprocenten…
Det går inte att jämföra över gänser. Lagarna ser inte likadana ut och våldtäkter anmäls ofta inte på grund av polisen och samhället i övrigt. Det finns skäl att tro att det i sverige, där feminismen har haft jämförelsevis stort genomslag, anmäls i högre grad än i länder där manschauvinism är mer utbrett och accepterat.
 
  • Gilla
Abies koreana och 6 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
... Samtidigt grundar agerandet sig ju fortfarande i att man är rädd att något ska hända till att börja med,....
Så... Det som faktiskt sker och har skett för dem omkring mig ska vi mörka?
Hade jag bara haft en histora från en kompis kompis så skulle jag förstå dig men du kan få hur många historier som helst.
Vill du höra om 5 ungdomar i en bil som helt oprovocerat försökte preja mig på motorvägen?( tagna av polisen och drogpåverkade i malmö)
Vill du höra om inbrott i bil i lund mitt på dagen på biltemas parkering med efterföljande biljakt i lund

Det är nog mer realistiskt att börja lyssna på offren...
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Just det, eftersom vi rapporterar annorlunda än övriga länder, och har en annan lag som definierar våldtäkt…

Läs gärna detta:
[länk]

Citat:
”En anledning till ökningen av antalet anmälda sexualbrott anses vara det senaste decenniets förändringar av sexualbrottslagstiftningen.”

Källa:
[länk]
Det är ändå skrämmande att vi i Sverige ligger såpass högt, läste någonstans om just att det förs statistik på olika vis i olika länder o det är säkert så… men jag är inte stolt eller bekväm med antalet eller för att det så sällan klaras upp vilket som ger livslånga men för personerna i fråga…
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.