Keiller Keiller skrev:
Det kanske blir judar som flyttar in till det planerade området i Staffanstorp? De har det ju inte så roligt i t.ex Malmö där antisemitismen verkar vara ganska påtaglig. Så man kan ju förstå om det finns folk som vill bo i gated communities.
Hmm, ett inhägnat område för judar, med en grind och vakter. Jag har för mig att man provat den iden tidigare i historien….
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Peter Petterson och 5 till
  • Laddar…
RoTe
Z ZipLock skrev:
Hmm, ett inhägnat område för judar, med en grind och vakter. Jag har för mig att man provat den iden tidigare i historien….
Israel är väl ett GC modell större bara.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R
RoTe RoTe skrev:
Israel är väl ett GC modell större bara.
GC= Gated Country
 
RoTe
R Rejäl skrev:
GC= Gated Country
Exakt det jag skrev ja. Jag menar att man behöver inte fnissa om förintelseläger bara för att judar bor inom stängsel, det är bara barnsligt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Varför ska laglydiga behöva låsa in sig i bakom murar? Borde man inte låsa in buset istället eller ändra lagstiftningen så att man kan eliminera de som inte kan visa att de bidrar till samhället?
Det är bättre avkastning på att sälja upplevd trygghet än att investera i faktisk trygghet.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Är det inte bättre att förskolan ser till att barnen inte kallar folk för hora?
Är inte det föräldrars ansvar?
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Gissar att man kan gå till lokala butiken utan att bli rånad låter som rena drömmen när man blir gammal och inte kan försvara sig..
Bott 49 år i områden utan staket vakter och vapen. Aldrig rånad. Hittills. Gated coomunities finns överallt i USA som alla vet. Usa har otroligt mycket med dödligt våld och den vanligaste dödsorsaken bland barn är vapenvåld. Ofta med ett vapen från det egna hemme
Att bygga murar på detta sätt kanske känns bra men det ger inget skydd. Titta på områden i Sydamerika eller USA där det har gjorts i stor skala. Haveri.

Resurser till skola, socialtjänst, polisväsende, drogförebyggande insatser, satsningar på skolsjukvård. För det finns det vetenskapligt stöd och pengar att tjäna. Och förstås, ett friskare samhälle.
 
  • Gilla
skogaliten och 7 till
  • Laddar…
R
G Gornor Ulragh skrev:
Bott 49 år i områden utan staket vakter och vapen. Aldrig rånad. Hittills. Gated coomunities finns överallt i USA som alla vet. Usa har otroligt mycket med dödligt våld och den vanligaste dödsorsaken bland barn är vapenvåld. Ofta med ett vapen från det egna hemme
Att bygga murar på detta sätt kanske känns bra men det ger inget skydd. Titta på områden i Sydamerika eller USA där det har gjorts i stor skala. Haveri.

Resurser till skola, socialtjänst, polisväsende, drogförebyggande insatser, satsningar på skolsjukvård. För det finns det vetenskapligt stöd och pengar att tjäna. Och förstås, ett friskare samhälle.
Tycker du inte att vi har mycket dödligt våld i Sverige? Tror att vi toppar den ligan i EU om inte så bland dom högsta i alla fall…
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Är inte det föräldrars ansvar?
Både och skulle jag säga. Om föräldrarna arbetar heltid och inte kan styra sina tider står förskolepersonalen för en står del av de intryck barnet får av vuxna och hur man bör bete sig.
Att sen en del föräldrar verkar anse att de inte har något ansvar alls utan det bara är (för)skolans sak är såklart förkastligt.

Edit: för att förtydliga - föräldrarna har alltså det huvudsakliga ansvaret men (för)skolan måste påminna och gripa in vid oacceptabelt beteende.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Tycker du inte att vi har mycket dödligt våld i Sverige? Tror att vi toppar den ligan i EU om inte så bland dom högsta i alla fall…
Nejdå, men vi leder nog i antal sprängningar och skjutningar per capita.

