Bananskalare Bananskalare skrev:
Det läskiga är inte att det byggs gated communitys. Det läskiga ar de länder som det behövs. Jag har fått för mig att Syd Afrika är ett sådant land. Än så länge är vi inte ens i närheten av ett behov av gated community i Sverige. Det är en rädsla som media byggt upp
Det finns i många Afrikanska länder men Johannesburg är något extremt där varje normalvilla tycks ha ett "Escape room".
Ganska vanligt med flera anställda även i medelklassen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför förvånar det mig inte alls att det är Staffanstorp, en kommun vars enda dragningskraft är lite längre skatt och billigare hus än Lund.
Styrs dessutom av NIMBY-moderater.
Staffanstorp är drömsamhället!
Politiker som sätter sina egna medborgare först, moderaterna på riksnivå har mycket att lära av Staffanstorp 👍
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle gärna bo i gated c! Med vakt och 24/7 övervakning. Bott så i betydligt farligare länder och känner mig tryggare där än här hemma där sådant nästan är fult (bara att läsa tråden här...). Vakten kontrollerade alla som åkte in/ut och verifierade om de hade ärende eller inte. Kidsen kunde leka fritt på gårdarna och föräldrarna visste precis vilka som rörde sig där. Dessutom helt inbrottsfritt. Här (Sthlmsförort i radhus/villaområde) är det flera inbrott varje år, man vet inte när någon med ond avsikt vandrar bland lekplatserna osv... Har funderat på att dra igång ett GC själv.
Tråkigt att man känner behovet, men man får se verkligheten som den är, jag kan bara göra mitt lilla för att påverka systematiken i samhället, men jag kan iallafall göra rätt mycket för att skydda mina egna ❤️
 
  • Gilla
elloffo och 3 till
  • Laddar…
RoTe
N noone70 skrev:
Staffanstorp är drömsamhället!
Politiker som sätter sina egna medborgare först, moderaterna på riksnivå har mycket att lära av Staffanstorp 👍
Fast det vill dom ju inte, det är ju med nöd och näppe Sonesson får göra och säga som han gör och vara kvar i socialmoderaterna. Moderaterna som stort är inget annat än blåa sossar.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Inte heller jag är förvånad att det är i Staffanstorp. En liten WT-kommun vars enda fördel är läget då de seglar med i Lund och Malmös framgångar. Styrs av en galen M-politiker som har någon form av lillebrorssyndrom då han inte lyckas lika bra som sin storebror.

Men dessa villor kommer säkert säljas till ”nyrika” likandetänkande. De som brukar flytta till Staffanstorp är de som inte har råd att bo kvar i Malmö/Lund.
Huvudet på spiken.
 
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, men vi leder nog i antal sprängningar och skjutningar per capita.

Sanningen är att det dödliga våldet var större på 90-talet:
”I början på 1990-talet var siffran för dödligt våld 1,3-1,4 per 100 000 invånare.
Sedan blev det mindre och mindre vanligt att vi dödade varandra. Siffran i dag är 1,1.”

Citatet kommer från:
[länk]
Det där är att missbruka statistiken. Läs på polisens eller brå hemsida. Därefter sjönk dödligt våld rejält för att senare vända uppåt igen. Det är den uppåtgåendes trenden vi är i nu.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De e fullt sedan länge. Nya fängelsehålor planeras….
Många gånger är det andra typer av brottslingar som har råd att bo så
 
E Emil.P skrev:
Både och skulle jag säga. Om föräldrarna arbetar heltid och inte kan styra sina tider står förskolepersonalen för en står del av de intryck barnet får av vuxna och hur man bör bete sig.
Att sen en del föräldrar verkar anse att de inte har något ansvar alls utan det bara är (för)skolans sak är såklart förkastligt.

Edit: för att förtydliga - föräldrarna har alltså det huvudsakliga ansvaret men (för)skolan måste påminna och gripa in vid oacceptabelt beteende.
Tror du dessa barn har föräldrar med den situationen?
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Får kommunen neka vissa ”problembarn” på förskolan?
 
R
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, men vi leder nog i antal sprängningar och skjutningar per capita.

Sanningen är att det dödliga våldet var större på 90-talet:
”I början på 1990-talet var siffran för dödligt våld 1,3-1,4 per 100 000 invånare.
Sedan blev det mindre och mindre vanligt att vi dödade varandra. Siffran i dag är 1,1.”

Citatet kommer från:
[länk]
Sedan har du våldtäkterna som har ökat… det kan man undra vad det beror på🙃
https://www.nck.uu.se/kunskapsbanke...arkiv/nyhetsvisningssida/?tarContentId=896602
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Sedan har du våldtäkterna som har ökat… det kan man undra vad det beror på🙃
[länk]
Det är möjligt, men det dödliga våldet var det jag kommenterade, och det har sjunkit kraftigt sedan 90-talet.

Frågan är ju om du själv läst länken du skickade. Jag citerar lite åtdig:
”Sveriges plats i statistiken beror på skillnader mellan ländernas definition av våldtäkt, och vad som anses vara ett uppklarat brott.”
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är möjligt, men det dödliga våldet var det jag kommenterade, och det har sjunkit kraftigt sedan 90-talet.
Alkoholintaget har minskat. Alkohol är en farlig drog som bara är socialt accepterad eftersom den har varit med oss så länge.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens
P Pin skrev:
Det där är att missbruka statistiken. Läs på polisens eller brå hemsida. Därefter sjönk dödligt våld rejält för att senare vända uppåt igen. Det är den uppåtgåendes trenden vi är i nu.
Jag tycker ändå det är intressant att det var betydligt mer dödligt våld i Sverige på 90-talet än vad det är nu.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 3 till
  • Laddar…
E
P Pin skrev:
Tror du dessa barn har föräldrar med den situationen?
Jag tror att barn, även de med fullt arbetande föräldrar, kan ta efter såväl andra barn som vuxna tveksamma om ingen sätter stopp för det.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Hmm, ett inhägnat område för judar, med en grind och vakter. Jag har för mig att man provat den iden tidigare i historien….
Så kan man också se på saken men faktum är att judar flyttar från Malmö pga judehatet. Och det är inte folk i stövlar som springer runt och heilar som är orsaken utan folk med en annan tro.

Och det började långt innan det nu pågående och vansinniga kriget. Det var liksom därför jag spekulerade i vilka som kan tänkas bosätta sig lite tryggare än i Malmö.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Nissens
H HenrikHuslöse skrev:
Alkoholintaget har minskat. Alkohol är en farlig drog som bara är socialt accepterad eftersom den har varit med oss så länge.
Men det verkar inte stämma. Alkoholkonsumtionen är högre nu än på 90-talet.

Hittade nedanstående graf på systembolagets hemsida.
 
  • Linjediagram visar alkoholkonsumtion per capita i Sverige, historiska milstolpar, regleringar och marknadstrender inkluderas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.