Sanningen är att det dödliga våldet var större på 90-talet:
”I början på 1990-talet var siffran för dödligt våld 1,3-1,4 per 100 000 invånare.
Sedan blev det mindre och mindre vanligt att vi dödade varandra. Siffran i dag är 1,1.”

Citatet kommer från:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...rden-okar-men-det-dodliga-valdet-ligger-still
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
E Emil.P skrev:
Både och skulle jag säga. Om föräldrarna arbetar heltid och inte kan styra sina tider är står förskolepersonalen för en står del av de intryck barnet får av vuxna och hur man bör bete sig.
Att sen en del föräldrar verkar anse att de inte har något ansvar alls utan det bara är (för)skolans sak är såklart förkastligt.

Edit: för att förtydliga - föräldrarna har alltså det huvudsakliga ansvaret men (för)skolan måste påminna och gripa in vid oacceptabelt beteende.
Viss fostran kan jag köpa att förskolan kan bidra med, men sådana självklarheter att inte kalla andra för hora eller andra invektiv är för mig självklart att det faller på föräldrarna.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
E
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Viss fostran kan jag köpa att förskolan kan bidra med, men sådana självklarheter att inte kalla andra för hora eller andra invektiv är för mig självklart att det faller på föräldrarna.
Håller helt med. Tyvärr verkar inte alla föräldrar göra det, eller så gör inte alltid barn som föräldrarna lärt dem, och då faller det på vid tillfället närmaste vuxen att hantera.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Exakt det jag skrev ja. Jag menar att man behöver inte fnissa om förintelseläger bara för att judar bor inom stängsel, det är bara barnsligt.
Du inser att Staffanstorp skulle vara under konstant raketbeskjutning från antisemitismens högborg Malmö?
G Gornor Ulragh skrev:
Bott 49 år i områden utan staket vakter och vapen. Aldrig rånad. Hittills. Gated coomunities finns överallt i USA som alla vet. Usa har otroligt mycket med dödligt våld och den vanligaste dödsorsaken bland barn är vapenvåld. Ofta med ett vapen från det egna hemme
Att bygga murar på detta sätt kanske känns bra men det ger inget skydd. Titta på områden i Sydamerika eller USA där det har gjorts i stor skala. Haveri.

Resurser till skola, socialtjänst, polisväsende, drogförebyggande insatser, satsningar på skolsjukvård. För det finns det vetenskapligt stöd och pengar att tjäna. Och förstås, ett friskare samhälle.
Har du några vetenskapliga studier som visar att murar inte fungerar?

Jag anför att människor i årtusenden byggt murar, palissader och vallgravar runt sina bosättningar just för att det fungerar. Många muromgärdade städer har belägrats men klarat att stå emot anfallen.

Om man ger vapen till allt och alla kommer folk att dö som flugor. En mur är ett passivt skydd och enda risken är att ramla ner från den om man är dum nog att klättra upp på den.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, men vi leder nog i antal sprängningar och skjutningar per capita.

Sanningen är att det dödliga våldet var större på 90-talet:
”I början på 1990-talet var siffran för dödligt våld 1,3-1,4 per 100 000 invånare.
Sedan blev det mindre och mindre vanligt att vi dödade varandra. Siffran i dag är 1,1.”

Citatet kommer från:
[länk]
Visst är det så. Problemet då va att majoriteten dog i alkoholrelaterade brott, oftast mellan varandra, fyllebråk mellan fyllon. Så är inte fallet idag och oskyldiga drabbas på ett helt annat sätt än tidigare, oskyldiga blir dödade, skottskadade osv.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Nissens
G Ganescha skrev:
Visst är det så. Problemet då va att majoriteten dog i alkoholrelaterade brott, oftast mellan varandra, fyllebråk mellan fyllon. Så är inte fallet idag och oskyldiga drabbas på ett helt annat sätt än tidigare, oskyldiga blir dödade, skottskadade osv.
Jag skulle nog kunna tänka mig att fler oskyldiga strök med förr. Det är ändå rätt sällan gängkriminella dödar någon oskyldig, även om det händer.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.